Gå til innhold

6" i dørene

Ranger emnet

Mummielge

Anbefalte innlegg

Oki.. skjønner!

Da syns jeg du skal gjøre det skikkelig og slik du ønsker å gjøre det, siden du skal bruke litt penger og tid på dette.. Da er det beste å få det litt skikkelig og får noe ut av elementene du skaffer deg...;)

Høyttalere spiller ikke på sitt beste hvis dem ikke er montert skikkelig og faster skrudd fast. Da er det jo bortkastet å bruke masse penger å dyre produkter når man ikke legger litt tid og arbeid i dette..

Jeg har da to forskjellige erfaring dette med mellombass.. Bruk av 6.5"ere og 8" som midbass..

I første bilen (81mod BMW 316) min bygge jeg om hele dørsidene i sponn..hehe. Jobben tok 14dager på begge dørene..

Der montere jeg inn JBL GT 8"ere som midbass og JBL GTQ frontsett (diskant + 4.5"). Diskantene montere jeg opp på dash`n..Heffig sak med 8"ere som midbass... Savner den fine bassen foran..:D

Da brukte jeg JBL GT15" som subb den gangen.

Jeg har da ikke montert mine 6.5"ene i dørene i de bilene jeg har hatt 6.5" som midbass.

Lagd egen kickpanel deksel og montert 6.5"ene der nede.. Har hatt noen såne små planer å montert inn 2stk 6.5"ere i dørene eller igjen 8"ere.. Men dette slo jeg i fra nå.. Litt pga jeg ikke får tak i brukte dørtrekker til min bil i org. sort skinn (190E 2.3-16V) som jeg kan bygge på.. Vill ikke ødelegge dem som sitter i bilen nå..

Med 6.5" spiller dem mye penere og renere enn 8" ville ha gjort.. 8"ere spiller dypt og at man får den fine midbass trøkken foran..

Hvorfor ikke prøve deg litt fram med evt. muligheten til å montere 6.5" i kickpanlet på bilen din?

Lage en plate som du skru fast i bilen og etterpå montere 6.5" utenpå der igjen..?

Plata trekker du om med skinn eller trekke i samme farge som gulvet ditt er i eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Heggis

i følge det jeg har lest av sånne "proffe folk" av inlegg her på forumet så virker det som at di bruker 8" til mellomtone/mellom bass greier. jeg mener 8" hadde våre ok vist du første skal ta det helt ut.

Det er nok bare "syke" lille meg som driver på med 8" midbassprosjekt. Jeg vil anbefale deg å bygge ut i dørsidene slik at du får inn 6.5" midbass i dørene. Du kan se eksempel på siden min i linken under.

Det som er ekstremt viktig er at får dempet døra skikkelig. Hvis du ikke gjør det så forsvinner mye av lyden bakover i karosseriet.

Litt oppklarende informasjon ser det ut som at det trengs her. Ser at det er noen som blander litt begreper:

Midbass og mellomtone er ikke det samme !

Midbass spiller i de dypere frekvensomerådene ofte fra 200Hz og nedover til subben overtar. Ofte helt ned til 50Hz Noen også helt ned til 31.5Hz

En 4" vil ikke klare å gengi informasjonen i musikken helt ned mot 40 Hz

Mellomtoner er fra ca 200 Hz og opp til 3-4 kHz hvor diskanten tar over.

Midbass brukes for å fylle mellomrommet i registeret mellom bassen og mellomtonen.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten sprø galing han derra Lars som hadde to Rockford mostere midbassere i sin "lille" kjerra si...:rolleyes:

Men god moro var det å sitte i den bilen, når jeg prøve lytte den gangen på Hamar:)

Alltid moro å lære noe nytt innen bilstereo... Man blir aldri utlært.. Ja, vil si det samme som Lars jeg...Sats på å bygge slik at du får montert 6.5" i dørene....Da blir det KONGE;)

Bare spør Lars.. han vet masse..:)

hilsen raring med merc`an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke droppe de 6,5 toms settene og gjøre som meg....montere jbl decade limited 6x9både i hatthylla og i fremdørene....trenge ikke mye modding for å klare det.

da får du i allefall nok trykk både frem i bilen og bak.

Eller er det noen som er helt uenig?

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som jeg kjenner tom helge... (hovedpersonen i denne posten) så vil han ha noe som er VELDIG bra og som ikke er alt for vanskelig og gjennomføre.. vet ikke hvor mye anlegg han har montert før men jeg tror vi er like "nybegynnere...." for og si det på den måten.. så vil ikke 6,5" vær litt drastisk hvertfall i starten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Heggis

slik som jeg kjenner tom helge... (hovedpersonen i denne posten) så vil han ha noe som er VELDIG bra og som ikke er alt for vanskelig og gjennomføre.. vet ikke hvor mye anlegg han har montert før men jeg tror vi er like "nybegynnere...." for og si det på den måten.. så vil ikke 6,5" vær litt drastisk hvertfall i starten ?

Til og med verdensmestere begynte et sted..;)

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

Til og med verdensmestere begynte et sted..;)

Så sant som det er skrevet. Du må ha trua på at du kan og at du skal greie så går alt mye lettere. Er det ikke plass så lager man plass.. jeg har en av Norges minste biler med det minste bagasje rommet.. Er det ikke plass så hiver jeg bare ut noen bakseter :D Alt går hvis man vil nok ! Stå på

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant