Gå til innhold

sveise inn nye hjulbuer bak Omega B ?

Ranger emnet


donrambone

Anbefalte innlegg

heisann har en omega hvor rusten har drept hjul buene mine bak har fått tak i nye innsatser som må sveises inn, da jeg bare har grunnleggende sveise ferdigheter og kun tilgang til pinne apparat,lurte jeg om det lar seg gjøre med et slikt apparat?

 

også hvis noen har en "step" liste på hvordan jeg bør gå frem hadde det vært til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nok sveise med tråd ja..

Det er litt forskjellige måter å gjøre dette på. Det beste er jo å sveise inn den nye buen kant i kant med der man skjærer ut. Men litt enklere å legge et lite overlapp, da man ikke trenger å skjære helt nøyaktig. Men det vanskeligste er å skjære til innerskjermen som er punktet mot buen i skjermkanten. Dette må gjøres riktig. Med tanke på rust er det jo helt avgjørende at det blir tett mellom innerskjerm og hjulbue..

 

Du legger altså den nye buen litt innenfor der du skjærer ut, sånn at du får et overlapp på ca 1 cm. Så er det bare å begynne å punktsveise. PS! Viktig at plata ikke blir for varm, da slår den seg. Punkt derfor med et mellomrom på ca 15 cm. Bruk gjerne blåsepistol å avkjøl med. Bruk god tid og la plata få "hvile" litt mellom hver økt. Fortsett slik å punkt i mellomrommene til avstanden mellom hver punktsveis blir ca 2-3 cm.

 

Når dette er gjort legger du en såle med glassfibersparkel og pusser til. Så legger du på et tynt lag med finsparkel og pusser til finishen. Og til slutt kan det grunnes og lakkes..

 

I bagasjerommet på innsiden av skjermene vil du se overlappet. Mett opp overlappet med f.eks flytende tectyl. Tørk av overflødig, og legg på plass tepper.

Det anbefales og å borre et hull i hjulbuen rett innenfor døråpningen og mette opp hulrommet i buen med flytende tectyl. Til slutt settes en plastpropp i hullet.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tipd ved overlapp: Istedet for å sveise på enden av platen ned mot underliggende plate, så kan du bore et 4-5mm hull i den ene platen i området hvor den overlapper underliggende. Så fyller du hullet med sveis og sliper slett på oversiden med vinkelsliperen. Et hull for hvert sveisepunkt. Dette gir en utrolig sterk, pen og enkel sveis.

Hvis du får tak i en falsetang og lager en fals der platene overlappes, så slipper du å sparkle deg ihjel.

 

P.S.

Har du god overlapp, så er det ofte slike sammenføyninger blir limt istedet for sveist. Mer enn sterkt nok og vanntett skjøt

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hvorfor sveise? liming med skikkelig karosserilim funker gull det.. kjenner til to verksteder som bruker lim i stedet for sveising ved slike enkle karosserijobber, man får vanntette fuger og slipper at kondensen danner seg innen ifra og ut på ubehandlet stål over tid.

 

Hvorfor betale 10000kr for rustsveising av to hjulbuer når man selv kan gjøre det for 200kr med samme resultat sier nå je..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke lim ville du brukt da? og ca hvor mye overlapp?

 

det må du avgjøre selv.

 

du kapper ut og setter hjulbua utenpå, anbefaler å ta så mye som mulig, så du får god kontakt, så setter du på tvinger og lar det stå 36 timer, så sliper du ned på begge sider i den lille skjøten som blir,så det blir kanskje 1 mm avvik mellom hjulbua og resten av karosseriet. Så setter du noe helt rett som en linjal inntil skjøten for å måle forskjellen, så sparkler du så langt som avviket er, pleier å være rundt 4-5cm med 0.0mm til 1.0mm for å få det rett... hvis du skjønte tegninga mi:P

 

dette blir gjort på to verksteder jeg kjenner til uten at jeg skal utdype det nå, også på helt nye biler, så jeg vil påstå at det er genialt. Deres resultater viser at bilene faktisk ikke ruster like kjapt igjen, selv på w210 som ruster hver 14. dag. karosserilimet tetter det bare metallet som blir inne i små porer i en sveis.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår