bjerha Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Hei, har en liten søt Pioneer subwoofer som skal stå bak setet. Brukte noen timer i går på å trekke og skjule kabler, noe som ikke er lett i en liten og trang bil. Men siden tilkoblingspunktet for strøm etc til subben må ligge ved selve wooferen, ble det vanskelig å jorde subwooferen. Er det farlig om jordingskabelen kommer i kontakt med skumgummi under teppet? Noen reell fare for brann? Vil jeg ikke få strøm til subwooferen om kabelen ikke er sikkelig jordet? Den er nemmelig død nå.. og fungerte bra når jeg midlertidig jordet kabelen i dørhengselene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Du må nok jorde den, uten jord, ingen minus, blir ikke noe strøm uten både pluss og minus, og da voldsomt liten futt i forsterkeren. Men det er ingen regel som sier at den må jordes nærme forsterkeren, selvfølgelig kortest mulig kabler, men det er ikke noe problem å legge litt lengde på jiordingskabelen så du finner ett greit jordingspunkt, men husk at jordingskabelen skal være godt dimensjonert, den skal vel egentlig være minst like tjukk som plusskabelen. Ikke ta jordinga mellom teppet, det kommer til å fjære, lage dårlig jording og i aller verste fall fare for brann. Setefester, beltefester, avstivinger, dørlåser etc kan være fine plasser å jorde. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Du må jorde den ja, det er subbens forbindelse til minus. Finner du ikke jordingspunkt i nærheten, er det bare å skjøte jordkabelen så den blir lang nok til å rekke til et egnet jordingspunkt. Edit: Einar var først :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Og for dei som lurer litt her: Nei, det er ikkje suben som skal jordast. Det er forsterkeren som skal jordast. Trådstarter har nok ein aktiv sub. Dvs ei kasse med høgtalerelement og forsterker. Som f.eks. denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7503&katid=31&mid=m436&id=&vn=736 Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Skjønte såpass at det var snakk om en aktiv sub, med innebygget forsterker. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juli 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2010 Hehe, var ikkje deg eg tenkte på Einar! ;) Eg tenkte å få det i klartekst, so ingen som er uerfarne med anlegg finner på å jorde subwooferen. (les overskriften) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2010 Lol Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Juli 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2010 Hehe, var ikkje deg eg tenkte på Einar! ;) Eg tenkte å få det i klartekst, so ingen som er uerfarne med anlegg finner på å jorde subwooferen. (les overskriften) Det gjorde en gammal kollega av meg. Han så + og - så han tok + fra forsterker til elementer. - fra forsterker til gods, og det samme på elementer. Klaget så på mange rare lyder og brumming...... elementene klikka og dura hele tiden. Men utrolig nok, etter han hadde hatt det slik i noen måneder og vi gjorde ting riktig. så hørtes det ikke ut som om verken forsterker eller elementer hadde tatt skade. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjerha Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2010 Takk for svar folkens. Det er selvfølgelig snakk om en aktiv subwoofer. En passiv sak med egen forsterker egner seg hverken til bilen eller interessen. Ting må være skjult, for å si det mildt. Nå har det dukket opp et nytt problem. Etter X antall timer ligger endelig alle kabler skjult og fint innpakket bak teppene i bilen. Når jeg skulle ta meg en tur for å teste herligheten, begynte greia å dure.. den durte på en måte sammen med motoren, men det var ikke noe forskjell om jeg kjørte fort eller seint.. Duringen er heller ikke kontinuerlig - den forsvinner i noen titalls sekund før den kommer tilbake. Veit egentlig ikke hva årsaken kan være.. er svært aktiv innenfor hjemmekino miljøet, og har aldri støtet på dette. Kan ikke være phono kablene, da det hadde duret kontinerlig hvis dem var i kontakt med noe metall eller noe. Innspill? .. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg