Gå til innhold

4ohm, impedanse sub?

Ranger emnet

ofchrist

Anbefalte innlegg

er helt grønn på bilstereo, mn har fått med meg at det finnes subber i 4ohm/2ohm osv..

det jeg lurer på er hva er forskjellen på om en sub kjører 2 eller 4 ohm (ja vet det er resistansen) men er det annerledes lyd i en som kjører 2 ohm kontra 4 ohm?

har 2x12 gamle celestion ad12 (forsto de var i 4 ohm?)i en stor kasse med 4!! uttak for høytalerkabler. har det da noe å si hvordan man kobler dem? parralell/serie?

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg googla forsterkeren: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4096&katid=37&mid=m436&id=&vn=736

Effekten er oppgitt ned til 2ohm. Dvs at den er stabil ned til 2ohm.

Har du 2 høgtalere på 4ohm, kan du parallellkoble disse. Impedansen blir da halvert og blir da 2ohm

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... hvordan vet jeg hvor mye forsterkeren min takler da (Pioneer GM-D8400M)? evt hvordan kobler jeg i 2 ohm?

Siden du har en monoblokk er det bare 2 måter å koble de 2 bassene på, enten i serie som gir 8 ohm mono og parallell som gir 2 ohm mono. Forsterkeren oppgitt til 1200W i 2ohm, da antar jeg den gir 600W i 4 ohm og 300W i 8 ohm (hvis den er strømsterk nok til å doble effekten når motstanden halveres). Dvs stor effekt av å parallellkoble kontra seriekoble, hver sub får enten 600W eller 150W med de 2 ulike og det er jo stor forskjell.

Parallellkobling er enkelt, du kobler bare begge høyttalerne likt til forsterkeren som da får 2 ledninger inn på hver terminal (pluss og minus).

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en monoblokk er det bare 2 måter å koble de 2 bassene på, enten i serie som gir 8 ohm mono og parallell som gir 2 ohm mono. Forsterkeren oppgitt til 1200W i 2ohm, da antar jeg den gir 600W i 4 ohm og 300W i 8 ohm (hvis den er strømsterk nok til å doble effekten når motstanden halveres). Dvs stor effekt av å parallellkoble kontra seriekoble, hver sub får enten 600W eller 150W med de 2 ulike og det er jo stor forskjell.

Parallellkobling er enkelt, du kobler bare begge høyttalerne likt til forsterkeren som da får 2 ledninger inn på hver terminal (pluss og minus).

Rett forklaring, men forsterkeren er oppgitt til 300w 4ohm og 600w 2ohm.

Maks watt er bortkasta informasjon. Er rms watt som rukes

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider