Gå til innhold

Oljetettning på veiva - G60 motor

Ranger emnet


mortenwb

Anbefalte innlegg

Siden du spør er det nok for mye jobb ja. :D Har du flaks kan du kanskje få jobbet av girkassa uten å løsne drivaksler, men inngående aksel fra veiva er nok for lang til at det kan gå.

 

1) Løsne kronmuttern på en eller begge ytre drivknutene, løsne det du må av nav, bærekule eller fjørbein for å få lurt navet over spindelen.

2) Vekk med starter og girkasse.

 

3) Bruk en egnet flatspor skrutrekker eller kjøp en fin krok-uttrekker på kjøkkentema til å vippe ut sim(mer?)ringer med. Uansett metode veldig viktig å ikke ripe opp anleggsflaten på holderen til pakkboksen/simringen/oljetetningen. De er typisk i alu og du behøver ingen ny lekkasjekilde der. Den koster mye til VR6 fant en nabo ut og selv har jeg herpet en sånn til Volvo. Godt delemotorer er gratis. :volvsmile

 

Er det synlige eller følbare ujevnheter tar du et fint smergel- eller pussepapir og sliper lett over for å ta grader og hakk. Noen simringer er laget for å brukes på slitte veivtapper og har indre anleggsflate forskjøvet litt innover.

 

Er den nye lik den du erstatter forskyver du bare hele simringen litt lengre inn så den ikke ligger an på samme sted (der det nå er en mindre diameter på den roterende delen.) Dette er beskrevet i diverse litteratur.

 

4) Når du monterer svinghjulet igjen er det god skikk å bruke en gjengetapp i veiva, rens boltene for gammel gjengelås, kjøp nye hvis det er anbefalt og monter tørt med en dært gjengelås på hver skrue. Husk å dra til med riktig moment. I Haynesboka til Volvo er oppgitt dosering "lagom". :D

 

8) Det er kanskje ikke pilotlager i veiva på din motor, men har den det så bytter du det selv om det roterer lett. Koster typisk en femtilapp.

 

9) Montér i motsatt rekkefølge. :pepsi::popcorn

 

PS! Moralsk støtte er ålreit når det går trått, ingenting løsner når det bør og når det kommer av har det knekt. Samme person er også kjekk til å sette bilen i gir og tråkke på bremsen når du oppdager at du har glemt å løsne kronmuttern i punkt én og du ikke orker å jekke bilen ned igjen og du ikke har muttertrekker.

 

PPS! Før du handler inn deler kan du ta en titt på alle fire(?) mansjettene, vurdere slitasjen på knuter, kjenne på slakken i hjullagrene foran, bytte girolje, tetningene på girkassa (svetting) og andre ting som er praktisk å serve samtidig. På skodagirkasse er det en tetning på giroverføringa som er kjekk å skifte mens kassa er ute av bilen. :zzzz:

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår