Gå til innhold

Turbo defekt ?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

blir turboen varm, så varm at du ikke kan holde på den?

unormalt oljeforbruk/røyk fra eksosen når du gir full gass og SÅ slakker av, kommer det hvit røyk?

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha litt slakk radialt, dvs opp og ned når du holder ute ved turbinen eller helst muttern på kompressoren i innsuget. Aksialt derimot dvs inn og ut skal det være fint lite.

Jeg hadde en T3 som jeg tror bare sto istykker, hvis ikke forrige eier jugde huden min full. Den hadde tette og fine lagre, men velt blårøyk samt at det lå olje i/etter kompressorutløpet. Den fikk full overhaling, dvs jeg kjøpte en nybrukt donorturbo til å overhale istedet da min hadde stygge gjennomgående sprekker og kratere i turbinhuset.

Hvis kompressor/turbinhjul skraper borti husene sine eller akselen går luggete rundt ville nå jeg definert den som "skjært". Vil du være litt snill skrur du av oljereturrøret og ser etter eventuelt fjerner alt du ser av sort koks og slagg både oppe i turboen og i nedløpsrøret. Du skal pelle rimelig langt oppi for å komme borti lagrene og akselen. Bruk en kvist, ispinne etc hvis du er redd for å skade noe. Selve CHRA huset er helst av støpejern og kan skrapes hardt på.

Er det en T25 eller T3 du har?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider