Gå til innhold

86 modell audi 80 - oppkobling av hovedstrømsbryter.

Ranger emnet

daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå investert i en gammel 80 som bruksbil(type 89). Det har vært noe tull med tenningslåsen på den, så er koblet opp med bryter på starteren.

Problemet er at "tenninga" står på hele tiden når batteriet er koblet til, og jeg trenger da å koble på en bryter til tenningslåsen(regner jeg med).

Men siden jeg ikke har vært borti audi før, så tenkte jeg å spørre da om noen her vet hvilke ledninger som er de aktuelle?

Hadde spart meg for masse arbeid og klundring, så håper på svar :)

Mvh Daniel

Edit: Er 1.8 motor med gasser, om det spiller noen rolle

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel enklere å fikse problemet i stedet for å lage til noe jallagreier?

Er nesten sikkert bakstykket i tenningslåsen som er knekt. Har delenummer 4A0 905 849 B, koster ikke mange kronene på Møller.

Evt kan du kjøpe på ebay, koster kr 60,- pluss frakt;

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/88-89-90-91-92-Audi-80-Quattro-2-0-2-3-Ignition-Switch-_W0QQcmdZViewItemQQitemZ390222737300QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det alt tukla med da, kan være det er mere jobb å få det tilbake til org stand....(?)

Kosta jo ikke mye så får vel bestille en sånn en å prøve uansett, takk for svaret :)

Det eneste du må gjøre etter å ha skiftet bakstykket er å fjerne bryteren til starteren og kople ledningene sammen igjen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

23082010361.jpg

Altså bare dra av den røde nærmest på bildet her + koble den andre ledningen til bryteren(ser den såvidt under der, andre gule kabelskoen) til den som er klipt på tenningslåsen?

Så fant jeg den kontakta her bak instrumentet:

23082010360.jpg

Regner med at den ikke er til noe vitalt, ettersom bilen går, men skulle gjerne visst hva den var til, om noen vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det. Men husk at uisolerte kabelsko ikke har noe i en bil å gjøre, kun lovlig på høyttalene.

I den pølsa med ledninger som kommer til pluggen bak på tenningslåsen er det vel 7 ledninger? Alle disse skal direkte inn på pluggen på bildet, ikke via noen hjemmmekk-brytere. Alt annet som er tilkoplet her med kabelsko skal fjernes. Husk at alle ledningene inn på pluggen har fargemerking, skal være nesten umulig å gjøre feil, farge mot farge ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktpunktene bak på tenningslåsen er nummererte.

30 (x2) --> Pluss inn fra batteri.

75 --> + ut til det aller meste som bruker strøm.

P --> + til parklys

50 --> + ut til starter (denne er klippet på din)

15 --> styrestrøm til alle reléer

86s --> radio, innv.belysning osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang, skal nok få det til nå :)

Må bare få bytta dempere først, noe som visste seg å være litt tungvindt da jeg har gamle typen fjærbein(sannsyneligvis) og må ut med hele beinet. Mutteren som holder drivakselen mm sitter noe helt forjævlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har gamletypen fjørbein, men du trenger ikke ut med fjørbeinet for i skifte demperene (det er bare masse ekstraarbeid). Begynn med å løsne toppmutteren på fjørbeinet, en stor rørtang er det eneste som duger her. Du må så sette på fjørklemmer, av med mutterne over fjørbeinslageret og ta ut fjører og fjørbeinslager. Da kan du trekke den gamle demperen rett opp og ut gjennom dempertårnet, sette i ny og skru sammen igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takk for svaret.

På ene sida gikk det greit, men på andre fikk jeg det ikke fra hverandre, så der tok jeg av hele fjærbeinet.

Fjærbeinslageret her var dårlig, men satsa på at det gikk ann å bruke en liten stund ihvertfall, noe som muligens ikke stemte....

Fått skrudd isammen alt, men er sidelengs slakk i hele fjærbeinet når man har gjekka den opp.

Er det da sannsynelig at det er pga lageret det er slik? Eller noe annet?

Lufteskruen på siste kalipperen knakk jo også, så der må jeg til å borre å styre for å få den ut, sigh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider