Gå til innhold

Motorproblemer på Volvo S40 -96

Ranger emnet

SpikeMan

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Kjøpte meg nylig bruktbil, en Volvo S40 -96 modell. Kjørte veien hjem fra Oslo til Hønefoss uten store problemer. Men senere har det begynt å være mer og mer problemer med bilen.

Problem 1:

Ved start ved lyskryss og annen i første gir rister det veldig i motoren og hele bilen med mindre jeg gir akkurat rett turtall og slipper kløtsjen i rett tidspunkt. Snakket med en Volvo-service kar og han mente at det var kløtsjen eller girkassa. Noen andre som har vært borti dette?

Problem 2:

Ved normal kjøring fungerer bilen ellers veldig greit, men ett eksempel her: Si jeg kjører i femte gir og holder en grei fart på over 80km/t og plutselig må jeg ned i rundt 60km/t på samme gir reagerer bilen veldig dårlig på at jeg gir mer gass. Virker som om den tenner feil for motoren harker og spytter ved pågass. gjerne når det er litt tungt for motoren og dra. Har nylig byttet både luftfilter og plugger på motoren eneste jeg kan forstå er at det må være overspenning eller noe..

Problem 3:

Har nå nylig kommet etter kjøretur til Spydeberg søndag morgen.. Kommer en underlig skrapelyd fra bilen, høres ut som om den kommer fra bak på venstre side. Virker ikke som om det har noe sammenheng med bremsene å gjøre ettersom den kommer stort sett mellom 1km/t og 20km/t men har hørt den når jeg har kjørt fortere også, og når jeg ikke bruker bremsene. Lyden vedvarer også gjerne selv ved bruk av bremsene..

Problem 4:

Er i grunn ganske enkelt og mener jeg har løsningen på det.

Men allikevel, hender det smeller noe jæ**** bak når jeg kjører over dumper og andre humper i veien. Er ganske sikker på at det er enten støtdemper som er sliten eller fjør som er knekt. Hender jeg hører en "sproing" lyd bak derfra så da spørs det om det er fjøra som er knekt, eller så er vel den knekt etterat demper ble slitt.

Noen som har noe forslag til hva de forskjellige tingene kan være?

Og fortrinnsvis billige reparasjoner hadde vært best, men må jeg til verksted må jeg dit..

Takk på forhånd.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

var innomm ett verksted og de sa at jeg burde gjøre det og ja. Så skal ta en diagnosesjekk nå til onnsdag og sjekke en del andre ting samtidig.

Høres hvertfall sånn ut, men skal bytte hele rekka uansett. bilen føles litt slapp og vil ha litt stivere understell. men så synes jeg det er utrolig stor spriking på støtdemper og fjærpriser..? nett mot butikk? kosta jo gjerne mer enn tre ganger mer på butikk, og det var med rabatt..

Ja, virker nesten litt sånn, men så pratet jeg med en volvo mann og han mente at det var klutsjen det var noe galt med.. og at det forhåpentligvis ikke var motorfestene.. men så vet jo ikke jeg akkurat.. er ikke kjempe geek innenfor bil akkurat..

Endret av SpikeMan

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider