Gå til innhold

lurer på ka grei trim for volvo 240 er?

Ranger emnet


volvo kjørar

Anbefalte innlegg

heisann.

somsakt så lurer eg på så kan var greit å ha som trim på min b23:)

 

helst ikkje over 3000-4000:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo akkurat hva slags motor du har i utgangspungtet det.

 

Har du f.eks en B23E, så har du 136hk orginalt og er langt på vei til en trivelig og konkurransedyktig motor.

Har du en B23A så har du rundt 110 + hk orginalt.

En billig måte å trimme på er å få tak i ett innsug fra en B230k. På det innsuget passer Ford V6-forgasser nesten rett på. Eneste du må file opp festehullene på forgasseren litt. Får du tak i en forgasser fra 2.8 V6'rn så er den på 38/38, og det gir nok bensin til grei bilcrosstrim.

Du kan aventere etter en brukt men i orden topp som er planet/porta. Evt en orginal 405-topp eller 531-topp. Disse toppene fungerer godt selv om er orginale. Trimkam er morro, og det selger Jørn Grinden veldig billig. http://www.grindenmotorsport.no HAn har også greinrør og slike ting om du trenger det.

 

Men, har du ett godt understell på Volvo'n din så trenger du ikke rare motoren egentlig. Jeg har kjørt endel løp med en 240 nå med greit understell, bra dekk (Gullabo grushjul) og en helt standard B230a motor. Eneste som er gjort er att den har 3" eksos hele veien (2.5" er mye mere optimalt, men gidder ikke å lage nytt) og luftfilteret er tatt av. Har da fått til både heatseiere og finalekjøring med den på kvalikk-løp. Og, jeg er slettes ikke noe bedre sjåfør enn andre. I bilcross er man avhengig av tilfeldigheter og flaks. Hjelper ikke med 200hk om du blir kjørt av bana allerede i første sving..... :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk:)

 

er vel helste b23a eg ska gå ut i fra, men muligens E om eg finn.. men om det er b23a, og eg vil ha 2 enkle gasserar på, er det vanskeleg å få til? EG har tenkt litt på 2 enkle,høvla,porta,2,5 eksos(MAKS) og om eg får tak i nåke billikt så blir det muligens kort styring,kort utveksling, og litt understell. men er surt og legga for møkje peng ut i det og.

 

men er det vanskeleg å spikka til 2 enkle gasserar?

 

å ka er best av b23e elle b23a med 2 enkle/ 1 dobbel

 

takker for svar:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for råd:) får sjå ka de blir til. men ka syns dåkke har mest å sei? undersell eller motor?

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med mye futt i motoren om du ikke får kreftene i bakken, så understell er helt klart viktigst. Med bra understell kan du kjøre fort med en orginal motor (alt er relativt) men med masse hk og slitent understell må du slite mye mer for å få samme resultat.

Start med understell og heller utvikle motor på sikt du. Mye mere kjøreglede veitdu.

 

Vil du ha kortere styring enn orginalt, kan du sette på ei servo-tannstang. Den har vel nesten ei runde mindre på rattet fra side til side. Har det i ett par Volvo'r og jeg syns det er knall å kjøre med! Trenger ikke å koble til med servopumpe om du ikke vil ha det. Fyll i en skvett olje i slangene og plugg de igjen. Da har tannstanga smurning og du får en bil som er mere lettkjørt.

 

B23E har den gromme 405-toppen orginalt, mens B23a har 398-topp f.eks. Men alle toppene kan bli ålreite om man porter og planer dem, men styr unna en topp som heter 631. Den er ikke brukenes til annet enn 230K-motor.

du kan jo også bruke B230-motoren. Passer rett på gearkassa den også, og er somregel litt enklere å få tak i deler til om det skulle trengs i ett bilcrossdepot mellom omgangene. "Alle" har jo deler til slike med seg omtrent. Hehe B230F har en topp som heter 530. Den er ett godt utgangspungt til trim. http://www.bilcross-shop.com bygger toppene sine på 530-toppen.

 

Motor du kan sjekke litt rundt etter om du skal kjøpe:

B23a, B23E, B230a, B230F (elektronisk innsprut) og B230E. E-motorene har mekanisk innsprut og har mest effekt.

 

Jeg skal i helga kjøre Elverumsfestivalen med en 240 med greit understell men en orginal B21 med en dobbel. Hehe Den motoren er altfor snau merka jeg når jeg prøvekjørte den litt i går, men får bruke det man har. Kjører for att det er morro jeg, ikke for "heder og ære" :checkflag:

Endret av '67 144
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk, de var et skikkeleg svar:)

 

men dei oljedemparane på biltema? er dei dyre?

og har di kje gassdemparar der og? 500kr pr stk?

finn de kje i katalogen

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Biltema-støtdempere. De er av elendig kvalitet og pungterer altfor fort. Prøv å få tak i f.eks ALKO-støtdempere foran. De er veldig bra og billige. Men, Gabriell, Monroe og alle de merkene der er bra, så kjøper du hos en særiøs deleforhandler ala Mekonomen, Bilxtra eller andre så får du kvalitet. Bak så er det best med oljedempere. På ene 240'n jeg har her sitter det nesten nye Monroe gassdempere bak. De fungerer i ett par runder, så er det ettellerannet som skjer med gassen eller noe så de fungerer knapt. Kommer i depotet og lar bilen stå litt så fungerer de som nye igjen. Hehe Håpløst! Nei, kjøp olje uten noe form for dilldall bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åok, men di er vel kje så dyre dei demparane på mekonomen /bilekstra? har kje lust på ein 240 me kun understell, må ha litt grom lyd å litt trim og:)

 

du har kje tilfeldigvis et bilde av ein motor/innsug med 2 enkle?:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår