Gå til innhold

Problemer med B230ET :( Hjelp :)

Ranger emnet


454Camaro

Anbefalte innlegg

Har en 1986 mod volvo 740 med B230ET Man gir.

 

Har byttet motor, til tilsvarende som sto i.

 

Alt fungerte før jeg tok ut den gamle motoren, men nu er det ikke gnist i pluggene på den nye motoren

 

Er 12volt inn på både + og - på coil. Men er døtt ut av coilen. Målte "012" Volt ut av coil.

Kan noen forklare hvordan dette fungerer med tenningen, hva gir signaler til coil osv. Skal det være konstant strøm på både + og - på coil osv ??

 

Er vel bare disse enhetene som har med tenningen å gjøre??:

- Coil

- Tenningsmodul ( venstre forrskjerm )

- Jern ( inne i bilen på sjåførsiden )

- 2stk følere på svinghjulet.

 

Måtte fikse en av ledingene til en av følerne på svinghjulet, da "Jord" + begge de andre ledningene hva fri for isolasjon, så alt lå til jord. Har tydeligvis hvert sån her lenge. Rart at det har fungert. Men hvis de har hvert til jord hele tiden, kan det ha sjedd noe med "jernen" inne i bilen ? noe må jo skje hvis det har sjedd ei kortslutning.

 

Register å svinghjulet er rett montert:)

 

Håper det er noen her inne som har peiling på dette

 

På forhånd tusen takk for hjelpen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89-3.gif

Kilde: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

 

Er 12volt inn på både + og - på coil. Men er døtt ut av coilen. Målte "012" Volt ut av coil.

Kan noen forklare hvordan dette fungerer med tenningen, hva gir signaler til coil osv. Skal det være konstant strøm på både + og - på coil osv ??

4 Coil får +12V via tenninga og den jordes av pinne #1 på ECU 216.

 

Er vel bare disse enhetene som har med tenningen å gjøre??:

- Coil

- Tenningsmodul ( venstre forrskjerm ) Feil, dette er dysetrinnet, 289 Power Stage. Tenk på det som et effekttrinn/slutt-trinn til (bil)stereo, bare at denne åpner og lukker bensindysene.

- Jern ( inne i bilen på sjåførsiden ) Feil igjen, dette er tomgangshjernen, 176 CIS. Motronic har felles bensin- og tenningshjerne. Den heter 216 på skjemaet jeg linket til.

- 2stk følere på svinghjulet. Den fremste leser av på startkransen og er en turteller /215. Den bakerste - 214 forteller hvor stemplene er på tur og ØDP leses av 90' før. Da peker taggen midt i starterhølet.

 

Måtte fikse en av ledingene til en av følerne på svinghjulet, da "Jord" + begge de andre ledningene hva fri for isolasjon, så alt lå til jord. Har tydeligvis hvert sån her lenge. Rart at det har fungert. Men hvis de har hvert til jord hele tiden, kan det ha sjedd noe med "jernen" inne i bilen ? noe må jo skje hvis det har sjedd ei kortslutning.

Jeg vet ikke helt hva som skjer, men du kan godt ha drept ECU ja. Den strømpa rundt er en støyskjerm.

 

Så: Hadde du bodd pluss/minus hundre mil lengre sør skulle du ha fått prøvd en hjerne av meg. Egentlig er det uansett uaktuelt mtp ditt tvilsomme kabelnett. :) Søk opp Haien sin tråd om feilsøking av B230ET. Om den ikke ligger her så finnes den på http://www.bilbygging.no. Der finner du en utskrift med verdier og data på de fleste giverne. Jeg mener å huske at 215&216 skal ligge på rundt 1Kohm når du varver motoren.

 

Når du vrir om tenninga går det et startsignal inn på ECU 216 på pin #4. Da jorder 216 bensindelen av det hvite releet 135 via pin #20. 214 dirigerer når 216 skal jorde coil på pin #1 samt 289 dysetrinnet via pin #14. Stort sett verre er det ikke med tenninga. :drunk:

 

Men start med å måle all jord og givere ved hjelp av infoen til Haien. Den har hjulpet meg et par ganger. Første gang var det dysetrinnet som var gått fløyten. Året etter var heldigvis alt i orden unntagen lav crankspenning på startbatteriet. *bummer* Bugger me! :respect

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89-3.gif

Kilde: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

 

Er 12volt inn på både + og - på coil. Men er døtt ut av coilen. Målte "012" Volt ut av coil.

Kan noen forklare hvordan dette fungerer med tenningen, hva gir signaler til coil osv. Skal det være konstant strøm på både + og - på coil osv ??

4 Coil får +12V via tenninga og den jordes av pinne #1 på ECU 216.

 

Er vel bare disse enhetene som har med tenningen å gjøre??:

- Coil

- Tenningsmodul ( venstre forrskjerm ) Feil, dette er dysetrinnet, 289 Power Stage. Tenk på det som et effekttrinn/slutt-trinn til (bil)stereo, bare at denne åpner og lukker bensindysene.

- Jern ( inne i bilen på sjåførsiden ) Feil igjen, dette er tomgangshjernen, 176 CIS. Motronic har felles bensin- og tenningshjerne. Den heter 216 på skjemaet jeg linket til.

- 2stk følere på svinghjulet. Den fremste leser av på startkransen og er en turteller /215. Den bakerste - 214 forteller hvor stemplene er på tur og ØDP leses av 90' før. Da peker taggen midt i starterhølet.

 

Måtte fikse en av ledingene til en av følerne på svinghjulet, da "Jord" + begge de andre ledningene hva fri for isolasjon, så alt lå til jord. Har tydeligvis hvert sån her lenge. Rart at det har fungert. Men hvis de har hvert til jord hele tiden, kan det ha sjedd noe med "jernen" inne i bilen ? noe må jo skje hvis det har sjedd ei kortslutning.

Jeg vet ikke helt hva som skjer, men du kan godt ha drept ECU ja. Den strømpa rundt er en støyskjerm.

 

Så: Hadde du bodd pluss/minus hundre mil lengre sør skulle du ha fått prøvd en hjerne av meg. Egentlig er det uansett uaktuelt mtp ditt tvilsomme kabelnett. :) Søk opp Haien sin tråd om feilsøking av B230ET. Om den ikke ligger her så finnes den på http://www.bilbygging.no. Der finner du en utskrift med verdier og data på de fleste giverne. Jeg mener å huske at 215&216 skal ligge på rundt 1Kohm når du varver motoren.

 

Når du vrir om tenninga går det et startsignal inn på ECU 216 på pin #4. Da jorder 216 bensindelen av det hvite releet 135 via pin #20. 214 dirigerer når 216 skal jorde coil på pin #1 samt 289 dysetrinnet via pin #14. Stort sett verre er det ikke med tenninga. :drunk:

 

Men start med å måle all jord og givere ved hjelp av infoen til Haien. Den har hjulpet meg et par ganger. Første gang var det dysetrinnet som var gått fløyten. Året etter var heldigvis alt i orden unntagen lav crankspenning på startbatteriet. *bummer* Bugger me! :respect

 

Tusen takk for svar :D

 

Fikk en forståelse nu, hvordan det fungerer.

216 "Jern" ligger vel på passasjersiden ? :)

Skal prøve å bytte denne.

 

Har en kompiss som har lik bil:)

 

Fant ikke "Haien" på Bilbygging.no ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ikke så rart når han ikke heter Haien lengre men kaller seg for SHS Motorsport eller noe sånt noe. Husker ikke helt. Dessuten var det ikke Haien men Vomaz. Vet ikke om de muligens er kompiser.

 

Men, hadde du giddi å taste inn g (oogle.com) b230et feilsøking hadde du umiddelbart funnet http://bilbygging.no/viewtopic.php?t=1974 på treff nummer to. Treff nummer #1 er intet ringere enn din egen tråd! :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår