Gå til innhold

Oppfordring: Hold avstand!!

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Har desverre ikke noen spennende bilhistorie å komme med, men det skjedde noe med meg i dag (fredag 13.!?).

Stod på badet i dag tidlig, og tok på meg en sokk, og merket det var hull i denne. I det jeg løfter foten og snur hodet til høyre og ned, så sier det "klikk" i nakken og dermed var helga ødelagt...

Ett eller annet låste seg, musklene nakken har slått seg vrang, og sliter med å bevege hodet uten å få vondt. En periode gjorde det sååå sinnsykt vondt at jeg nesten fikk latterkikk (!) av en eller annen merkelig årsak..

Har fortsatt vondt, og har i hele dag tenkt på de stakkars menneskene som har slike smerter HVER JÆVLA DAG året rundt PÅ GRUNN AV PÅKJØRSEL BAKFRA. Fy fader, det hadde jeg ikke unnet noen.

Derfor vil vil jeg oppfordre alle til å holde avstand!! Det skjer ting fortere enn man tror!!!

I tillegg til å minske risikoen for å kjøre på noen, minsker man også risikoen for å bli påkjørt, for man kan stoppe "saktere" hvis noe skulle dukke opp, f.eks. slippe å bråbremse om trafikken skulle stå stille plutselig. Dermed ser også de bak deg at ting skjer litt tidligere. Skjønner?

(I tillegg er det et kjent triks å holde avstand for bedre drivstofføkonomi samt behagelig kjøring. Jo mer bremsing, jo mer gassing...)

PS! Etter i dag er jeg nesten blitt overtroisk, noen andre som har opplevd noe dritt i dag, f.eks. krasjet?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at jeg har ligget ganske nært mange biler siden jeg fikk lappen, og vært en ganske stresset og rastløs bilist. Men jeg holder god avstand nå. Det er mere avslappende, man blir mindre sliten av å kjøre, man får bedre generell oversikt, noe som er fordel når man skal kjøre forbi også. Så får man akselerert i høyrefeltet før man legger seg ut i venstre feltet. noe som gjør at man får nyttegjort seg på en trygg måte av en mindre luke også. Hvis man planlegger litt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Hersker Hans

Så får man akselerert i høyrefeltet før man legger seg ut i venstre feltet. noe som gjør at man får nyttegjort seg på en trygg måte av en mindre luke også. Hvis man planlegger litt.

ikke for å være en ass..men bare sjekker om jeg husker riktig..da jeg hadde langkjøring for 3 1/2 år siden..så skulle man først legge seg ut til venstre før man begynte akselerasjonen..jeg synes det høres litt dumt ut..men mener det var slik..og på den måten så slapp folk å få bil i ræva dersom de bremset litt..har blåst meg på det selv en gang..akselerere i høyrefeltet for så å svinge til venstre da bilen foran bremset..det gikk bra..men var faen ikke morro..

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lenge siden jeg hadde forbi kjøring, og du skal legge deg ut i venstre fila i god tid før du er oppi rumpa til han du skal kjøre forbi. Har ikke noe å si om du ligger i venstre fila e stund.. får mye bedre oversikt da og kan velge ett fint strekke og kjøre forbi på. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf T&Nos så klart!

ikke for å være en ass..men bare sjekker om jeg husker riktig..da jeg hadde langkjøring for 3 1/2 år siden..så skulle man først legge seg ut til venstre før man begynte akselerasjonen..jeg synes det høres litt dumt ut..men mener det var slik..og på den måten så slapp folk å få bil i ræva dersom de bremset litt..har blåst meg på det selv en gang..akselerere i høyrefeltet for så å svinge til venstre da bilen foran bremset..det gikk bra..men var faen ikke morro..

Må jo se ann situasjonen litt da, jeg liker best å akselere i høyrefeltet litt først. Du må jo ikke kjøre helt i ræva hans selv om du bruker høyrefeltet til å akselerere.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Stephan

Er ikke så lenge siden jeg hadde forbi kjøring, og du skal legge deg ut i venstre fila i god tid før du er oppi rumpa til han du skal kjøre forbi. Har ikke noe å si om du ligger i venstre fila e stund.. får mye bedre oversikt da og kan velge ett fint strekke og kjøre forbi på. :cool:

Ofte så foregår forbikjøringer rett etter at en bil har passert meg i motgående felt, da går jo ikke det der. Men det er klart at det du sier høres idyllisk ut,

hvis jeg skal utnytte en luke best mulig så akselererer jeg mot bilen forann meg, og prøver å time det litt med bilen som kommer i mot for å treffe riktig, gir jo meg selv litt bremselengde og, hvis han forann skulle finne på noe rart. Syns det er en bra teknikk jeg.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmppf... har en liknende historie.. (ikke så interessant men):

skulle nedi fjøset en tur, gå over alle gardene og se at samtlige saueindivider hadde noe å tygge på (nei, jeg er ikke bonde, jeg bare bor på bondegård).

dette er et fjøs som ble bygd på begynnelsen av 1900-tallet, ergo: det er bygd for små folk, og du slår lett hodet i dørkarmen eller hva det er. vet selvsagt om dette siden jeg har vært nedi der x antall ganger, men var litt trøtt i kveld.. anyways:

der kommer jeg med et saftig lass høy, og BLONK! faen hakke hvor vondt i hodet. skaller ikke med panna, men får en stor klonk midt på hodet som du kjenner langt nede i bukspyttkjertelen.

midt tips er da:

BRUK SIKKERHETSBELTE!

tenker på de stakkarne (eller idiotene som ikke har brukt sikkerhetsbelter) og slått hodet slik :(

Evt. bruk hjelm!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg ZAMOT..

jeg er trafikk skadd.. ble påkjørt da bilen jeg satt i sto stille.. Han bak hadde minst 80 ifølge han selv.. bilen ble selvsagt totalvrak, akkurat som nakken min..

Ønsker hvertfall ingen så mye plager som en har med vond rygg og nakke...

så jeg holder avstand og kjører mer og mer defensivt i trafikken..

kan si jeg fikk en tankevekker...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde noe lignende som dette en gang, hoppet på en stor vanntrampoline i strandefjorden, skulle ta salto og deretter stupe ut ivannet. Men jeg bomma skikkelig og stupte rett ned i trampolina istedetfor. Det var rett og slett dritt vondt, gikk over etter 2 uker, håper jeg aldri opplever noe likt igjen.

På de velkjente amrikanerne= (bilene) som har de velkjente sofaaene til seter har dette med nakkeskader vært et stort problem, for det er jo ikke nakkestøtte på disse "sofaene". Så en reportasje om det på Discovery, hvor det var en familie på 4, som hadde blitt påkjørt bakifra i sin "amrikaner", bilen dems stod stille mens bilen som traff de kom i ca 30 mph, samtlige i bilen knakk nakken og fikk ryggvirvler slått ut av posisjon..

Ganske jævlig...

kjørt trygt folkens, hold avstand..1001-1002-1003 :D

nb, du får 600 kr i bot hvis du ligger for nære bilen foran; det har jeg fått oppleve:)

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider