Gå til innhold

Mista lappen - Ingenting som stemmer fra politiets side!?

Ranger emnet

Digiman

Anbefalte innlegg

Heisann!

Var ute og kjørte en kveld i juli. Jeg ble stoppet av en sivil politibil med to politifolk i. Han som snakka og tok meg til avhør er visstnok kjent for å stoppe ungdom og være jævlig mot dem. Han har visstnok flere saker på seg og har blant annet tapt rettssak mot en venn av meg.

- Poltimannen sa at farten må være ganske mye for høy før andre legger merke til at en bil kjører for fort. Men dem stod etter en skarp sving, og mine 75 hk klarer ikke dra bilen såpass fort opp i fart at jeg passerer fartsgrensa før der dem stod.

- Han påstod strekningen dem målte var godkjent av statens vegvesen. Men er det ikke sånn at dem måler fra et valgfritt objekt til et valgfritt objekt for å finne snittfart?

- Målinga starta ved et 60-skilt etter to svinger da sivilbilen var i andre enden av 80-sona og ute av syne.

- Som om ikke det var nok påstod han at målingene var svært nøyaktig, fordi dem har sensorer i hjulene som registrerer humper i veien og da starter og stopper målingene nøyaktig ved disse skiltene. Jeg har litt vanskelig for å se for meg åssen det skal fungere?

- Da jeg ble stoppa påstod han snittet var 96 km/t i 60-sona. I anmeldelsen skrev han 98.

- Dem måtte visst ”kontrollkjøre” strekninga.. Hvorfor skal han det hvis strekninga liksom er godkjent av statens vegvesen? For å lage falsk måling? Derfor snittet økte med 2 km/t? Derfor dem ikke tok avhør på stedet?

- Dem sa at normalt tar dem avhør på stedet. Gjorde dem ikke det med meg fordi jeg ikke skulle se at målinga var 2 km/t høyere og hadde feil tidspunkt?

- Jeg sa til han at jeg ville se målinga, men bilen var visst på fengsling i Drammen, men han skulle ta kontakt når bilen var tilbake. Siden har jeg ikke hørt noe fra han.

- Dem tok både vognkort og førerkort, dem har vel bare lov å ta førerkort? Etter jeg gikk ut av kontoret hans etter avhøret måtte jeg spørre om å få det tilbake!

Mista lappen i 7 mnd + 10 000 i bot..

Pga. opptak til befalsskolen med krav om ingenting på rullebladet og ingen rettssaker gående spesielt med tanke på sikkerhetsklareringa hadde jeg ikke noe valg annet enn å erkjenne straffeskyld, men vil nå forsøke å få befalet mitt til å hjelpe meg.

Bare greit å høre litt hva dere her på forumet har å si først, rundt punktene over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 eller 96 er vell like idiotisk uannsett, særlig i 60 sone. skjønner ikke hvordan befalet skal kunne hjelpe deg med dette.

Spar meg for slike kommentarer.

Når sa jeg at jeg faktisk kjørte så fort?

Noen som vet noe om "kontrollkjøring" av strekninger, oppmåling av målestrekker av statens vegvesen, sensorer i hjulene osv?

Kan jeg ha missforstått oppgaven til sensorene han påstår dem har i hjula?

Trenger bare litt bekreftelser av åssen ting er så jeg ikke legger ut unøyaktige påstander overfor mitt befal.

Endret av Digiman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om DU er et uroelement i lokalmiljøet eller mors beste barn høres dette ut som en skikkelig røverhistorie. Virker som han bare vil være jævlig med deg. I de episodene jeg har hatt har jeg kun én gang krevd å få se pilotmålingen dems. Det skjedde straks på stedet der og da. Litt senere påsto en kompis med mer erfaring på området at de skal måle over tre km, jeg ble målt over en strekning på sju-åttehundre meter. Hele pakka med vegvesen, humper i vegen og sensorer høres jo ut som den skrøna. Dog har jeg hørt at helikoptre bruker disse store hvite T-strekene som finnes på noen veger. |--- strekning ---|

Håper du fikk igjen vognkortet uten spørsmål. Lenge siden de tok lappen? Og hadde egentlig 96 vs 98 km/t noe å si for straffeutmålingen og bota? Du kunne jo ha sjekka ut hva som er verst av å være stemplet råkjører og å ha en aktiv sak. Du skal jo gjøre endel galt for å ikke slippe inn i USA f.eks.

Btw; hva er det befalet ditt skal hjelpe deg med i utgangspunktet? Har du ikke allerede kommet inn? Du får ta de med på en kjøretur på den aktuelle strekningen. Videre kan du jo få en uavhengig instans kjøre bilen din og gjøre målinger. I Motor eller Bil på åtti-nittitallet var det en am-car som ble påstått å gi eiern sin bot for 90-100-110 eller hva det var, men bilen gikk beviselig bare i 70 ell.no under samme vilkår. :D

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vognkortet uten spørsmål ja ;)

Tok lappen i oktober i fjor.

96 km/t ville mest sannsynlig gitt med 6 mnd uten lappen istedet for 7 mnd, men det er jo uvesentlig når man ser på omstendigheten rundt hele opplegget. At farten i anmeldelsen i det heletatt avviker fra det som ble oppgitt derimot..

Tenkte å ta det med befalet fordi jeg regner med forsvaret har litt mer makt enn meg aleine. ;)

Greit å ha lappen og glemme bota selv om jeg har kommet inn (:

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider