Gå til innhold

sp mål ang 300td w123

kkolsen

Anbefalte innlegg

hei har en w123 første årsmodellen,originalt var det en 300d motor, er byttet til en 300dt også fra w123 serien.

sitter ett triggerhjul på motoren og fra det kommer en kontakt med tre poler, regner nokså sikkert med att dette er tenkt til en turteller, det er ikke turteller i mitt gamle dasjbord, så mitt sp mål her er om jeg kan kobble inn en ettermarkedsturteller og hvordan jeg evt kan kobble den?

neste spørsmål er jeg har en automat jeg skal bytte til manuell, vet jeg må skifte pedalstellet,men er manuellkassa like lang som automaten eller må jeg ta med mellomakselen fra en manuell?

3 je sp mål det sitter en trykkbryter oppå innsuget, kan jeg kobble inn en ettermarkeds turbotrykkmåler på den?

4 sp mål er det noen som har erfaring med pys/bleedventil på disse?

mvh kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har en w123 første årsmodellen,originalt var det en 300d motor, er byttet til en 300dt også fra w123 serien.

sitter ett triggerhjul på motoren og fra det kommer en kontakt med tre poler, regner nokså sikkert med att dette er tenkt til en turteller, det er ikke turteller i mitt gamle dasjbord, så mitt sp mål her er om jeg kan kobble inn en ettermarkedsturteller og hvordan jeg evt kan kobble den?

neste spørsmål er jeg har en automat jeg skal bytte til manuell, vet jeg må skifte pedalstellet,men er manuellkassa like lang som automaten eller må jeg ta med mellomakselen fra en manuell?

3 je sp mål det sitter en trykkbryter oppå innsuget, kan jeg kobble inn en ettermarkeds turbotrykkmåler på den?

4 sp mål er det noen som har erfaring med pys/bleedventil på disse?

mvh kjell

superturbodiesel.com, der står det absolutt alt du trenger å vite om ombygning fra automat til manuell.. gidder ikke å nevne alt her nå..

bleedventil kan du montere, du monterer den på den tynne slangen i underkant av turboen, som går fra turbo til wg-klokke..

turbotrykksmåler monterer du på den slangen som går til alda-ventilen. bere deler i to, setter på et t-stykke, så er det styrestrøm,strøm og jord du trenger selvsagt til ledningene.

Kan du slenge ut noen bilder av bilen?:)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye for svar, så eg kan kobbel inn en trykkmåler på vacumet til aldaen?

e det en enkel sak å last opp bilda her? og veit du nå om innkobbling av turteller?

mvh kjell

-det kan du ja;)

-du må laste opp bilder et annet sted, så høyreklikket på bilde og kopiere, så trykker du på det veslet bildet over i menyen her, så limer du inn der, så får du opp bildet;)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter jo ett triggerhjul på veiva og eneste oppgaven jeg kan tenke meg at det har er å være trigger for en turteller,dette er originalt på dt motoren, høres ut som en vanskelig jobb å laste opp bilder,men skal forsøke meg etterhvert, kan man bruke den originale turbotrykksbrytern som står oppå innsuget til en turbotrykksmåler? eller er det kansje enklere som du sier å gå inn på vacumsiden til aldaen?

en ting til.når jeg anvender en strypventil på denne så må jeg vel også justere opp diselmatingen,gjøres dette på aldaen, og i tilfelle hvordan? eller gjøres det på selve dieselpumpa og evt hvordan?

mvh kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter jo ett triggerhjul på veiva og eneste oppgaven jeg kan tenke meg at det har er å være trigger for en turteller,dette er originalt på dt motoren, høres ut som en vanskelig jobb å laste opp bilder,men skal forsøke meg etterhvert, kan man bruke den originale turbotrykksbrytern som står oppå innsuget til en turbotrykksmåler? eller er det kansje enklere som du sier å gå inn på vacumsiden til aldaen?

en ting til.når jeg anvender en strypventil på denne så må jeg vel også justere opp diselmatingen,gjøres dette på aldaen, og i tilfelle hvordan? eller gjøres det på selve dieselpumpa og evt hvordan?

mvh kjell

du kan skru aldaen helt ut, så kan du skru ut skruen bak på pumpa, da går de litt bedre, men skal du ha en del mer effekt, så bør du ha av lokket bak på pumpa, der er det en 13mm og en 19mm som du skrur inn.. da vil du få en del mer hk.;)

alt er med kontramutter, du løsner kontramutteren, så skrur du ut, mens inni pumpa skal du skru inn 13mm mener jeg.

superturbodiesel.com, les og søk der også, så finner du det ut. Er mye du kan gjøre for å få den til å gå bedre.. justere opp maks turtall blant annet også..jeg ville kobla meg inn på aldaen, da vil det bli mindre slanger og dritt i motorrommet, kortere med uoriginale slanger/ledninger.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh kjell

du sier noe der, har ikke sett etter det sjøl jeg, men er meget mulig du kan koble deg inn på et.. kanskje jeg skulle gjort det sjøl på prosjektbilen min også:) hadde vøri artig.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...