Gå til innhold

stor eller liten turbo?

Ranger emnet

tersomme

Anbefalte innlegg

Heisann,,,

Jeg og en kompis har en liten diskusjon på gang, spørsmålet er om det lønner seg å ha en stor eller liten turbo ved konvertering av en BMW 316 til turbo,,,,

Jeg mener at en liten turbo burde være det beste, da man får raskere oppspoling og mindre lag,,, bør jo ikke ha høyere en 0,6 bar`s trykk på den motoren uansett,,,,

tar jeg helt feil???

Mitt forslag er garret T25 turboen fra foreksempel nissan S13

T3/T4 turbo fra ford blir vell for stor,,, kanskje T3 er helt og, så man har litt å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HaRKooN

en t-25 fra s13 måter lett 0.5 - 0.6... De tåler værtfall 1bar!

Tror ikke det funker så bra med mer enn 0,4 i trykk på den motoren... SKal stempler byttes eller er det samme komp. som før? :rolleyes:

Har en kompis som har en S13 og han skrudde trykket opp til 1 bar med T25, den røk. Slik jeg oppfatter det da vil jeg ikke skrudd ladetrykket høyere enn 0.8-0.9

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trykket som tar livet av en turbo.

Noe av det dummeste jeg ser på turbo annonser er f.eks:

" God for minst 1,5bar !! "

Hvor høyt ladetrykk turboen er god for kommer helt an på motoren den står på.

Gang ønsket effekt med 1,2 og få tak i en turbo som leverer luft nok til ca det hk tallet. Selvfølgelig også da med et eksoshus som passer motorstørrelsen.

Hvis målet ikke er så altfor mye over 200hk, så vil nok en t25 fra en sx passe bra.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider