Gå til innhold

Ustabil turteller, prøvd det meste, hjelp ønskes!

Ranger emnet

carlsberg_82

Anbefalte innlegg

86 golf gti 8v. Turteller har vært lunefull siden jeg kjøpte bilen i januar. Noen dager virker den fint andre dager er det helt dødt.

Ved hard akselerasjon kan den plutselig våkne til liv og virke fint i flere dager for så å dø plutselig.

Har nå lest det som er av tråder om emnet, og vil dobbelsjekke med dere at de kontakter jeg har renset faktisk er de riktige, samt tips til videre feilsøkning.

startet med å rense de 2 store kontaktene på baksiden/undersiden av instrumentpanelet, behøvde ikke ta det ut, men kom til ved å fjerne plast dekselet av dashbordet der seviceheftet ligger..

vakumslangen til kjørekomputeren rørte jeg ikke.

Noe mer på instrumentpanlet jeg bør sjekke?

Da dette ikke hjalp renset jeg det som var av ledniger fra coilen, da jeg har forstått at det er her turteller henter signal fra. korrekt?

Ledningen fra fordeleren renset jeg ikke..

hvilken av ledningene på coilen går til turteller?

Noen tips til hva jeg kan prøve videre?

mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har muligheten til å låne et annet instrumentpanel, ville jeg prøvd det. Det kan være dårlig kontakt inni selve instrumentet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har muligheten til å låne et annet instrumentpanel, ville jeg prøvd det. Det kan være dårlig kontakt inni selve instrumentet.

Ok, har ikke noe for hånden, men får undersøke litt. Er det kurant og flytte over turteller fra annet instrumentpanel hvis det skulle vise seg å være feilen?

Lite sugen på å bytte hele panelet, da alt annet er i skjønneste orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Høres rett og slett ut som du har jordingsproblemer, gå over alt du finner av jordkabler og rens/puss/bytt dem :) typisk feil som kommer ved dårlig jord

Gjennoppliver denne tråden da jeg enda ikke har funnet feilen. Noen som har noen forsalg til hvilke spesifike jordingspunkter jeg kan begynne med å rense?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem, viste seg at selve kretskortet, om man kan kalle det grønne papiret for det, var svidd på turtellern.

fiksa det med en jumper (ledning som går fra kontakten til neste loddepunkt etter feilen) bare lodda på og etterpå har det fungert som smurt.

Jeg har forøvrig ikke gti, så vet ikke om det er likt.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg frykter.. Er særdeles lite sugen på å demontere og ta ut det igjen.

Har hatt det ute en gang tidligere og da sleit jeg veldig med å få på plass spedometer wire osv. Var utrolig knotete baki der. Mulig jeg gjør det på en tungvint måte.

Men, får jeg ingen andre geniale tips som funker, så blir det vel å demontere når været tillater det.

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske knotete ja, men etter 3. gang begynner du å få teken på det... gjorde hvertfall jeg.

hadde det vel ute 8-9 ganger på en måned, først pga dette og så bytte av lys og skiver, maling av nåler osv...:P

er noen biler som har delt speedometerwire, det gjør det endel enklere (løsne waieren i motorrommet) så får du mer å gå på. ellers er det bare å knote ivei:)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider