Gå til innhold

Dynamo/strøm problem hiace

Ranger emnet


Alekz

Anbefalte innlegg

Hey.

 

Har en 96mod (96-2002) mod toyota hiace.

 

Kort historie..

 

Bilen har to batterier.

Pol-klemmene til det ene batteriet er akkurat litt for store (eller polene for små), slik at de ikke er helt stramme.

 

Men det har aldri vært noe problem.

Det ene sitter jo godt.

 

For noen dager siden knakk det en bit av på en av pol-klemmene hvor strøm-ledningen til startmotor/dynamo eller noe slikt går.

Fant det ut når jeg prøvde starte den neste dag og den var ganske så tom for strøm.

 

Fikk så byttet om litt på de klemmene som sitter der pga ingen tilgang til andre.., og fikk start på den med hjelp av startstrøm fra annen bil.

 

Da funket alt greit. Kunne stoppe og starte den igjen etter en liten stund også.

 

Så har den stått noen dager.. kanskje en uke før den skulle brukes nå... Og nå er den ganske så tom for strøm. (har litt lys i instrument/belysning etc)

 

Fikk ikke start med startkabler fra annen bil. (starter går noen runder bare..)

 

Fikk dyttet den i gang, men det kom ganske høy pipe/reim lyd.

Så lyser det meste av instrument lamper.. "!", oransj oljelampe, batterilampe ++

 

Kjører noen hundre meter bare for å snu bilen og parkere den igjen. Da begynner det lukte litt svidd.., parkerer, stopper den (merker tomgangen begynte bli ganske så lav siste meterne da jeg tok inn cutchen, samt at bremsen var ganske så hard (sikkert pga veldig lav gange på motor?)

 

Stopper den og tar opp panser. Ser det ryker litt der.

Ser ganske ut som det kom fra dynamo/reimhjul samt at dynamoen var jævlig varm å ta på..

 

Er dynamoen defekt nå tro??

Pga veldig dårlig strøm på batterier og den må lade mye?

 

Eller er den slitt?

 

Bør prøve med fullladet batterier og måle ladespenning?

Eller er det bare å skaffe en dynamo?

 

Har denne oljekjøling eller noe slikt..?

Syns jeg så noe rør/slanger inn på den..

 

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg ordentlige batteriklemmer først av alt. Dette har de på biltema til 19,90 eller der omkring. Så kan du se om det blir bedre. Sjekk også at plusskabelen(den tykke) på dynamoen sitter godt fast.

 

Slangene på dynamoen er sannsynligvis vakuum-slanger fra vakuum-pumpa som er innebygd i dynamo.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Da er batteriene ladet opp samt batteri-pol-klemmene byttet ut.

Satt også på startstrøm fra annen bil for å slippe å tappe batteriene for mye ved start.

 

Men med startkabler på (bra strøm) så vil ikke glødelampa lyse.

Uten startstrøm lyser den.

 

Startet bilen en gang, men er god hyling fra reim(er).

Har også noe lamper som lyser.. en rød "(!)", samt oransj oljelampe (er bra med olje på bilen. ligger der det skall).

 

Stoppet den. Merket litt på dynamoen og startet den igjen.

Så dynamoen går ikke rundt i det hele tatt... :/

 

Hva gjør de rør/slangene som kommer fra BKF (bremsekfrftforsterker) ned til dynamoen??

 

Må nok ha en ny dynamo ja.. :)

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilopphoggerier, har jeg inntrykk av at de blir bedre jo lenger ut på bygda man kommer. I byene er de ikke interessert i å hjelpe i det hele tatt. Ta en ringerunde til de forskjellige og hør. Har du hørt med Hof bilopphugging?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Hei

kjøpte en toyota Hiace 96 mod td .fikk opplyst av selger at alle lampene i dashbordet begynte lyse dagen før jeg skulle hente den og at det sikkert var en sikring. det var mye olje omkring dynamoen og jeg plukket den av og sund i dag. dynamoen var full av seig olje innvendig ,kunne umulig lada dagen før . det rant olje også ut av tilkoblingene til vakumpumpa. skal vakumpumpa pumpe olje ?? trodde den skulle levere vakum til bremsekraftforsterkeren ?? No erart er det ihvertfall ,det var en byttedynamo som stod i og jeg er redd for at det samme skjer igjen når jeg setter i en ny dynamo. noen som kan fortelle meg hva som er skjedd og hva som er galt ??? Takknemlig for svar

Mvh

McBror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakumpumpa på dynamoen blir smørt av motorolja. 

Sansynligvis så trenger den ny dynamo og mulig ny oljeslange. 

Er ikke helt sikker på hvordan koblingene ser ut der, men om det først skal byttes ut som noe, så er det likegreit å bytte ut alle smådeler slik at det ikke lekker olje inn i en ny dynamo. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår