Gå til innhold

Ang. bunnpannebytte Opel Astra 96 mod

Ranger emnet


vidarj

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har byttet bunnpannen på en Opel Astra 1996 mod stasjonsvong.

 

da jeg slo hull i den forrige bunnpannen kom det en BITTELITEN klakkelyd i det jeg slo av bilen, men etter bytte og oljepåfylling forsvant denne lyden etter ca 20 sekunder, og har nå forsvunnet helt... Dette førte til at jeg tok en prøvetur, og bilen gikk helt normalt...

 

Men, etter ca to kilometer døde bilen, jeg startet opp den gikk på tomgang uten problemer, men ved gasspådrag så kommer det en fantastisk lyd, akkurat som bilen kveler seg når jeg gasser, og det klirrer og holder på, men den går helt fint på tomgang...

 

Er dette rådelageret som har tatt kvelden og ønsker seg ut av motorblokka, som vil medføre store flotte kostnader, og i grunn ny bil, eller kan det være andre ting (kondens og tørre plugger, stått helt stille i tre/fire mnd), evt ventilene/toppen?

 

Hadde satt pris på ett svar, for jeg skulle gjerne kjørt denne haugen fremover, men ser vel dårlig ut?

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har byttet bunnpannen på en Opel Astra 1996 mod stasjonsvong.

 

da jeg slo hull i den forrige bunnpannen kom det en BITTELITEN klakkelyd i det jeg slo av bilen, men etter bytte og oljepåfylling forsvant denne lyden etter ca 20 sekunder, og har nå forsvunnet helt... Dette førte til at jeg tok en prøvetur, og bilen gikk helt normalt...

 

Men, etter ca to kilometer døde bilen, jeg startet opp den gikk på tomgang uten problemer, men ved gasspådrag så kommer det en fantastisk lyd, akkurat som bilen kveler seg når jeg gasser, og det klirrer og holder på, men den går helt fint på tomgang...

 

Er dette rådelageret som har tatt kvelden og ønsker seg ut av motorblokka, som vil medføre store flotte kostnader, og i grunn ny bil, eller kan det være andre ting (kondens og tørre plugger, stått helt stille i tre/fire mnd), evt ventilene/toppen?

 

Hadde satt pris på ett svar, for jeg skulle gjerne kjørt denne haugen fremover, men ser vel dårlig ut?

 

det kan være en veivbank, men er vanskelig å si uten å ha sett på bilen.. det kan også være en føler som har tatt helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, bilen høres vel strengt tatt ut som en skurtresker nå, smeller og klakker som juling, så tror det er råde/veivbank vi hører, er som å høre en diesel V8 fra tidlig 80 tall på fri eksos!

 

Er ny veiv/råde såpass dyrt at jeg bør bytte hele motoren?

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det 1,6 16V er det vel liten vits å leite etter motor. Da dette er dritmotorer delux! Finner nesten ikke noen hos huggern. Og før noen begynner å protestere, har en slik selv. Har fra sikre kilder innen opel at disse motorene ble laget noe for rom i sylyndrene, slik at dem ble belemret med oljeforbruk siden ny, og dette gikk utover eksosventiler, slik at man endte opp med brente ventiler. Jeg gjør mye selv, og fikk tak i blokk fra en 99 Vectra(bedre toleranser) overhalte denne og toppen. Så nå har jeg en "bra" motor til Astraen min. Men det kostet meg 9000 i deler, blokk, polering av veiv og honing. Så det koster uansett. 1,8 og 2 liter finner du i søkk og kav på huggern, og dette er mye bedre motorer.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det 1,6 16V er det vel liten vits å leite etter motor. Da dette er dritmotorer delux! Finner nesten ikke noen hos huggern. Og før noen begynner å protestere, har en slik selv. Har fra sikre kilder innen opel at disse motorene ble laget noe for rom i sylyndrene, slik at dem ble belemret med oljeforbruk siden ny, og dette gikk utover eksosventiler, slik at man endte opp med brente ventiler. Jeg gjør mye selv, og fikk tak i blokk fra en 99 Vectra(bedre toleranser) overhalte denne og toppen. Så nå har jeg en "bra" motor til Astraen min.

 

Ok, men jeg lurer på som du sier at det er eksosventilen som er brent eller at no ventiler har tatt kvelden, for lyden går i takt, og kommer oppefra, og min bestefar som har 30 år med erfaring mente jeg bare kunne bytte toppen? Eller har han mistet denne revolusjonen fra forgasser motorer og over til injection?!

 

Jeg tenkte også å bytte motor, men det er så jævlig mye jobb, og jeg har absolutt ikke verktøyet til dette. Samtidig gav jeg jo 16 000 for bilen, så veit ikke om det er verdt bryet..

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

kan du ikke skru av toppdekselet og se om det eventuelt er en vippearm eller kamakslingen som er knekt ?

 

hadde en knekt vippearm på en 2.0 som jeg hadde for noen år siden..

 

kan være så enkelt...

 

skru av toppdekselet,, er ikke mye jobb heller..

PS. vær forsiktig med pakningen.. ellers må du kjøpe ny (koster ikke mye da,, men alikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår