Gå til innhold

Problem med varmeapp. Golf 2

Ranger emnet

Terjeth

Anbefalte innlegg

Lurer på om varmeapparatregisteret på Golfen er gåent siden det kommer noe sinnssykt mye dogg på rutene når jeg bytter fra kald til varmluft. Det fungerer helt greit ellers, det blir varmt med en gang, men det lukter kjølevæske inni bilen samtidig som at det blir umulig å se ut gjennom frontruta. Har lagt merke til at hvis jeg kjører en stund med varmen på(ca 20min) forsvinner dogget gradvis.

Ser for meg at det er en lekkasje inni dashbordet, men har ikke peiling hverken på hvordan apparatet er bygd, hvordan det fungerer eller om det er lett å komme til for å evt reparere.

Regner med jeg må ta ut dashbordet for å gjøre noe med det? Er dette mye arbeid? Hvis noen har hatt samme problem eller kjenner til dette, så vær så snill å si fra slik at jeg får fikset det før vinteren.

På forhånd takk!

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter ett varmeregister der. dvs. en liten "radiator" om du vil. denne har en tendens til å lekke i bunn. og koster rundt en 500lapp nytt

dette er relativt selvforklarende og bytte :)

sånn i grove trekk (finnes mange måter og gjøre dette på. men skriver bare denne ene

1. kjøp nytt register

2. løsne dashbord (4stk 8mm inni kupe, 2 på hver side av dash, og 2 midt under) samt 2 10mm i vannkassa. da kan du nappe dashbord litt mot deg, og litt opp. så får du litt mer rom

3. skru av de 3 10mm som holder varmeapparat systemet på plass (disse finner du i motorrom, 10mm muttre med store skiver med gummimellomlegg)

4. skru av dashbord ramma. den sitter i en del PH2 skruer (5stk små og 3stk store rundt varmeregulatoren)

5. ta ut vifta. dette gjøres ved og dra ned en flik bak på vifta og vri den noen grader rundt

6. fjern midtkonsollen

7. skru av plasten som går opp til midre dyser, denne sitter i 2x 10mm plastmuttre

8. skru så av føringa til frontruta . denne sitter i 2x PH2 skruer

9. ta av klemmene til vann inn/ut på register. sitter i torpedoveggen, veldig lett og se

10. da skal du kunne nappe og dra litt i varme apparat systemet

11. når varme apparat slipper taken, dra dette litt ut i bilen, slik at du kommer til toppen av dette. da kommer du til registeret. sitter med 2x Ph2 skruer. skru ut disse. og dra ut gamle register. sett nedi det nye. skru det til. og remonter alt i motsatt rekkefølge

12. fyll på nytt kjølevann 50/50 blanding. luft godt. og du har nå god varme i bilen, og apparat som ikke lekker på noen år igjen

husk. jeg har ikke nevnt ALT. og det er ikke i noen spesifikk rekkefølge egentlig. bare skreiv ned det jeg kom på i farten her jeg satt

lykke til :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!:) Det virker som en del arbeid, men Golfen er jo ganske enkel å skru på. Imponert over at du kan dette utenat=p

Har et register på hånda, så det blir vel en liten overhaling snart.

Noe annet jeg bør bytte/sjekke når jeg først har begynt å demontere?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider