Gå til innhold

M5 motor i E -30

Ranger emnet


Mykle

Anbefalte innlegg

Engen Racing:

Så en 325 avertert på http://www.bmwpower.nu som jeg hadde litt lyst på (siden du snakket om turbo): http://www.bmwpower.nu/bmwborsen/bmw.asp?id=36983

 

Hvor mye har du brukt på konverteringen til turbo? Det er jo forholdsmessig dyrt å bygge om disse motorene!?

 

 

Det går en e-21 her med m5 3.6l. Men det er ikke eieren som har bygd den.

Mener også å ha hørt at 3.6 l kontra 3.8l er bedre, da den tåler mer juling. Samtidig som hvis du chipper den så skal du få presterende som ikke er så langt unna en 3.8 l.

 

( Fra http://www.Trimchip.no )

3,6 l:

Orginal 315 hk / 360 nm

Chippet 352 hk / 395 nm

 

3,8l:

Orginal 340 hk / 400 nm

Chippet 365 hk / 440 nm

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har tenkt den tanken mange ganger jeg, og putte en m5 motor i en e30.

Mykle, har du begynt med det prosjektet eller? Jeg tror det kan bli ganske dyrt. 50-60 000 ++ kr ihvertfall. Bare motoren og m3 girkassa må jo beløpe seg på nærmere 50 000 kr.

 

Og hva med biltilsynet?? De må jo se rødt til ett sånt prosjekt!?!

 

Les bare hva en svenske har gjort for og tilpasse 3.6 literen i sin e30:

 

Jag har en lite udda bil. Nämligen en BMW M3 1987 med en M5 3.6l motor. För att få plats med den har lite modifieringar gjorts.

 

B.la: Motorfästen och kuddar från en Alpina B6.

Kylaren från en BMW M5 E28.

Luftfiltret har blivit ett openair filter för att få plats.

Förstärkta fjäderben.

Har kortat kardanen för att få plats med den nya motorn.

Kopplingen är från M5 och är förstärkt.

Växellåda, bakaxel, är från M3:an original. Standard utväxling.

 

Bilen har borrade racingskivor, andra bromsok.

Hartge sportsystem.

Koni Dämpare.

BMW EBS fjädrar som sänker 60mm.

 

Fälgarna är BBS split Original med nya Bridgestone Potenza S 02 Racingdäck (som är till salu för 6000:-) Har nämligen beställt nya M3 E46 fälgar som är tänkta på bilen om 2 veckor.

 

Lackeringen på bilen är en väldigt speciell färg från Standox och heter IMOLA ICE och skiftar i silver,röd,grön och lite blått.(syns tyvärr inte på bilderna).

Inredningen är sportstolar i svart läder,stora datorn, elhissar, elspeglar, stolsvärme, c-lås, eltaklucka. MOMO Corse racingratt i läder.m.m.

 

Den går mkt bra och är en underbar bil att köra. (Det bästa BMW byggt, det här är min 27 M-Bil)

Om någon har några funderingar över bilen och vill ha något tips kan ni nå mig på 0704 - 91 65 56. Daniel_Forssen@hotmail.com <Daniel_Forssen@hotmail.com>

 

Det ser nå bra ut:

 

 

 

522_1.jpg

 

522_2.jpg

 

522_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du! Hehe, du har rett ja!

 

Jeg skal nok ta turen ja, men venter til det blir asfalt å kjøre på! Umulig å kjøre noe nå, ladetrykk = fullt hjulspinn :/

 

Men morro er det uansett.. Har jo en bil til som jeg bruker til vinter tukting =)

 

Blir nok å se på brandbu til sommeren... da med mer power!

 

snakkes..

BMW POWER - GO FAST!

www.bmwpower.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke begynt på dette prosjektet. Emnet mitt viste seg nok å ha for mye rust til at jeg gadd å begynne. Det er jo et spennende prosjekt ( syns jeg) selv om det begynner og komme noen av dem.

 

Med hensyn til godkjenning mener jeg å ha hørt at det ikke skal være så mye i det for å godkjenne den med 3,6 literen. 3,8 literen skulle være litt verre å godkjenne.

Selfølgelig må du bytte bremser, ha stivere fjærer pga. økt vekt osv.

Jeg tror ikke denne konverteringen er nødt til å koste 60000,- Girkassa får du jo i mange tilfeller også med motoren. Bakakslingen vet jeg ikke hva som trengs. Vet om en som tok bakakslingen fra en corvette zr1. Men så drastisk skal det vel ikke være nødvendig å ta til verks?

 

Uansett så må jeg finne meg et bedre utgangspunkt en den kjerra som står på utsida nå..

 

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår