Gå til innhold

Koble til bilstereo i Audi A6 -02?

Ranger emnet

AudiØivind

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har i dag Kjøpt meg et Pioneeranlegg til bilen. Spilleren heter MVH-8200. Han i butikken sa det var veldig lett å skifte til ISO inne i bilen. det viste seg å være et større prosjekt en ventet. Det er det vanlig Audi Consert sm har stått i til nå.

Først fikk jeg lyd i høytalerene foran men ingen andre. Så fant jeg ut at jeg hadde en aktiv sub bak. har forstått at jeg må få spilleren til å slå på subben som igjen forsterker lyden, men utenom det vet jeg ikke stort.

Dere forstår sikkert at jeg virkelig ikke har peiling på bilstereo, derfor søker jeg dere. Kan noen gi meg en grei forklaring på hva som skal inn hvor? jeg skal altså en ISO kobling på det gamle ledningsnettet som ligger der fra før!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

Helt vanlig "problem" på Audi... men hvilken butikk kjøpte du den i? De burde ha vett til å spørre hva slags bil du skal sette spilleren inn i, så de kan sikre seg et mersalg av nødvendig tilbehør...

Med den spilleren der trenger du bare en simpel overgang for å få igang originalforsterkeren igjen, som driver sub + bakhøyttalere.

2362_phonocar_4_191.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er typisk Audi er at alt skal være et problem :-p

Det ser ut som om du mener jeg skal bruke et par vanlige signalkabler til subben? det er ikke noen signalkabelinnganger på subben, men jeg må ha ting in med teskje her..

De på Thorsov bilrekvisitta ga meg en standar ISOplugg som de mente jeg kunne få til å virke! er det ikke noe muligheter for å få det til å virke? Eventuelt vet du om noen som kan fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har en akativ sub så vill det si at du har en sub som er ferdig tilkoblet forsterker så da skal det være en signal-kabel ingang. det skal også være et strøm intak samt til gjording og remote. strømmen skal kobles til bateriet med en sikring. fra bateriet så skal d være ca 15-20 cm med kabel.

gjordingskabelen skal være kortest mulig og festet til bilens karosseri, husk å fjærne eventuelt lakk på overflaten på karosseriet.

remoten skal tilkobles med en tynn kabel bil remoten på spilleren.

arc-kabelen eller signalkabelen som det heter skal tilkobles ut-gangen på spilleren og på in-gangen på forsterkeren.

den isokabelen fra torshov kan du drite i får å si det mildt:P dra heeller på et proffesjonellt firma som bilradiospesialisten eller planet hifi så får du den riktige overgangen.

jeg regner med at du ikke er dreven nok til å begynne å klippe å styre med kablene i dasjn:p

si ifra hvis du trenger mere hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig blåst på bilstereo, men nå har jeg prøvet og feilet i mange timer og plutselig fikk jeg lyd i hele bile. Dette anlegget er det orginale (bortskjett fra spilleren) så subben og forsterkeren er en og samme boks. Den har bare en stor kontakt, lignende en ISOplugg.. Fra spilleren går det to tynn ledninger, de er markert med LR og RR. ikke noe pluss eller minus.. tror det bare er for å justere balansen og selve signalet. det som fungerte var å koble rr+ og lr+ (fr iso) på de som var markert rr og lr. så koblet jeg rr- og lr-i sammen på den tredje og siste som gikk til subben..

Om noen klarte å få ut av denne forklaringen er uvist men jeg prøvde..

Takk for all hjelp, jeg skal nok ta en tur innom BugBoys og spørre dem litt men foreløbig fungerte jo dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare glem alt hva onkelaleks sier her, det inneholder feil og gjelder uansett ikke din situasjon og din bil.

det er ikke noen signalkabelinnganger på subben, men jeg må ha ting in med teskje her..

Jo, det er det, sitter i den røde klossen du har liggende i dashbordet nå.

Med akkurat den spilleren du har kjøpt så trenger du bare en slik overgang som jeg viser over; fra spillerens bakre signalutgang og over til den røde originale Mini-ISOklossen du finner inni dashbordet. (det satt vel en slik tilkoblet Concert'en din?) Den røde kontakten fikk linjesignal fra Concert'en samt et remotesignal, og siden spilleren din har et 4volts linjesignals-nivå, kan denne brukes direkte til å fôre originalforsterkeren med lyd.

Så jeg er høyst usikker på om du har fått dette rett nå. Satt det en liten boks på den ISO-overgangen du fikk fra Torshov? Om du nå sender høyttalersignal fra spilleren direkte til originalforsterkerens linjeinngang så er dette ikke bra.

Om ikke BugBoys greier dette, gi meg et signal så kan du heller kjøre videre ned til Fredrikstad sentrum og møte meg der. Temmelig sikker på at jeg har den overgangen på lager her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk litt ut av det du skriver her TransMedia. men jeg oppdaget at jeg har skrevet feil. jeg koblet rr- og rl- in i hver sin kabel som gikk inn til subben (gul og hvit). så måtte jeg koble sammen den blå remote og oransje sammen med den siste hvite som også gikk til subben.. Da sender jeg ikke så mye "strøm" til subben og forsterkeren.

Den røde du snakker om har jeg aldri sett. det som var bak den gamle conserten var to isoplugger som passet rett inn i den nye spilleren. Når jeg satt i dem fikk jeg kun lyd foran i bilen.. den tredje klossen var det kun noen tynne ledninger som tydeligvis var en slags remote og signal til forsterkeren bak.. det fungerer bra nå bortskjett fra vanvittig kabelstøy.. om du, TransMedia har tid en gang til helgen, så tar jeg mer en gjerne en tur innom (har hytte i skjærviken jeg skal på).

Lurer forøvrig på en kabel som skal kobles til håndbremslyset. får ikke spilt av video siden spilleren ikke har sikret seg at bilen står stille. hørte et rykte om at man kunne koble den på en annen ledning slik at jeg kunne se på video uansett om jeg står stille eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tredje klossen var det kun noen tynne ledninger
Ja, det er akkurat den som skal kobles inn i den røde jeg viser på bildet over! Dette er linjeinngangene til originalforsterkeren! Du skal IKKE koble til høyttalerutgangene fra spilleren direkte til denne, og Remote skal ihvertfall ikke kobles sammen med andre enn Remote-inngangen til forsterkeren!

Du HAR koblet feil, og derfor har du kabelstøy. Koble vekk høyttalerkablene du tydeligvis har koblet mot signalinngangene, dette er en feilkobling som kan bli dyr.

Da sender jeg ikke så mye "strøm" til subben og forsterkeren.

For alt jeg vet kan det hende du sender 12V remote-spenning også inn på linjeinngangen til originalforsterkeren, og det liker den veldig dårlig. Som sagt, koble vekk det du har rotet med nå inntil du får en overgang slik den jeg viser over. Så får du heller nøye deg med lyd kun foran nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da forstår jeg, jeg tenkte litt feil et øyeblikk. da har jeg en annen utfordring for jeg har jo klippet av alle kablene som gikk inn i den klossen jeg skal putte inn i den røde du har avbildet!! hmm.. er det noe man kan skaffe? en ny altså?

du får si ifra når du har mulighet eventuelt til å kunne hjelpe, for det trenger jeg sansynligvis:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger du bare et par phonoplugger og en loddebolt.

high-quality-phono-plugs.jpg

Pinout her, sett fra spillersiden. Du ser kanskje kabelfargene på tilsvarende i kontakten du klippet vekk så du kan de hva som satt hvor?

MiniISO.jpg

Felles signal-minus på COM, denne skal da til ytterkappene på phonopluggene. RR til rød phonopluggs midtleder, LR til hvit/svart phonopluggs midtleder. Remote skal da til gjenværende kabel, med det brytersymbolet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbrekk-løsning:

http://www.bilforumet.no/bilstereo/233425-pioneer-avh-p5100dvd-lite-koblingsproblem.html#post2582114

Phonokontaktene du lager da, kobles til Rear-utgangene på spilleren. Du får ikke regulert subwooferen separat, og skal heller ikke ha på HPF-filteret på spilleren.

Du vil vel forlenge signalkabelen litt ja, så det enkleste er kanskje å kappe en vanlig signalkabel med ferdige kontakter omtrent 20/30cm innpå kabelen, og skjøte til original-ledningene der. Da går det rimelig greit å lodde signal-minus'en sammen med de to lednings-skjermene, og senter-lederen på RL og RR. Teipes/isoleres nøye fra hverandre underveis og til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider