Gå til innhold

Fredag den 13 syndrom

Ranger emnet


eirikvw

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med min svarte golf 2

Fikk lappen mandag for to uker siden, og siden den tid har jeg kjørt mye. I dag skulle jeg sette meg i bilen og starte opp, men der var 0 liv, motoren tørnet fint men der var 0 gnist. Motorer er en 1,8 GU med forgasser. Etter utallige forsøk ble jeg opplyst om at det var fredag den 13 i dag, og siden jeg da allerede var altfor sen til skolen, lukket jeg panseret og gikk. Nå er der mørkt og jeg skal ut, men får se på bilen i morgen, da er det 14, og kanskje en bedre dag. Så folken, noen tips om hva som kan være i uorden. Motoren gikk helt fint og har alltid startet med en gang, sist gang jeg brukte den var i går. Den har nye plugger og er i god stand. Er der noen sikringer eller noe til coil som kan ryke slik at motoren ikke tenner, er helt i vilrede nå. Eneste forskjellen fra tidligere er at jeg har byttet fra RØD 98 bensin, til grønn, blyfri 98 ettersom jeg leste ut av en tabell at det var det min bil skulle ha.

 

Dersom noen har tips eller annet som kan være til hjelp, så kom med det, vil kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by elanzer

sjekket bateriet ? :rolleyes: er noen ganger det enkelste som er feilen, slike feiler som man ikke tenker på...

Men på disse nye bilene er det noe de kaller startmotor, den går på strøm som hentes fra bilens batteri.

Er det tomt for strøm har denne ikke mulighet for å gå rundt:D:D

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringer, tilkoblinger på coil, tenningsmodul og fordeler, høyspenttilkoblinger, godsforbindelser og i verste fall test tenningsmodulen.

Hvis det er induktiv giver i fordeleren, test denne ved å måle resistansen, skal ikke være Mega-ohm.

Men er nok noe enkelt som irr på coil-ledningen etc...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd 2 startmotorer og 3 coil er og har følgende problem.

Strømmen kommer ikke frem til pluggen.... får ikke gnist på den når jeg skruer den ut og holder pluggchassiet inntil jord. Kommer ikke strøm til fordeler.... tar av pluggen fra coil og holder denne til blokka, men ingen gnist vises. Coilen får strøm på den som heter 15+, altså strøm inn, men selv om starteren sviver kommer det ikke strøm fra de to som står på 1-. Har som sagt prøvd to startmotorer så jeg tviler på at dette er problemet. Coilen gir vel ikke ut strøm før startmotoren begynner ettersom det kunne ført til at du ved å sette tenning fikk konstant strøm på ein sylinder uten at motoren gikk rundt. Ergo regner jeg med at der skal gå styrestrøm fra startmotoren opp til coilen, og det er i dette leddet jeg tror feilen ligger. Hvor kan så dette være, Går den innom en sikring eller et rele eller noe? Dette plager vilt, og jeg håper noen kan hjelpe eller eventuelt komme med noen nye teorier/ avkrefte noen av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen skal ha støm på pluss-sia når tenninga kommere på, styreststrømmen er på minus-sia.

Skal prøve å ta en grunnleggende gjennomgan av ett tenningssystem, begynne med stifter, da det er lettere å forstå:

 

Nedi fordeleren så ligger stifta og kondensatoren, disse er seriekobla med koilen og parallt kobla i forhold til hverandre,

Når stifta åpner så blir det indusert en høy spenning i sekundærspolen, da strømmen ikke kommer ut igjen ved stifta og magnetfeltet vil "ut".

Strømmen går da ut coil-ledningen, til fordeleren og ut til respektive plugg/pluggledning og lager en gnist på pluggen.

Kondensatorens oppgave er å hindre gnistdannels over stifta og lager kanskje litt høyere spenning.

 

Neste trinn er transistor tenning, ligner men har en transistor-enhet som blir styrt av stifta og slipper strømmen til coilen, mindre slitasje på stifta og vi kan ha større strøm til coilen.

Det er vel starten på elektroniske tenningsanlegg.

 

Etterhvert kommer tenningsanlegg med Hallgiver og Induktiv Giver,

Dette er de vi regner som elektroniske tenningssystem.

Hallgiveren husker jeg dessverre ikke åssen funker(flaut), men den gjenkjennes med at det er ei stikke med 3 ledninger i på fordeleren, denne gir ett signal til tenningsmodulen, som gjør det om til ett signal som passer coilen og det induseres spenning og nist om i ett konvensjonellt tenningssystem med stift.

Den induktive giveren er rett og slett en spole med en jernkjerne av ettellerannet slag som får ett varierende magnetfelt og dermed induseres det spenning som gir ett signal til tenningsmodulen som igjen blir omdannet til coilen.

Den gjenkjennes ved ei stikke med 2 ledninger inni.

 

Dette er kanskje en tung forklaring men håper den kan hjelpe deg i forståelsen av ett tenningssystem.

 

Nå har jeg prøvd 2 startmotorer og 3 coil er og har følgende problem.

Strømmen kommer ikke frem til pluggen.... får ikke gnist på den når jeg skruer den ut og holder pluggchassiet inntil jord. Kommer ikke strøm til fordeler.... tar av pluggen fra coil og holder denne til blokka, men ingen gnist vises. Coilen får strøm på den som heter 15+, altså strøm inn, men selv om starteren sviver kommer det ikke strøm fra de to som står på 1-. Har som sagt prøvd to startmotorer så jeg tviler på at dette er problemet. Coilen gir vel ikke ut strøm før startmotoren begynner ettersom det kunne ført til at du ved å sette tenning fikk konstant strøm på ein sylinder uten at motoren gikk rundt. Ergo regner jeg med at der skal gå styrestrøm fra startmotoren opp til coilen, og det er i dette leddet jeg tror feilen ligger. Hvor kan så dette være, Går den innom en sikring eller et rele eller noe? Dette plager vilt, og jeg håper noen kan hjelpe eller eventuelt komme med noen nye teorier/ avkrefte noen av mine.

 

15 er pluss tenning, 1 er minus tilkobling og styrestrøm, den kommer fra tenningsmodulen eller stifta, avhengig av åssen tenningssystem det er., den andre som går inn det er sannsynligvis til turteller.

 

Hvis tenninga står på og motorn står, så induseres det heller ikke gnist, men du kan risikere å "brenne" coilen.

Prøv å mål strømmen over coilen(1 til 15) med tenning på, men finn ut om det er stift eller hall-giver på bilen din.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Jeg sleit for 2 uker siden med bilen min.. fikk IKKE start på den...

 

siden det var så fuktig i luften så tenkte jeg på fukt...

 

(hadde GREEN filter montert)

 

Tok fram hårføneren og varma hele motoren:)... startet.. dagen etter fikk jeg ville den heller ikke starte..

 

Skrudde ut forgasseren, vasket, renset og monterte org. filter og boks..

 

Nå starter den hele tiden.:)

 

prøv med hårføner:)...

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår