Gå til innhold

Golf 2 kupévifte temperatursikring

Ranger emnet


tor-hole

Anbefalte innlegg

Har en 1991 Golf 2 RP 1,8GL (uten A/C).

 

Kupéviften fungerer bare på høyeste trinn (3). Jeg er ganske sikker på at det er temperatursikringen som er montert på kretskortet i selve viften (nede til høyre under hanskerommet) som har gått. Jeg måler full motstand (uendelig) over denne.

 

Kretskortet med motstand og sikring koster rundt 400 (nytt) og kanskje det halve på skroten, men en vanlig temperatursikring på Elfa koster 24kr. Spørsmålet er hvilken temperaturgrense man skal ha på denne. Det skal visstnok stå på sikringen, men jeg klarer ikke lese det som står på min.

Er 84grader en grei temperatur: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=33-260-30;

(artikkelnummer hos Elfa er 33-260-30).

Det ser ut til at Elfa har 77, 84, 93, 100 og 104 grader.

 

Har noen svaret på dette?

Kanskje smart å begynne litt lavt og så heller gå litt opp hvis den går igjen?

 

Tips til andre som fikser denne sikringen: At sikringen har gått tyder på at det er blitt for varmt og det er trolig dårlig smurt motor. Jeg prøver hvertfall å smøre opp denne samtidig - hvis ikke er det vel bare et tidsspørsmål før den går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er en termosikring som har gått, og ikke en motstand? Hastigheten på disse viftene reguleres ved å legge inn forskjellige motstander i serie med vifta, og når disse ryker, funker bare vifta på fullt. Det er veldig vanlig at disse ryker med årene. Dessuten trodde jeg termosikringen lå internt i vifta, men skal ikke si noe helt sikkert...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (prøver hvertfall å) følge skjemaet i Haynes og det ser ut til å være en temperatursikring og en innpakket 'rull' med flere innganger. Ved å måle ifølge Haynes får jeg noen ohms motstand gjennom motstandene, men når jeg måler over temperatursikringen får jeg ingen forbindelse.

Men jeg kan ta feil.

Tror jeg skal prøve med en kortslutning over temperatursikringen og se om viften går igang da.

 

tor-hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (prøver hvertfall å) følge skjemaet i Haynes og det ser ut til å være en temperatursikring og en innpakket 'rull' med flere innganger. Ved å måle ifølge Haynes får jeg noen ohms motstand gjennom motstandene, men når jeg måler over temperatursikringen får jeg ingen forbindelse.

Men jeg kan ta feil.

Tror jeg skal prøve med en kortslutning over temperatursikringen og se om viften går igang da.

 

tor-hole

 

Det er ingen temperatursikring, men en varmeapparatsmotstand, strømmen går via de forksjellige motstandene inni der når vifta står på stillinger mellom 0 og fullt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Fortsatt mulig at jeg tar feil, men på utsiden av 'pakken' som jeg tror inneholder motstandene så står det en dings som ligner på en sølvfarget diode med en spiss på enden.

Den er koblet mellom Rød/svart ledning og det jeg tror er motstands'pakken'.

 

Men takk for innspill - det gjør at jeg må måle litt til og kanskje vurdere å heller dra på skroten og kjøpe hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at dette skjer, er at med tiden, så blir lagrene til vifta dårlige. og vifta går tregt

 

da overopphetes motstanden og ryker. ergo du har bare full pupp på vifta

 

 

nye selges på hovwdiaudi.dk og sikkert mange andre plasser

 

men, om du bytter kun denne. så må du nesten smøre opp igjen lagrene. ellers skjer det bare igjen fort

 

 

motstanden sitter på vifta. bak kontakt sokkelen, denne kan bare vippes enkelt og greit ut for bytting

 

eeeeelller.. en quick fix er og legge på sånn passelige mengder av loddetinn som ei bru over motstanden som har konka.. da funker det fint igjen.. og vil smelte når temperaturen nærmer seg 400grader

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - da var viften igang igjen, men vi får vel se hvor lenge den går.

 

Altså: Det er sikkert lurt å kjøpe ny vifte med kretskort inkludert - den gamle er nok litt slitt...

Men istedet kjøpte jeg ny temperatursikring på elfa for 24kr, og skiftet den på kretskortet. Her skal de sies at det er veldig lite varme som skal til for smelle den nye - det skjedde nesten før loddebolten kom ned på metallet... Endte opp med å tvinne og delvis lime den nye fast - langtifra ideelt, men ser nå ut til å funke enn sålenge...

Jeg gjorde det jeg kunne for å smøre opp selve viften og den glir endel lettere nå hvertfall.

Bilen har vel 10 måneder til den skal på EU kontroll (trolig består den ikke...), så har valgt billige løsninger for ikke å kaster penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår