Gå til innhold

Saab 93 2,8 Turbo X Svart metallic

Ranger emnet


ALJ_GSi

Anbefalte innlegg

Har lenge postet på dcn forumet, men vår vel slenge ut en tråd om denne råe bilen her også

 

Da var det slutt på ferie og på tide å polere en bil igjen. Dagens bil ble en ganske så rå Saab. Under panseret sitter det en 2,8l V6 turbo som synger med en helt fantastisk stemme og gir et glis om munnen når den kjøres. Har jo hørt alt om at Saab lakk skal være noe det værste å polere, men med lånt Flex DA fra eier av bilen så følte jeg at jeg stilte godt forberedt.

 

Vask:

Prickbort avfetting

CG citrus wash&gloss i foam canon og bøtte m/gritt

Hvit saue mitt fra Scandic Shine

Muc off børster

CG Green clean

Billberry 1:3 på felger

Sonus clay

Dodo juice born slippery clay lube

CG miracle dryer

 

Bilen var ganske ren før vi startet, så selve vasken gikk fort. Etter å ha clayet hele bilen var det nesten ikke noe skitt å se på klumpen. Allerede her merke jeg at lakken var veldig myk. Denne clayen er mild og har kun satt merker på en nylakket BMW. Her satte den merker over hele. Jeg viste at disse merkene var lett å fjerne så det ville ikke føre til noe problem. Kenneth tok seg av hjulvasken mens jeg vasket bil og motorrom. Etter at motoren hadde fått kjølt seg ned pakket jeg en plastpose rundt filteret, sprayet med CG Green clean og foamet med samme blanding som på bilen. Etter vaskt, clay og tørk ble bilen teipet opp med 3m blå teip.

 

 

Før vask

_MG_7395.JPG

 

_MG_7397.JPG

 

_MG_7398.JPG

 

Avfetting med Prickbort

_MG_7399.JPG

 

Foam time

_MG_7401.JPG

 

_MG_7402.JPG

 

_MG_7403.JPG

 

Rimelig møkkete under panseret så ble en liten vask her også

_MG_7404.JPG

 

Felgene har fått Billberry

_MG_7405.JPG

 

Grei str på bremsene foran med tanke på at felgene er 20"

_MG_7407.JPG

 

_MG_7410.JPG

 

Litt skum under panseret

_MG_7414.JPG

 

_MG_7415.JPG

 

Ferdig vasket, clayet og tørket

_MG_7418.JPG

 

Korrigering:

Megs Mg #80 og #95

Megs gul og svart pute

3M fast cut plus

3M grønn pute

Flex DA

Flex roterende

3m, Scholl og Megs bakplater

CG Hexlogic oransj og hvit pad

Eurow kluter

IPA 50/50

 

Så var det tid for korrigering og jeg skulle endelg få se hvor vanskelig denne lakken var å jobbe med:)

Fronten var lakket opp, men verkstedet hadde "polert" panseret for å fjerne lakkstøv. De hadde ihvertfall ikke sjekket etter hologrammer for det så ille ut. Resten av bilen hadde stygge vaskeriper og andre merker etter å ha levd ett liv i de dype svenske skoger før den ble reddet til Norge. Spesielt bakluka var ille og trengte litt ekstra jobb. Første test ble gjort med Mg #80 på gul Megs pute. Denne tok noe, men ikke alt av vaskeriper. Derfor ble selve korrigeringen gjort i to steg med Mg #95 på gul pute, etterfulgt av Mg #80 på gul pute. Bakluka hadde enda merker igjen etter #95 så denne fikk en runde 3M Fast cut plus på grønn 3M pute. Etter #80 kunne man ikke se noe hologrammer innendørs, selv med blitz og led lys. Men for å se i litt bedre lys kjørte vi ut i sola. OMG! Der var det spøkelser på høylys dag. Kamerat ble jo så klart igjen inne, så beklager, ingen bilder av spøkelsene. Det var derfor på tide å prøve seg på DA og som siste steg ble Mg #80 på svart Megs pute kjørt på hele bilen. Dette hjalp godt på og fjernet det vi klarte å se ute i sola av hologrammer. Alt av vaskeriper og merker etter tidligere polering gikk bort og eneste som var igjen etter korrigering var 1 steinsprut + dyp ripe på spoiler, bulk med hakk på sjåfør og 3 små merker som hadde gått inn til grunning på pasasjerdøra.

 

 

Fæle merker på panseret etter ett verksted har "poler" det

_MG_7420.JPG

 

_MG_7421.JPG

 

Merker på pasasjer dør

_MG_7424.JPG

 

_MG_7425.JPG

 

Nok av vaskeriper langs skjermen bak

_MG_7427.JPG

 

Samme på spoiler

_MG_7429.JPG

 

og resten av bakluka

_MG_7430.JPG

 

Forskjerm med masse holos

_MG_7432.JPG

 

Teipet opp testrute

_MG_7434.JPG

 

Etter en runde #95 på bakluke

_MG_7458.JPG

 

3m FCP

_MG_7464.JPG

 

Pasasjerdør før

_MG_7465.JPG

 

Etter

_MG_7467.JPG

 

Bakdør før

_MG_7470.JPG

 

Etter

_MG_7472.JPG

 

Bakskjerm før

_MG_7473.JPG

 

Etter

_MG_7475.JPG

 

5050 spoiler

_MG_7477.JPG

 

Fangnern får en runde med DA

_MG_7478.JPG

 

Finish

CG Ez glaze

Flex DA

Megs sort pute

Gule applicators

Dodo Juice Purple Haze Pro

CG Wheel guard

CG Bare bones

CG New Trim gel

Nanolotus vindus forsegling

 

Siden vi nå hadde tilgang på DA så prøvde vi å legge CG Ez glaze med DA og svart Megs pute. Det gikk jo utrolig lett og produktet ble spredt mye gjevnere utover enn hva man klarer for hånd. Det var mye lettere og buffe av etterpå også, så en DA må nok handles :)

Etter glaze var det tid for voks og siden dette var er en svart bil måtte det jo så klart bli Dodo Purple Haze Pro. Felger fikk en runde med CG wheel guard, hjulbuer (det som vi kom til rundt 20") fikk CG Bare Bones, dekk og plast fikk CG New trim gel og frontruta ble satt inn med Nanolotus vindus forsegling.

 

Glaze lagt med DA

_MG_7484.JPG

 

Plast på speilet før

_MG_7494.JPG

 

og etter New Trim gel

_MG_7495.JPG

 

Ferdig vokset

_MG_7513.JPG

 

Det ferdig resultatet

_MG_7517.JPG

 

_MG_7520.JPG

 

_MG_7522.JPG

 

_MG_7523.JPG

 

_MG_7524.JPG

 

_MG_7527.JPG

 

Vi er ihvertfall fornøyde

_MG_7526.JPG

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du med DA'n ut eller bilen inn da? :)

Begge deler. Er litt enklere å stå inne på plassen min enn midt i innkjøringa til parkeringsgarasjen. Tok bilen ut og tok hele panseret ute til jeg fikk det bra og gjorde da det samme inne med resten. Så ut igjen for å se, inn igjen for å rette opp ett par småsteder og så ut igjen for å kontrolere. Inn for å legge glaze og voks og så ut igjen for å ta bilder :)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tungvint :) Hva syns du om Purple Haze? :)

 

Ja, og med en bil som må leies ut fordi den er senka så blir det litt ekstra pes, men da blir resultatet best også.

Synes den er ekstremt drøy. Den er veldig hard, men det gjør at det er lett å legge den tynt og jevt. Buffing er null stress. Har ikke fått sett hvordan den tar seg ut i regn enda og holdbarheten, men skal følge opp en annen bil jeg har lagt dette på.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår