stasjonsvogn91 Skrevet August 23, 2010 Rapporter Share Skrevet August 23, 2010 Hvordan går jeg fram for å finne en brukt bakre diff med riktig utveksling til min bil? Står det noen tall/nr på kardangen som angir utvekslingen? Måtte bytte diffen i sommer, og fikk kjøpt en pent brukt som Subaruforhandleren i Tønsberg gikk god for at skulle passe. Da fikk satt den inn viste det seg at den hadde feil utveksling med alt det som det medfører, og nå har jeg kjørt på FWD i to måneder. Nå viser det seg også at samme forhandler/merkeverksted har store problemer med å finne et fornuftig svar til meg når jeg spør om hva jeg skal se etter når jeg nå må jakte på en ny kardang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 23, 2010 Rapporter Share Skrevet August 23, 2010 Jeg vet absolutt ingenting om ytre kjennetegn, men får du lagt nevene på en åpner du den og ser etter numre slått inn på ringdrevet. Dette skal betegne antall tenner på ring og pinjong/pinion til dømes 43:11 eller 41:9 etc. Disse fantasinumrene tolkes hhv som 3,9:1 og 4,56:1. Dette har jeg sett både på Toyota og Volvo/Dana så jeg antar at det er rimelig standarisert. Husk alle r&p sett er matchede par og skal aldri mikses og blandes. Er det komplett diffhus du ser etter er ikke dette noe å tenke på. Men uansett greit å sprette lokket for å forvisse seg om at det er riktig ratio før du gafler ut pengene av lommeboka. Olja bytter du jo helst uansett så er fort gjort å sjekke. Er olja sølvgrå lar du være. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet August 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2010 Hvis det finnes et kjennetegn ett eller annet sted synes jeg det er rart at merkeverkstedet ikke sjekket det før de monterte inn hele greia. Det var jo de som skaffet meg diffen og sa den skulle passe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AreSI Skrevet August 31, 2010 Rapporter Share Skrevet August 31, 2010 Tok en titt på min bakdiff (2,2 GX 4AT 91), basert på et tall jeg fikk beskjed om å oppgi av en som vurderte å kjøpe den: Bak, ca en cm over og litt til venstre for avtappingshullet sitter det ei metallplate (må antakelig skrapes frem under skitten). På min står det: Number: 27011AA111 Gear Ratio: 4.111 I instruksjonsboka til nevnte bil finner man tallet 4.111 igjen i seksjon 11-4, under Front reduction gear ratio og Rear reduction gear ratio, rubrikken for final. For andre modeller er følgende oppgitt (modell: frgr/rrgr) 1,8 FWD 5S: 3.900/- 1,8 FWD 4AT: 4.444/- 1,8 FWD 3AT: 3.700/- 1,8 4wd 5S: 4.111/ 4.111 1,8 4wd 5S D/R: 4.111/4.111 1,8 4wd 4AT: 4.444/4.444 2.2 FWD 5S: 3.700/- 2,2 FWD 4AT: 4.111/- 2,2 4WD 5S: 3.900/3.900 2,2 4WD 5S D/R: 3.900/3.900 2,2 4WD AT: 4.111/4.111 For bilene med automat(kom de til Norge?) er det også oppgitt et tall for frgr 1st, dette er med unntak av 3AT: 1.000 (3AT har 0,976). For biler med manuelt og 4wd er det oppgitt et tall for rrgr transfer, konsekvent 1.000. Vet ikke om disse tallene er til hjelp, og etter 93 kom vel også 2,0 inn i bildet, men finner du plata er kanskje mye gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet September 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2010 Takk for tips. Men nå er problemet mitt at de som byttet diffen har vraket den originale, og jeg sitter her med som ikke har riktig utveksling. Men de har lovet meg å finne ut hvilke tall som skal stå på en som passer min bil (selv om jeg ikke har fått noe svar etter 3 purringer)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AreSI Skrevet September 7, 2010 Rapporter Share Skrevet September 7, 2010 Skulle tro Subaru Norge eller et serviceinnstilt verksted kan rote det fram basert på chassisnumret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet September 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2010 Jeg har sendt nok en purring til Branko. Får jeg ikke noe svar nå, ringer jeg Subaru Norge. Høst og vinter nærmer seg og jeg begynner å savne AWD på bilen min... Ellers har jeg fått div tips ute i verden om at subarudeler.no har temmelig god peiling. Noen som har erfaring med dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet September 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2010 Nå har jeg endelig fått oppgitt riktig utveksling for diffen på min 2,0 AT. Men i følge den lista som du - Are-Si la ut her for en stund siden, er det samme utveksling som for 1,8 AT. Så da bør jo diffen være riktig, hvis det ikke er ulik utveksling på Legacy og Impreza. Men det virker som "Cluch-mekanismen" som styrer bakhjulstrekken jobber hele tiden, og særlig ved sving og akslerasjon. Så bilen rister og "hakker" Er det noen som har opplevd dette, eller liknende symptomer på Subaru? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 29, 2010 Rapporter Share Skrevet September 29, 2010 Sjekk om girolja di er svart, om det bryter i svingene er den mest sannsynlig det, og viskosekoblinga må skiftes ut, en kurrant jobb, må av med bakre del av kassa, bytte viskosekoblinga, ny pakning å montere igjen. Dette har jeg kun gjort på manuell, så ring subaru norge og spør etter f. eks. Ken. Så vet de nok litt om det. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet September 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2010 Takk Einar. Jeg skal sjekke olja og ringe Subaru Norge. Thanks for gode tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet September 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2010 Niks - ikke antydning til svart girolje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex-svx Skrevet Oktober 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2010 Det er synd å si det. Men autmatkassene til subaru er ikke helt gode. =( Spesielt når bilen begynner å bli gammel. Har du hatt problemet lenge med kassen? Eller har det i hovedsak kun hvert bakdiffen? Men hvis verkstede har satt in feil bak diff og du har kjørt bilen med denne så er ikke dette bra for girkassen, Den kan ta kvelden med feil bakdiff. Siter 1992 Svx 3,3L H6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stasjonsvogn91 Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2010 Jeg har i det hele tatt ikke problemer med girkassa, den virker helt upåklagelig. Det var bakdiffen min som tok kvelden i sommer,og problemene med bakhjulstrekken oppsto etter at Branko i Tønsberg hadde montert en ny (brukt) diff på bilen min. Når jeg kobler ut bakhjulstrekken, finnes verken ulyder eller noen andre problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.