Gå til innhold

Omega V6 Instrumentpanel fusker

Ranger emnet

christermj

Anbefalte innlegg

Hei, nå nettop skjedde det at instrument panelet stoppet å virke, sammen med kupelysene (de 2 på siden i taket framme), også sluttet cd spilleren å virke, men den er koblet til tenningslåset, så jeg lurer på hva som kan ha skjedd?`det er enda lys i instrumentene, og blinklys/langlys varsleren vises når brukt, men ikke traction control lyset. Turteller er stoppet, bensinmåler på 0, rpm på 0, speedometeret er stoppa på 15km/t :S temperaturmåler virker heller ikke.

Noen som har opplevd dette før? eller har en ringeste aning hva som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring nr 12 i følge Haynesboka mi styrer en del av dette:

Interiørlys, radio, fjernstyrt sentrallås, blinklys-lampe, div. varsellamper og multifunksjons-displayet.. Ville sjekket denne først.. :)

Stemmer ikke 110% med bildet du beskriver, men mange av tinga er den ene sikringen..

Hvis den er hel så går min mistanke videre til dårlig jording.. Mange el.-ting som styres med forskjellige positive signaler, men kanskje med felles jording?

Sikringsboksen sitter forøvrig under et panel under rattet!

Lykke til! :)

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, har gått over hele sikringsboksen både inni kupeen og under panseret, ingen som har blitt brutt. Lurer nå på om det kan være ett rele eller tenningslåses som har fått brudd? tenningslåses er slik at man kan dra ut nøkkelen mens man har bilen igang, men det har vært slik siden jeg kjøpte bilen.

Er veldig knokete å komme til bak instrumentpanelet og veit ikke om jeg orker å demontere alt for å lete etter jordingfeils som på en rar måte har plutselig oppstått :S kan vel kanskje være lettere å bare sende den inn på opel verksted å si "fiks" (A).

Er det noen jeg hater p "tukle" med er det elektronikken på "moderne" biler, alt mekanisk går som en lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenningslåsen styrer jo radioen og kjørecomputern hvertfall og du sier at du kan dra ut nøkkelen mens tennings står på. Har vel kanskje en sammeheng med at radioen og kjørecomputern slår seg på når tenninga går på. Bør nok bytte tenningsllåsen eller ta en kikk inni der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres kanskje ut som du har et problem med tenningslåsen.. Den sender vel også signaler til bensinnivåmåler, motorvarmemåler++ Den sender også signal til de to coupèlysa, jeg må ivhertfall ha på tenninga for å få de til å reagere!

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider