Gå til innhold

EU kan gi deg billigere bil

Ranger emnet

RS2

Anbefalte innlegg

EU-kommisjonens omstridte forslag vil være en gavepakke til alle som drømmer om å kjøpe ny bil, men det kan bli svindedyrt å kjøre den.

Den norske importavgiften, som EU kaller registreringsavgiften, skal vekk, mener EU-kommisjonen. I Norge vil det bety 100.000 kroner på relativt vanlige biler.

Til gjengjeld må det hentes inn mer penger til Staten, gjennom forhøyet årsavgift og høyere bensinavgifter, skriver Aftenposten.

Det betyr at vi kan få fornyet bilparken med mer miljøvennlige biler, mens det blir dyrere å kjøre.

EU-kommisjonens forslag er i tråd med ønsket om å harmonisere det indre marked i EU. I dag er prisforskjellene enorme. Det er ingen enkel mulighet for å kjøpe bil et annet sted enn i landet man bor.

Forskjellene på registreingsavgift fører til satore prisforskjeller på nybiler. Italia koster det 267 euro å ta inn en bil. Det tilsvarer rundt 2000 kroner. I Danmark koster det 15.659 euro. Det tilsvarer over 120.000 kroner.

NAF-sjef Egil Otter er positiv:

- Filosofien om å gjøre det dyrere å bruke blen, men billigere å kjøpe den eller la den stå i garasjen, er i tråd med oppfatningen til Norges Automobilforbund, sier Otter til Aftenposten.

La oss håpe at dette er sant kan kjøre mange mil for 100.000,-

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, men tenk på årsavgift på 10.000kr og bensinpris på 20kr/literen også da.. litt kjedelig og ha en sinnsyk bil, uten at en kan bruke den liksom..

slik er det faktisk i frankrike.. des dyrere bilene er i utgangspunktet, og des mer motor de har, des mer betaler en i årsavgift.. f.eks. er en M3 321hk ekstremt dyr og ha der (ca. 20-30k i årsavgift)..

men for all del, støtter forslaget jeg.. bare gi meg litt forvarsel så jeg kan selge bilen min før dette blir innført.. for etter, så taper _alle_ som har bil her i norge _STORT_ på kjøpet sitt, samt at banker som har finansiert bilene sliter stort med at sikkerheten i bilen blir forminsket med ganske mye, og dermed har de ikke sikkerehet for pengene de har lånt ut, osv..

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Calib'R

Det er litt tøft å skille seg ut i trafikken med en rå bil, og hvis det skulle bli sånn, vil jo mange fler kjøpe seg rå'e biler, Da blir det ikke så stort å komme med f.eks. en Skyline.

Jeg synes egentlig det er bra som det er.

du har et poeng der.. en rå bil da blir lixom kun biler til over 1-2 mill lixom.

Men jeg vil ha skyline, så syns det hadde vært greit med nytt system jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ponget med en fet bil, som nå er uforholdsmessig dyr pga kraftig motor og håpløse avgifter , er jo at det er morsommere å kjøre, bedre prestanda. ;) Ikke at den er fet å komme rullende i........ det er noe som følger med på kjøpet. Dersom noen kjøper skyline ene og alene fordi den skiller seg ut i trafikken så har vel markedsføringen til Nissan bommet litt hos den vil jeg tro.....lol

Dessuten hadde folk fått råd til nye sikre biler, med mer komfort og som er mer miljøvennlige sammenlignet med dagens bilpark.

Det er IKKE greit som det er nå....... :(

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider