Gå til innhold

Bilbatteri, spenning og lading

Ranger emnet


Broseen

Anbefalte innlegg

Har søkt litt, men fant ikke en passende tråd.

 

Volt og ampere er jeg brukbar på, men bil har jeg hatt lite tid til å skru på. Bilen har hatt litt vanskelig for å starte et par ganger i det siste. Mazda 323, 2001 mod.

 

På bilen måler jeg 12,8v uten å ha startet bilen. På tomgang måler jeg 13,6v. Det vil vel si at batteriet sannsynligvis er i god stand, men at det er noe galt med dynamoen? Børstene?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, kanskje ikke. Det verste som kan skje er at bilen stopper/ikke får start. Men vent med batteribytte ja, helt klart. Slikt ødelegger batteriet veldig fort.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ladingen med litt turtall, (ca 2000 rpm)

Ladingen bør være på 14v. (14,4v er bra!)

Er ikkje akkurat alle biler som har skikkeligt ladespenning når dei er nye og!

 

Batteriet kan væra dårligt, so sjekk det. (er det syrespenningen det heiter?)

 

Edit: Du har nytt batteri. Da kan det være børstene, dårlig kontakt eller spenningsregulatoren.

 

Kan være andre ting og, men skal bilen på service, so blir vel det bytta tennplugger, luftfilter osv?

Endret av todleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, både og. Det skal ikke være nødvendig å gå så høyt som 2000 o/min for å få over 14 volt hvis alt er i orden. Da kan det bli problemer, ihvertfall hvis man står mye på tomgang om vinteren.

 

De fleste av mine biler har hatt 14,2-14,5 volt målt på batteriet med turtall rundt 1000o/min. Akseptabelt at det detter litt ned mot 700 o/min, men det skal ikke dette mye.

 

Men, man ligger jo stort sett over 2000 da ved vanlig kjøring, så det trenger ikke å bety noe sikkert.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterispenning ubelastet sier ikke så mye dessverre, men 12,8 volt høres litt mye ut,(edit, se innlegg under) sikker på at du ikke har kortslutning i ei celle, så resten overlades, eller noe i den dur, hvor lenge etter stopp er det målt?

 

Få tatt belastningstest av både batteri og lading, samt mål syrevekta på batteriet, da kan du bli litt klokere.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren sakte eller normalt fort rundt på forsøk #1 og #2 ? Er det gamle (og nye) batteriet vedlikeholdsumulig eller får du åpnet seks skrupropper? Sjekk i såfall nivået og syrevekta. Hvis du kan anta at det er ni år gammelt fortjener det et klistremerke for utmerket utholdenhet langt utover det forventede og en hedersplass på den lokale miljøstasjonen din.

 

Du har nok antageligvis spenningsregulatoren montert inni din (Mitshubishi?) dynamo. Kan tenke meg det koster usaklig mye å få byttet/bygd om til anbefalt spenning. Men ny japsedynamo koster nok kroner det og. Mens du sjekker batteritilstanden måler du også spenningstapet fra dynamo til starter til batteri. Hvordan ser kabler og koblinger ut generelt? Mye irr og møkkete batteri? Krypstrøm er no' dritt.

 

Har du bare småkjøring og spiller høy musikk konstant? Til slutt bemerker jeg meg at 12,8V høres brukbart friskt ut for meg (og et nettsøk.)

 

F.eks: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=38125

"Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,78 VDC, hverken mer eller mindre.

Syrevekten på batteriet skal være 1,28 når det er fulladet. Er den lavere er det ikke fullt oppladet.

Hvilespenningen måler du 1-2 timer ETTER at laderen er koblet fra og UTEN at det har vært tappet noe fra det."

 

EDIT: Hei Einar. Jeg har visst somlet et par timer før jeg fikk forfattet det sene svaret mitt. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=38125

"Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,78 VDC, hverken mer eller mindre.

Syrevekten på batteriet skal være 1,28 når det er fulladet. Er den lavere er det ikke fullt oppladet.

Hvilespenningen måler du 1-2 timer ETTER at laderen er koblet fra og UTEN at det har vært tappet noe fra det."

 

EDIT: Hei Einar. Jeg har visst somlet et par timer før jeg fikk forfattet det sene svaret mitt. :D

 

Det stemmer nok det der, men det er nok sjelden jeg har sett hvilspenninger på stort over 12,6 på friske batterier, uten at jeg skal påstå at det du skriver er feil, for det stemmer utifra det jeg har lært også...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren høres grei ut på både første og andre forsøk, den starter liksom bare ikke. Den dør ikke ut slik det har vært før ved dårlig batteri.

 

Har sett at dynamo (eller generator heter det vel) koster 3600 på Bilxtra.

 

Både gammelt og nytt batteri har skrulokk på toppen. Men må vel til verksted for å sjekke syrevekta? Ellers ser det generelt brukbart ut under panseret synes jeg. Men batteriet som står i var ikke nytt da jeg kjøpte bilen for 6 mnd siden for å si det sånn.

 

Jeg har absoulutt vært inne på tanken med småkjøring ol, for samboeren bruker den stort sett til jobb. Det blir ca 2,5km hver vei. Sikkert bra med musikk også. Men jeg ladet batteriet noen timer og opplevde det samme et par dager senere. Var derfor jeg kjøpte nytt batteri.

 

Jeg har ikke noe problem med å sette inn det nye batteriet, bortsett fra at enkelte har fortalt meg at jeg ødelegger det dersom ladespenningen er for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet og funnet ut litt, tror jeg da.

 

Ladeutstyret i norske biler er ofte det samme som i land der kjørelys ikke er påbudt om dagen ol. Kombinert med spenningsfall og temperatur, så er sjelden ladespenningen optimal på norske biler.

 

Mitt batteri som er ladet med lav spenning har dårlig kapasitet nå. Mye småkjøring med musikk og aircondition gjør at det kan bli problemer.

 

Kan dette være en grei konklusjon? Å øke tverrsnittet frem til batteriet vil vel hjelpe litt.

 

Men jeg stusser ennå over at bilen ikke startet på første forsøk, men gikk greit nok på andre forsøk. Jeg trodde det bare døde ut når batteriet er for dårlig. Altså ikke bedre odds på andre forsøk for å si det sånn :-)

Endret av Broseen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

 

Hvorvidt kjørelys brukes eller ikke har minimal betydning for det elektriske forbruket. Ved normal kjøring og elektrisk forbruk (ikke stereo på "3 MW") leverer en "frisk" dynamo nok strøm og spenning til batteriet og forbrukerne.

 

Mye tomgangkjøring, start-stopp, stereo uten motor i gang lader ut batteriet.

 

Og øke kabeltversnitt hjelper trolig lite (få mV), da avstanden mellom batteri og dynamo er kort.

 

For meg høres det ikke ut som dårlig batteri, du sier bilen er ikke starter på første forsøk men på andre osv. Er batteriet flatt vil ikke starteren gå rundt og du får hverken start på første andre eller tredje forsøk. Går startmotoren lett rundt eller sliter den med å dra rundt veiva?

 

Tror heller det er en mekanisk feil.

 

Ikke noe vits i å bytte batteri hvis ladespenningen er dårlig, batteriet du har er sikkert fullt brukbart bare det får ladet seg opp og fikset dynamoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om startmotoren går fint.

 

Har målt i dag med alt på av varmetråder, stereo osv, samt 2500 omdreininger. Spenningen stiger ikke, holder seg på 13,6v.

 

Men en kamerat skrudde opp proppene og konstanterte at det var lite syre på batteriet. Jeg burde fylle på med batterivann opp til merket i cellene.

Endret av Broseen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår