Gå til innhold

Hvordan skal jeg koble subben til forsterkeren?

Ranger emnet

svartepetter

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har en Orion Hcca 10.2 som jeg skal koble på en dynaBel BF7501.

Jeg har koblet det opp slik

Det jeg lurer på er, hvordan skal jeg koble det ilag for å få best og mest mulig effekt?

Jeg har søkt en del på google, men der har det som regel kun vært en + og - pole på forsterkeren, Så har ikke funnet ut hva som vil fungere best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid greit å linke til produktene du bruker.

Spolene på suben er på 2ohm.

Ved seriekobling får du 4ohm (som du har kobla)

Ved parallellkobling får du 1ohm

Forsterkeren er stabil ned til 1ohm, so du kan parallellkoble spolene for å få mest mulig effekt.

Sia det er ein monoforsterker, har du selfølgeligt berre ein utgang. (men 2 tilkoblingspunkter for lettere tilkobling)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er stabil ned til 1ohm, so du kan parallellkoble spolene for å få mest mulig effekt.

Ble så jeg parallellkoblet den.

Men nå fikk jeg ett nytt problem, før jeg koblet til subben i bilen så kunne jeg spille så høyt jeg ville på høytallerene i hatthyllen. Det er Slike jeg har som er koblet på denne forsterkeren.

Jeg har skruvd slik at disse ikke spiller bass i det hele tatt, men når jeg kobler på subben og skrur opp slik at denne spiller så får jeg en vrengt lyd selv når jeg så vidt har opp volum.

Noen som vet hva dette kan komme seg av?

Slik er det koblet ilag, jeg har så klart jordet begge forsterkerene og styrstrøm på begge. Men kan det være måten strømkabelen går på fra batteriet og til forsterkeren?

Min far mente at dette kom av trykket fra selve subben, at det ble mye trykk på elementene på høytallerene i hatthyllen som gjorde at det ble en vrengt lyd.

Så igjen, er det noen som har vært borte i det samme? eller vet hva årsaken kan være? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6x9 i hattehylla er fullstendigt bortkasta når du har sub.

Er som oftest mykje bedre å ikkje ha høgtalere der i det heile tatt.

Blir vanligvis mykje bedre lyd med berre høgtalere framme.

Skal du absolutt ha høgtalere i hattehylla er det ein fordel å ha høgtalere som er like høgtalerene framme, slik at lydkarakteren er lik.

Og faren din har nok rett. Trykket ifra subbene lager trøbbel for høgtalerene dine. Skal du ha høgtalere i hattehylla må du ha kasse på dei.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Kjører du tykk nok strømkabel? Husk at subforsterkeren din drar mye strøm når du kjører den så langt ned som i 1 Ohm. Da kan det hende du ikke har nok strøm til å holde kontroll på 6x9.

Tror da det, er 50mm.

Men, når jeg skrur opp volumet ganske høyt, 30 av 62 å spiller i ca. 20 sekund så blir det så de skurrer, men tror dette kommer av at forsterkeren bruker så jævlig mye strøm, for når jeg har laddet opp det så går det greit å spille opp til 40 uten at det skurrer.

Men, har enda ett spørsmål. Subben slår ikke så veldig hardt som forventet. Subben får bilen til å riste godt, men den slår ikke så alt for hardt.

Er det slik at man må opp på 12" for å få godt trykk i ryggen? eller kan det komme av for stor / liten kasse? for dårlig forsterker?

har Denne kassen og denne forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror da det, er 50mm.

Men, når jeg skrur opp volumet ganske høyt, 30 av 62 å spiller i ca. 20 sekund så blir det så de skurrer, men tror dette kommer av at forsterkeren bruker så jævlig mye strøm, for når jeg har laddet opp det så går det greit å spille opp til 40 uten at det skurrer.

Men, har enda ett spørsmål. Subben slår ikke så veldig hardt som forventet. Subben får bilen til å riste godt, men den slår ikke så alt for hardt.

Er det slik at man må opp på 12" for å få godt trykk i ryggen? eller kan det komme av for stor / liten kasse? for dårlig forsterker?

har Denne kassen og denne forsterkeren.

EDIT:

Er også 4 hull i hatthylen, 2 x hull som kommer fra 6x9 høytallere og 2 hull som er fra orginal høytallere de er ca. 5-7 cm i diameter. Vil det utgjøre noe hvis jeg får tettet disse hullene helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
skal man ha slag i ryggen som snakker om, må man ha følgende:

kraftig element

kraftig forsterker (som leverer mer enn nok effekt)

mye strøm (gjerne ekstra batteri)

og evt. en lukka kasse da bassen her gir mer punch.

Trenger ikke være redd for at Orion hcca 10.2 ikke er kraftig, de er perverse

Nå har ikke jeg sett på forsterkeren han bruker her men den burde være litt "voksen"

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider