bigdaddyG Skrevet August 28, 2010 Rapporter Share Skrevet August 28, 2010 Heisann. Faren min holder på å starte et import/eksport firma sammen med en polakk, han lurer på om det er mulig å ha en felles firmabil med polske skilt? slik at han også kan kjøre den i Norge ? Er det noen som kan regler om dette? Jeg takker på forhånd:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 28, 2010 Rapporter Share Skrevet August 28, 2010 Kun polske statsborgere har lov til å kjøre en polskregistrert bil i Norge, blir en nordmann tatt for dette vanker en heftig tilleggsavgift. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet August 28, 2010 Rapporter Share Skrevet August 28, 2010 Om det hadde vært så enkelt hadde alle nordmenn "starta firma" med kompanjong fra Polen, Sverige osv. Dessuten kan ikke polakker kjøre polskregistrert bil i evig tid om de bor i Norge. (Unntak er visst noe med om man har ektefelle og barn under 18 år utenfor Norge. Betinger relasjon og bolig i utlandet.) Alle land (i EU og EØS) har et regelverk som tilsier at bil skal være registrert og hjemmehørende i det landet man er bosatt. Det er flere grunner til dette, blant annet at det ikke et felles kjøretøysregister som er behjelpelig dersom det oppstår skader. Nordmenn tenker først og fremst på avgifter som hovedgrunn, men samme regler gjelder for innførsel av bil til land hvor bil er dyrere enn i Norge (f.eks Danmark). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet August 28, 2010 Rapporter Share Skrevet August 28, 2010 Info om regler og unntak finner du i Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge og Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge http://www.toll.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bigdaddyG Skrevet August 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 29, 2010 Tusen takk for infoen folkens :) btw. visste ikke at biler kunne bli noe dyrere enn i Norge, galskap jo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 30, 2010 Rapporter Share Skrevet August 30, 2010 Jeg gadd ikke å lese de lenkene til henne da de hadde så lange navn men jeg kan nevne kort(!) at mine venner og kolleger fra det store utland har med seg egen bil, den kan de ha her lovlig i 2 - to år. Deretter er det bare å overdra bilen til far og mor, søster og bror, kone, elskerinne, fem barn og skrikerunger og la de få eie bilen i to år hver seg. Vel å merke hvis de og oppholder seg i Norge da. ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makki Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Hvis han starter firma i Polen så har han lov å kjøre polskregistrert bil i Norge. Jeg kjenner faktisk flere som bor i Norge og har firma registrert i Polen. Det er noen regler som sier at f.eks bilen ikke kan brukes privat, altså til kjøring i Norge på fridager osv. Det er noen antall dager den kan være i Norge osv.. Heia Norge! hehe Norge har jo regler og lover for alt! Siter 09' Audi A4 Q Avant 2.0TDI 170HK S-Line 02' Audi A6 Q Avant 2.5TDI 180HK Recaro X 05' Fiat Seicento 1.1 Sporting 96' Audi A4 Sedan X Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Makki: Du glemte avgifter!! Her om dagen var det noen som oppdaget at jo, det er jo ikke co2-avgift på propan til bilbruk og grilling! Tada. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Spørsmål: Kan polske håndtverkere kjøre biler i Norge med norske skilt? Regner med svaret på det er nei? Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Spørsmål: Kan polske håndtverkere kjøre biler i Norge med norske skilt? Regner med svaret på det er nei? Hvorfor skulle de ikke få lov til det? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet September 2, 2010 Rapporter Share Skrevet September 2, 2010 Hvilke bilskilt man kjører med har ikke med statsborgerskap å gjøre, men i hvilket land man er bosatt i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg