Gå til innhold

Førstemann til en bilulykke.

Ranger emnet

TurboKnut

Anbefalte innlegg

I fjor sommer så var jeg med noen kamerater på å gjøre et par rundkast i grøfta.

Vi lå nesten først i en lang rekke biler som var på vei hjem fra Sverigetur, det var typisk lørdagstrafikk for å si det sånn. Sjåføren vår klarte å rote til kjøringa si som endte opp med at vi kjørte ut utenfor Skarnes og gjorde fire rundkast med bilen før vi stoppet.

Det var minst 20 biler bak oss. Den første, en finfin 60-talls Corvette med en godt voksen mann stopper opp rett ved vraket.

- "Gikk det bra ell?"" skriker han ut av vinduet.

Vi hadde akkurat kommet oss ut av vraket og var kanskje ikke helt ved våre fulle fem sånn 10 sekunder etterpå..

- "Joda, greit nok." Sier jeg tilbake.

- "Glimrende, så litt stygt ut. Må stikke jeg, hadet a!" Svarer mannen før Corvetten buldrer av gårde.

For å si det sånn så sendte vi ikke noen blomsterbukett som takk for hjelpen til han..

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by wicky124

Jeg personlig hadde aldri turt å gjøre noe..men hadde stoppet og ringt nødnr og stått der til det kom noen..

hvis bilen hadde brunnet eller noe og en person satt fast inni, så ville du vel prøvd å få vedkommende ut?

eller legge press på sår som blør _mye_?

håper virkelig jeg klarer holde hodet kaldt om jeg kommer oppi noe sånt. sprøtt at folk bare kjører forbi og ikke hjelper. hadde ikke taklet skyldfølelsen etter noe sånt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en annen tråd som handlet om førstehjelp her ett eller annet sted?

Vil bare nevne et par ting som jeg prøver å ha i bakhodet hvis det skulle skje noe:

-Puster de? (som oftest ja)

-Hvis ikke, har de puls? Hvis ikke: denge de hardt i brystet (Kanskje ikke helt korrekt, men ei sykebildame sa en gang at det var MYE bedre å slå til brystet enn å ikke gjøre noe)...

-Stanse blødninger.

-La offeret LIGGE I RO om det ikke er fare for brann o.l. så lenge det får puste. (Pga. nakke/rygg skader som kan lamme).

Påstår ikke at dette er korrekt eller sier hva som er viktigst, dette er bare noe jeg har fått med meg og prøver å ha i bakhodet som sagt...

Skulle tatt en tur på 1.hjelps kurs ja!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin respons på denne tråden...

Det som sikkert ingen har liggende i bilen er et bitte-lite førstehjelpsskrin som koster en hundrelapp på apoteket med noen meter gasspinn, en maske til munn-mot-munn metoden og litt plaster og en saks. Burde egentlig vært påbudt i bilene.

Men, så var det dette med å huske på slikt også da...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Fin respons på denne tråden...

Det som sikkert ingen har liggende i bilen er et bitte-lite førstehjelpsskrin som koster en hundrelapp på apoteket med noen meter gasspinn, en maske til munn-mot-munn metoden og litt plaster og en saks. Burde egentlig vært påbudt i bilene.

Men, så var det dette med å huske på slikt også da...

Har faktisk sett etter dette, men det er så mange store og dyre..

I tillegg burde brannslokningsapparat vært påbudt.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har førstehjelpsskrin i bilen ja..lixom..nå kan jeg jo sitte her og skryte av at jeg aldri hadde stått stille eller ikke kjørt videre..at jeg hadde hoppet hjelpende til og dratt offeret(?) ut og fixa sår og greier..men dette vet jeg jo ikke før jeg står i en slik situasjon..har jo selvfølgelig trent på dette mange ganger i militæret og på diverse kurs..men igjen..man vet ikke om man TØR å nærme seg en person som blør fra munn og greier (jeg personlig!)...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

hvis bilen hadde brunnet eller noe og en person satt fast inni, så ville du vel prøvd å få vedkommende ut?

eller legge press på sår som blør _mye_?

Hvis personen sitter fast, skal du vel først undersøke om det kan være mistanke om nakke/ryggskader før du beveger personen...

Hvis bilen brenner, skal du vel i prinsippet kun hjelpe hvis du er sikker på at ditt eget liv ikke er i fare...

Regel 1 på skadested: SIKRE SKADESTED! (forhindre flere ulykker, plassere ut varselstrekant osv.)

Reger 2: EGEN SIKKERHET ER VIKTIGST!

Deretter kan du følge de punktene som folk over meg har listet opp... Det med å slå hardt på brystet, går på det at hvis personen nettopp har fått hjertestans, kan det hjelpe med et slag på brystet, og hjertet kommer igang igjen... Hvis ikke skal man igang med HLR!

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Har vært neddynka med førstehjelp og alt fra u.skole, vgs, jobb og milits...

en god konklusjon: det er bedre å feile enn å aldri ha prøvd.

Kan gjerne skrive et lynkurs som kan pugges hvis noen vil... speak out.

sleng på! har hatt 2-3 førstehjelp kurs jeg å, men det begynner å bli ett års tid siden sist. så det kunne vært greit å friske opp litt

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut ett innlegg som jeg egentlig hadde lagt ut her for en mnd siden..

Synes det er bra at denne tråden ble startet.

Jeg har selv ambulansekurs og jobbet som brannkonstabel i nesten 3 år og har derfor vært med på litt stygge episoder.

Tenkte jeg kunne lagt ut litt om livreddende førstehjelp til dem som måtte være interessert. Kan være greit å kunne litt basic-førstehjelp, fordi det dere må tenke på når dere kommer til ett skadested er at det værste dere kan gjøre er å ikke gjøre noe..

På skadestedet.

1.Sikre skadestedet så ikke andre/du selv skades

2.Oversikt over skadeomfanget slik at du kan prioritere riktig

(Husk at det som regel ikke er dem som skriker høyest som trenger hjelpen først)

3.Livreddende og generell førstehjelp

MELDING til AMK 113 slik at pasienten får professionell hjelp i tide

A-B-C-D-E metoden.

AIRWAYS

1.Snakk med pasienten.

2.Ved livløshet - Sørg for frie luftveier.

3.Se etter fremmedlegemer - Heimlich manøver.

4.Puster pasienten?

Nei - Start HLR. (Hjerte Lunge Redning)

Ja - Stabilt sideleie, eventuelt svelgtube.

BREATHING

1.Puster pasienten anstrengt? Hev overkroppen.

2.Se etter ytre skader - Bandasje.

CIRCULATION

1.Har pasienten ytre blødninger? - Stans disse med komprimerende bandasjer.

2.Har pasienten tegn på sirkulasjonssvikt? - Pulskontroll - Infusjon

DISABILITY

1.Sjekk bevissthetsgrad og observer forandringer.

2.Er det tegn til skade på nakke/rygg? - Nakkekrage - Varsom behandling.

EXPOSURE

1.Hvis mulig undersøk pasienten fra topp til tå.

2.Beskytt pasienten mot nedkjøling.

3.Observer forandringer i forhold til åndedrett, sirkulasjon og bevissthet.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Alle har vel et mareritt om å være førstemann til en alvorlig bilulykke - og hvordan reagerer man egentlig.

Jeg har en kamerat som jobber i brannvesnet, og de skulle ha en redningsøvelse sent nå i høst. Settingen var slik: De kjørte en Sierra opp på en fjell-skjæring like ved hovedveien, så dyttet de den utfor slik at den ramlet ned og "frontkolliderte med grøfta". Så ble bilen manøvrert slik at det så ut som om den hadde kjørt rett i fjellveggen - den var skikkelig skadet.

En markør (sminket mann) ble satt inn bak rattet. Samtidig gikk "alarmen" om at en Sierra hadde kjørt i fjellveggen og en mann var alvorlig skadd. Redningspersonell rykket ut, men før disse kom fram til "ulykkestedet" kom vanlige bilister forbi. Øvelsen var ikke skiltet på noe vis.

De 8 første bilene STOPPET NESTEN, mens folkene i bilene glante på Sierraen - og da de oppdaget at det satt en mann med masse blod i ansiktet bak rattet - kjørte de videre med panikk i øynene.

Først den niende bilen stoppet - 10 minutter etter "ulykken" og dama var sykepleier.

Skremmende????

Jeg må si at i det tilfellet her ville jeg kjørt videre. Det er ingen vits i å utøve førstehjelp på ei dukke. Dukker er noe ting man river hodet av og kaster i elven, mens søsteren din løper avsted med tårer i øynene og roper på mamma.

Hadde derimot et skadet menneske sittet i bilen, ja da hadde jeg stoppet og hjulpet til så godt jeg kunne, og jeg fordømmer folk som ser en annen vei og kjører videre. :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider