Gå til innhold

Ford Sierra Bilcross

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Har dratt på meg "prosjekt Håpløst" nå.

Skal prøve å lage en grei bilcrossbil av en Ford Sierra 2.0.

Har gått i bilcross før, men det aller meste "må" gjøres om for att jeg skal gidde å ha den.. :volvsmile

 

Noen her som har noen gode tips om hva jeg kan bruke av støtdempere f.eks for att den skal oppføre seg vettugt? Veit flere har brukt gule Koni med hell, men må da finnes billigere alternativer?

Og, er det færre runder på rattet fra side til side med servostyring enn på standard tannstang uten servo slik som på f.eks Volvo 240?

Noen som har ei god formening om hva jeg bør gjøre/ikke gjøre for å få en grei bilcrossbil av en Sierra?

Utgangspungtet jeg har å gå ut ifra er:

 

* 5-dørs Combi-karosseri

 

* Småkvesset Ford 2.0 OHC

 

* 4-trinns kasse/2.0L utveksling/sveisa sperre

 

* Flere sett 15" felger og har tenkt å sko de med grushjul + gateslicks. Noen tips om dekk som er noe å satse på?

 

Resten er under vurdering, så har du ett godt tips eller 3 så gi lyd.

Har egentlig ikke helt den store trua på att det går ann å lage noe vettugt ut av en Sierra, derfor så skal jeg prøve å se hvor det bærer henn.. :drunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er:

 

* Få tak i en 2.8L motor og skrem den litt opp..

* Kjør med volvo aksel bak, og 4.10 i utveksling (finnes på de eldre 240'ene)..

 

Da har du en bil som er startrask i teorien.. Så er det bare å få tak i dempere/fjærer og mikse sammen understellet slik at det er kjørbart på bane..

 

Vet om flere som har gjort det slik jeg beskriver, og det FUNKER! :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange Ford V6'ere men ble ikke imponert over noen av dem jeg.

En trimma 4'r er mye piggere, etter min mening.

Og, skal jeg sette i noe annet enn en Ford 4'r der så blir det isåfall B23/230 jeg går for. Ser vel for meg att det er helvetes mye jobb for å få på plass en Volvo-aksling der. Den 144'n jeg rulla med på fronten (sjekk sak på http://www.bilcross.no) hadde hjemmelaga 4-link. I teorien jævli gromt, men i praksis så var den alt annet enn god å kjøre. Hadde nok ikke vært helt heldig med utregning av vinkler og avstander de som hadde satt på den, for å si det slik.. Og, jeg har ikke greie på slikt selv så å tro att jeg skal få det til bedre ville være dumt rett og slett. Hehe

Men helt klart gode tips, for folk med de rette kunskapene.

 

Etter hva jeg har skjønt det så har Sierra 2.0 iS den laveste orginale utvekslinga + noen av de har orginal diff.sperre. Kanskje det hadde vært noe å prøvd å få tak i? Har også hørt fjørkappingsentusiastene har snakket på att det går å shimse opp en eller annen plass i bakstillinga så den ikke skrever så med bakhjula når den er lav bak. Kanskje den sitter bedre i starten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i Volvo!

 

Også for å få til understell/bra kjøreegenskaper syns jeg du burde snakke med Skjerve (han som kjører jr fra Gardermoen). Bilene han har hatt ser både kjørbare ut, og de går bra. Det er også en fra KNA Solør som har kjørt bra med Sierra, Sinde Gundersen heter han, kjører jr han også. Vet ikke om han kjører så mye Sierra mer, men han hadde vertfall en i fjord som gikk bra. Trur den gikk til hamar etter budrunda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sistnevnte du nevner her Halvor har brodern hatt så jeg veit hva som var gjort med den i understell. Var orginalt bortsett fra 4x gule Koni + senkefjører. Blir litt for stiv pris på en bilcrossbil, syns jeg. Men, jeg veit værtfall att det egentlig funker med standard hjuloppheng om man bruker dyre nok deler..

Skal prøve den nybygde 2.0 jeg har her før jeg prøver meg på no Volvo-maskinist værtfall. Kjenner folk som har bygd skakking i Sierra flere ganger, så veit hvor jeg skal spørre etter råd og tips værtfall. :-)

 

Den Sierra'n som Antonsen kjørte med i fjor var også jævli effektiv. Den satt det orginal bakstilling på og B230 maskin mener jeg å huske. Så, att det absolutt er håp mener jeg det er.....

 

Men, de jeg har spurt som jeg veit har hatt bra Sierra'r nevner alle gule Koni'r... Må da være noe annet som funker også som ikke koster mer enn jeg betalte for dritten!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår