Gå til innhold

Bankesensor

Ranger emnet


Roye

Anbefalte innlegg

Er det normalt at bankesensoren "goes bananas" ved slark i motor?

Eller har bankesensoren(e) tatt kvelden?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg var på Opel Thrane-Steen i Grorud og fikk lest av feilmeldingen og fikk beskjed om at det var en error ved bankeføler... De kunne ikke si meg mer enn at man måtte prøve å bytte en og se om det forsvant.

 

Har også lett etter info om hvordan man kan teste en bankesensor er defekt, men finner ikke ut av annet enn at den må byttes.

 

Noen som har hatt samme problem på sin V6'er (X25XE, X30XE), eller annen motor?

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensor skal bare være aktiv hvis du har banking. Ellers så står dne på inaktiv med diagnose verktøy.

 

Må vel bare bytte for å se, vet ikke om noen andre metoder desverre. Har jo bankesensor liggende men det er til Y32SE så passer ikke over i stikket ditt desverre.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forsto det på Trane-Steen kan sensoren fange opp motorslark som tenningsbank og gjøre at den stiller inn mindre fortenning. Noen andre som har opplevd dette?

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensoren reagerer på vanlig detonasjoner også, og hvis ikke den får inn noen signaler på dette vil den komme opp med feilkode. Så du har nok en defekt sensor eller ledning. Den vil da gå på forhåndsinnstillt tenningskurve og dermed få dårligere effekt.

Enkleste metode å finne ut om motorslark, og da tenker jeg på ventilmekanisme, har innvirkning på effekten er å fylle en halv tank med E85. Du vil etter noen mils kjøring merke bedre drag i mellomregistret og høyere effekt. Dette fordi med E85 vil du ha ett oktantall på 104, og da skal hjernen justere seg etter dette. Så merker du bedre effekt, er alles ok. Har gjort dette på min V6, og det funket fint. Hadde litt småulyder i ventilmekanisme, og til slutt bakkomp på en sylynder, men gikk helt fint til det skjedde. og da var den gått 3750000km :)

 

Håper dette hjelper deg litt på vei.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker veldig, meget flott info^^ :)

 

Min har gått 253000km og tikker/ skrangler veldig når den er kald, blir bedre når den er varm.

 

BTW:

Går det greit å kjøre bilen på E85 uten at den tar skade?

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 3 år med E85, og da bare det. Tok ikke skade av det, selv om det er mange dommedags spådommer der ute. Men om vinteren kjørte jeg med bensin, for den blir vanskelig å starte på ren E85 uten modifikasjoner. Så å fylle halvt om halvt med E85 er ikke noe problem :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår