Gå til innhold

Volvo Penta Tenningsjustering.

Ranger emnet

Einar

Anbefalte innlegg

Hei, skrudde litt på båten til en kompis i går, som var uheldig å barberte registerreima si.

I den båten står den en "240-motor", 8V, ligner B230A med andre manifolder.

Disse skal vel kanskje være 2.5 liters motorer, det er jeg ikke sikker på at dette er, da det har vært motorbrann, så har motor blitt skiftet ut, og jeg mistenker det er en vanlig B230 som er putta oppi, noen måte å finne ut dette på uten demontering?

Noen som har tips til tenningsjustering, jeg flytta "mellomakselen" ei tann da fordeler sto helt i ytterkant av justering og den ikke ville starte etterpå, så nå sitter fordeler i midten av justeringa når rotoren peker mot hakket i fordeleren.

Den virker veldig sur, og vi fikk den litt i gang før vi monterte varmeveksler og pumpe.

Nå har jeg satt motor på Topp dødpunkt, merke på kamdrev mot toppdeksel, og rotor pekende mot hakk i fordeler(plugg 1.), og prøvd å justere litt att og fram.

Regner med vi får den i gang i dag, med litt mere strøm på batteriet, men om noen har tips å komme med, er de hjertelig velkomne.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 8-12 det står i haynes mener jeg bestemt å huske.. Selv kjørte jeg med 22grader på min 230A.. :)

Dersom du kontakter marineshop.no får du nok garantert svar på om motoren er en penta eller ikke ut i fra komp.. Mener dem skal ha mer komp de der pentamotorene.. Ta det med en klype salt vel og merke.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider