Gå til innhold

Komplett anlegg til A4 Avant (Concert)

Ranger emnet

AndreKK

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en 99' A4 Avant TQ her i forrige uke, og som ny på det meste med bilen, så lurer jeg på hvordan jeg skal velge ett godt anlegg som ikke er alt for dyrt til bilen!

Jeg har Concert-stereoen (veit ikke om det er standard i A4), men har sett litt rundt på nettet og det sies at man må ha egne "kroker" for å få den løs fra festene? Og jeg ser at en 1-DIN-spiller er mye mindre enn hullet som blir igjen etter jeg tar ut orginalspilleren. Har sett at det finnes noen fester og rammer og sånn, men er det noen som har erfaring med noe, og evt. link til hvor jeg kan få tak i noe greit? :)

Og så var det det med komplett anlegg. Har muligens fått tak i 2x12" Polk med kasse og Sub-forsterker til 3 lapper, men jeg skal ha høyttalere foran (Rockford Fosgate P152?) og muligens bak (Rockford Fosgate P1653?). Da må jeg vel ha en ny forsterker i tillegg? Og hvordan kobler jeg opp to forsterkere i bilen?

Også var det spilleren. Har sett litt på Kenwood KDC-3047A (greit design, Aux-utgang osv.) men er den bra nok til å drive anlegget jeg har beskrevet over?

Noen som kan komme med innspill om hva som hører bra sammen, hva som funker og kanskje linker til forskjellige greier? Sett mye på Bilradiospesialisten og de ser ut til å ha greit med utvalg.. Tenker å bruke rundt 7-8 lapper på spiller, forsterker (x2), subber, høyttalere foran og bak og muligens diskanter. ;)

Jaja, god kveld videre! Håper på svar :)

-André ;)

1999 Audi A4 1.8 Turbo Quattro Avant

2007 Aprilia RS 125 FP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du selv nevner så har dem en del på bilradiospesialisten. Der får du slike pinner til å få ut orginalspiller, ramme til å sette inn slik at en vanlig 1DIN spiller vil passe inn. Så trenger du vel en adpter som øker festediameteren til høytalerne i fremdørene slik at du får montert 13cm/5.25" høytalere der og evt en 6.5" ring for å montere i bakdørene om det ikke er høyalere der fra før.

Du kan jo fint drive frontsett og bakhøytalere med cd-spillern og da bare ha en forsterker til subben(e). Men klart en fordel med forsterker til front og bakhøytalere også. Legg ned en skikelig kabel(50mm2) slik at du kan kjøre denne inn i en splittblokk og få to kabler med +12V ut og dermed få levert nok størm til to forsterkere. evt kjøpe deg en 5 eller 6 kanals forsterker.

Kjøp deg kompnettsett forann, altså bass/mellomtone og diskat i hver sin høytaler og til slutt kan du jo ta en titt på forsterkerne til dynabel.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du dette oppsettet hadde vært greit?

Sonyspiller (4x52 W)

JBL 508C Komponent foran (55W RMS)

Infinity Reference 6532Si (50W RMS)

Polk Audio DB1222 Subber (720W RMS)

Vet ikke hvordan forsterker som fulgte med subben, men tror det var a/d/s.

Eller

Sonyspiller

Dynabel komponentsett foran (50W)

Dynabel komponentsett bak (50W)

Polk-subbene

Og om jeg skal investere i en 1x800W forsterker fra Dynabel?

Endret av AndreKK

1999 Audi A4 1.8 Turbo Quattro Avant

2007 Aprilia RS 125 FP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg kjempestore kunnskaper her, og hvertfall ikke når man begynner å sankke om hva som er best av merker. Mange her som er bedre enn meg på det her.

Men har hatt en 4 kanaler fra ads til fronstett og en 2 kanaler til sub. Nå har jeg byttet ut de to ads blokkene med 6-kanalern fra dynabel og jeg syns denne gir mye renere lyd, er vel mye smak og behag. Er jo mange so mener at ads er noe drit, men om man tar pris med i betrakning så vil jeg mene at man får en del for pengene. Men er jo ofte lommeboka som styrer hvordan forsterker man ender opp med, men er nå heldigvis sånn at det ikke er noe problem å bytte hvis/når man får råd til noe "finere"

Har aldri hørt dynabel sine høytalere så aner ikke hvordan disse er. Har egentlig ikke hørt noen av de du nevner heller, men om jeg skulle valgt en av dem ville jeg satsa på det første alternativet du kommer opp med;)

Ville ha prøvd å fått prisen litt ned på de subbene med forsterker ved å bare kjøpe subbene om det er mulig, evt solgt ads blokka vidre og fått tak i noe annet. Det meste spiller bedre enn ads, det er i hvert fall min erfaring, er vel litt mindre/vanskligere å høre på sub enn fronsett(?)

Hva angår frontsett så vet jeg det er mange som går for focal, har selv pioneer nå, men skal bytte til focal snart. Har aldri hørt dem så blir spennende. Det beste er vel egentlig å gå i en sjappe å få hørt forskejellige sett spille, selv om lyd i butikk og inne i bilkupeen med støy osv blir to litt forskjellige ting.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider