Gå til innhold

Bytte foringer i bakstilling

Ranger emnet

mordi87

Anbefalte innlegg

Har søkt en del men finner ikke noe konkret svar.

Er på tide å bytte foinger i bakstillingen på golfen.

Er det noen som har byttet som har noen tips å komme med, evt hvordan man går frem osv.

Må jeg av med hele bakstillingen for å få løs foringene?

En bekjent som jobber på bilverksted kunne presse ut de gamle og inn dem nye. Så må jeg da av med hel dritten for at han skal få presset de av?

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

[-2003 Audi A4 1.8T stv-]

[-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT

[-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT

[-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker

[-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ta ut bakstillinga. Du skrur av bremserørene på hver side, evt om du ikke har ABS skrur vekk lasteventilen.

Så skrur du ut skruene som går gjennom foringene, 1 på hver side, da detter bakstillinga ned i framkant. Så er det bare å skjære vekk gummien, snitte opp hylsa foringa satt i å banke den ut.

For å få inn foringene bruker du ett gjengestag m/ mutter og stabler opp med diverse passende skiver.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: så på etka nå at foringene sitter i bakstillingen så da må hele sjiten ut hvis jeg ikke klarer å få dem ut mens den henger på bilen.

Er det noe jeg må ta hennsyn til hvis jeg må av med hel sulamitten? :)

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en relativt grei jobb å ta ned hele moroa. Bare pass på lastventilen, om du har det. Er ganske stor sjans for at du drar rundt luftenipler på bremsesylindra bak osv, så regn med litt ekstra utgifter på bremsedeler.

Endret av Grev1

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du ikke klare å få ut foringene mens bakstillinga står i bilen?.. Gjør som jeg skreiv over, så går det kjempelett.

Får vel bare prøve da :P

Men er mangel på verktøy her, så hva trenger jeg? :)

Når du skriver om gjengestag, er det et slikt du mener?

viewfile.aspx?mmfId=25525&ShowAs=format&formatId=80

Åsså stikke den imellom foring og ut igjennom bakstilingen der foringen skal sitte, låse av med noe i enden og dra til i andre enden? :P

slik som dette:

foring.png

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså stikke den imellom foring og ut igjennom bakstilingen der foringen skal sitte, låse av med noe i enden og dra til i andre enden? :P

slik som dette:

foring.png

En slik gjengestang ja, kjøp en som akkurat går gjennom foringen, så slipper du å dra over gjengene på en tynn å puslete.

Se her, fra ca. 5:40 :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider