Gå til innhold

Min nye gamle s40

Ranger emnet


lovov

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte for ikke lengesiden en S40 1.8 16v 1996mod.

På dette tidspunkt er jeg fornøyd med kjøpet. Den er orginalt utstyrt med skinninteriør, takluke, grøftelys, hekkspoiler, cruise control mm.

 

Det er mye jeg har lyst å gjøre, men det står på pengene :)

Umiddelbare planer:

- Ny cd spiller

- Nye sommerdekk på felg

 

Senere:

- Nye hovedlys 00->

- En smule senket/stivet, men ikke mye

- hvit-sotete markeringslys

- Ny grill

- Luftfilter

- Oljeskift

- ...

- Forslag?

 

 

Skiftet i dag et markeringslys som var gått, det tok lenger tid enn antatt :) Biltema hadde ikke lysene inne (enklest å bytte hele lykten har jeg hørt), så da ble det litt mekking med å grave ut pæren fra limet og finne en lignende som jeg koblet til med litt amatør spleising av ledninger til pæren og klæiset på litt fugemasse, men det funker, enn så lenge :)

 

Spørsmål:

 

Det eneste jeg er litt bekymret for er at sommerhjulene var veldig skjevt slitt på framdekkene (ytterkant slitt). Er det noen som har erfaring med noe lignende? Kan det være noe gale med hjulstillingen foran?

 

Etter at jeg skiftet hovedlyspære ble stillingen litt skjev, slik at det ene lyset lyser høyere (veldig irriterende!) Har stresset litt med å få det tilbake, men er ikke helt på plass. Noen som har tips til en enkel metode å gjøre dette på, så setter jeg pris på det! (Utstyrt med nivåregulering)

 

Tenker å oppdatere med litt bilder etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at den er på veien selv om den har gått 300. Min er gått 200 nå, og håper på mange gode mil til :)

 

Har du byttet mange deler mellom 200 og 300, eller har det gått fint?

 

Femte gir er helt greit, ikke særlig futt, men fint å hive den i femte på motorveien. Ellers liker jeg ikke helt 2. gir, men 3. og 4. er som forventet. Av og til litt "motstand" når jeg skal ha den i 1.. Er jo litt irriterende det, men tror ikke det er noe gale. Clutch'en er jeg veldig fornøyd med, kjennes helt perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den ikke, men den høyre sida av lyktene skal lyse høyere. Det er dette som kalles assymetrisk nærlys.

 

Har lyset blitt skeivt ettr pæreskift står nok pæra skeivt i holderen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekkene: ta en 4hjulskontroll på verksted...

 

Lysene: den høyre lykta SKAL lyse høyere en den venstre...

 

Høyere også? Er det ikke bare at venstre skal skrå litt mot høyre for å ikke blende møtende? Dette gjaldt uansett venstre, og det var ikke snakk om bare litt heller, ser ut som fjærnlys :) Pæren er rett vei, men ser at reflektoren inni er litt løs og kan beveges på uten å skru. Fikk justert den ned igjen, men har ingen tro på at det ble korrekt vinkel på lyset siden jeg bare vridde litt på reflektoren og tenkte at sånn, det ser greit ut :) Bør vel prøve å få festet den ordentlig.

 

En hjulstillingskontroll er ikke dumt, og må kanskje til etterhvert. Jeg tenker først å prøve med to nye dekk og se om det bare var tidliger eiers kjørestil og ukorrektlufttrykk, eller om det blir slik for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at den er på veien selv om den har gått 300. Min er gått 200 nå, og håper på mange gode mil til :)

 

Har du byttet mange deler mellom 200 og 300, eller har det gått fint?

 

Femte gir er helt greit, ikke særlig futt, men fint å hive den i femte på motorveien. Ellers liker jeg ikke helt 2. gir, men 3. og 4. er som forventet. Av og til litt "motstand" når jeg skal ha den i 1.. Er jo litt irriterende det, men tror ikke det er noe gale. Clutch'en er jeg veldig fornøyd med, kjennes helt perfekt :)

 

Nylig kjøpt bilen selv, og vet at forrige eier bytte litt småting her og dere. Og alle eierne har vært flinke til å følge opp med service. Siste stempelet ligger på 270000 omtrent. Han jeg kjøpte bilen av hadde bytta noe deler i kløtsjen og bremser men det var alt sa han. Ellers så er jeg ikke sikker på hva annet som har blitt bytta.

 

Ja, den er grei å ha på motorveien :)

Synes det som oftest er greit med futt i 2 og 3, men som du sier så er første giret vanskelig å få den inn i, men hos meg er alle det egentlig.. Også er den litt slarkete på reversen, hender ofte at den skraper litt da. Men snakket med en og han mente at det kom av at det var hydraulisk kløtsj på den.

 

Clutchen din er ganske lett da eller? Min er veldig "hoppete" når jeg girer, må være veldig forsiktig når man slipper den ut.. Dama øvelseskjører litt med den og det er verre enn for lavt turtall nesten.. Jaja, skal innom med den på onsdag til ett verksted for å finne ut hva somer galt..

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ganske lett på clutchen, tar veldig fint men er litt humpete ved girskifte om jeg ikke tar det forsiktig som du sier, men det er ikke noe bekymringsverdig. Virker som din er litt verre etter det du beskriver.

 

Når du har hatt den inne, kan du gi en update på hva som var gale? Alltid kjekkt å vite når jeg har en lik bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg hatt bilen inne på sjekk.. der var det såklart litt slitedeler foran i forstillinga som måtte byttes/strammes. bindeledd og litt forskjellig.. hmm. hadde med en mekaniker på prøvetur og han mente det var noe galt med klutsjen siden den var så hakkete på start..

også sa han at bilen var veldig nappete på tungt gir når man hadde på a/c pga motorstyringa.. noe elektronikk der.. kan være grei ting å være ops på hvertfall..

 

ellers var det vel kun bremsene bak og demperne som jeg selv vet det er noe galt med.. vurderer nesten og selge bilen nå.. men er ikke sikker.. jeg er jo veldig fornøyd med den når det ikke er trøbbel med den..

 

men jeg tror du skal kunne kjøre den ett stykke til uten noe særlig trøbbel!

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det var såppas at du vurderer å selge da, men lykke til!

 

Men du har aircondition på din? Litt flaut å si det, men jeg vet ikke om det er det på min.. hehe. Kanskje du, eller noen andre kan si meg om jeg har, ut fra dette:

 

Det er tre runde brytere/regulatorer til å justere ventilatorsystemet med like over cd spiller, inkl. varmen. Over dette (mellom de to luft-uttakene) like under varseltrekanten er det en ny regulator som kan stilles fra rødt til blått. Kan dette være ac?

 

Tingen er at tidligere eier sa at det ikke var, men hun hadde ikke peiling på bil og jeg mistenker at det har vært ødelagt så lenge at hun tror det ikke er. Bilen er ellers velutstyrt, så skulle nesten tro at det var, men det er ingen knapper det står ac på, så jeg vet ikke. Og så er det det at det er to regulerere til å justere varmen med, hva er vitsen med det om det ikke er ac?

Endret av lovov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt, men i dag låste bremsene bak seg.. Så nå er bilen på verksted.

 

Jeg har det ja. Skal være noen knapper i såfall. Min har hvertfall tre knapper, tre brytere og og den saken du snakker om. Den midterste knappen er hvertfall på min ac. Ser ut som en knapp med snøfnugg på. Har ikke peiling på hva den i midten mellom alt egentlig er :P

 

Kan ta bilder når jeg får tilbake bilen fra verkstedet..

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår