Gå til innhold

Regler for endring av effekt på bil og godkjenning

Ranger emnet


B1dik2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hørt mye forskjellig, hva anngår effektøkning på biler både eldre og nyere enn 10 år. Er det slik at du slipper unna "effekt-avgifta" hvis bilen er mer enn 10 år gammel? eller gjelder dette feks bare vet chip tuning, og ikke om man for eksempel vil gjøre større inngrep fra og bytte turbo til et motorbytte?

 

Vet selvfølgelig at om man skal trimme må bremser ol. være i henhold til effekten for å få det godkjent. Hvor kan jeg finne opplysninger om dette, og hva som trengs?

 

Håper noen gidder ta seg bry å svare. Spesiellt på første spørsmålet.

 

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er det slik at du slipper unna "effekt-avgifta" hvis bilen er mer enn 10 år gammel? eller gjelder dette feks bare vet chip tuning, og ikke om man for eksempel vil gjøre større inngrep fra og bytte turbo til et motorbytte?

 

 

Nei det stemmer ikke helt, effekt avgiften slipper du unna om det er 10 år eller mere siden bilen var førstegangs registrert i Norge, så om du kjøper en f.eks 92 modell som ble importert for 2 år siden, så må det betales avgift for effektøkningen.

 

Og avgiften gjelder for all effekt økning, ikke bare chip tuning, du kan avgiftsfritt øke effekten med 15%, men går du over det, så må du betale for den totale økningen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler eldre enn ti år er det ingen avgift på effektøkning. Men bilen må uansett godkjennes med de endringer som blir gjort for å oppnå høyere effekt.

 

Avgiftreduksjonen ved effektøkning starter på to år gamle biler (minus 20%) og øker med 10 prosent for hvert år, slik at på ti år gamle biler er hele avgiften trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med trimming av veteran biler? Disse er jo fritatt fra effekt avgifter ved førstegangsregistrering. F.eks. hvis jeg tar inn en 1970 corvette fra tyskland, registrerer den i dag, kan jeg da trimme denne så mye jeg vil uten å betale ekstra avgift?

 

Ja det kan du, så sant du ikke får stemplet bevarings verdigt kjøretøy i vognkortet, men det stempelet skal du ikke ha på 1970 mod eller eldre

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler eldre enn ti år er det ingen avgift på effektøkning. Men bilen må uansett godkjennes med de endringer som blir gjort for å oppnå høyere effekt.

 

Avgiftreduksjonen ved effektøkning starter på to år gamle biler (minus 20%) og øker med 10 prosent for hvert år, slik at på ti år gamle biler er hele avgiften trukket fra.

 

Er ikke fullt så mye aldreren på bilen som teller, men når den var førstegangs registrert i Norge som er avgjørende, du kan fortsatt ha en 12 år gammel bil, som som det må betales avgifter for på effekt økningen om det ikke er 10 år eller mere siden den ble førstegangs regisrtert i Norge

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fullt så mye aldreren på bilen som teller, men når den var førstegangs registrert i Norge som er avgjørende, du kan fortsatt ha en 12 år gammel bil, som som det må betales avgifter for på effekt økningen om det ikke er 10 år eller mere siden den ble førstegangs regisrtert i Norge

 

Joda, men nå forutsatte jeg at bilen er registrert og kjøpt ny i Norge. Åkkesom er det riktig som du sier hva bruktimporterte biler angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Når de regner 15%, regner de da av oppgitt effekt på bilen fra fabrikk? For med tiden vil jo effekten synke endel, slik at en bil med 100 hk, feks kanskje bare har 80 etter et gitt antall år, Slik at jeg da i prinsippet kan øke effekten med 35hk i eksempel tilfellet?

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakke en dritt å si hva motoren har pr. dags dato, det er hva den er opgitt med i KW i vognkortet de går ut etter og det gjelder biler reg. i forhold til en viss dato.

 

Uansett.. hvem betaler avgifter på noe slikt?

selv kjører jeg med effektøkning på nesten 70% til daglig! er bare tull at jævlene skal gni seg i henda på at vi vil ha lavere forbruk!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er noe piss at de skal begynne å dra penger ut av oss på dette også! Men liker å kjøre lovlig bil, så da er det greit å ha ting godkjent. Bilen er ikke nyere enn 10 år uansett, så da slipper jeg de jævla avgiftene, som er LATTERLIG høye!

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår