Gå til innhold

Lada Niva lyd prosjekt

Ranger emnet

DstraX

Anbefalte innlegg

jeg har en Lada Niva som jeg har lyst til å få god lyd i.

kanskje en litt rar forespørsel..

tenker meg en cd spiller med aux ut så jeg kan bruke ipoden og er mest intresert i god lyd, så man hører nøyansene.

musikken jeg hører på for det meste er rock\metall og elektronisk. ikke så mye hip hip, da gjerne eldre ting.

har ikke noen klar pris i tankene. men ikke veldig dyrt, gjerne det som er best av det billige og som kan opfylle mine krav:P

har også planer om å kjøre uten dører om sommeren, så høytalere kan ikke monteres der.

må muligens droppe en sub pga plass, siden ladan skal bli bruksbil.

ladanivavaz212131700i.gif

Endret av DstraX

BMW E36 325i

Opel Vectra 
BMW e36 318is

Lada Niva

Chevrolet Astro AWD

BMW e36 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Skodymann sier, og kjøp deg noe GAS eller noe annet i samme prisklasse.

Men kost på deg en Pioneer-spiller, så har du et godt utgangspunkt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvor lillesand (liten l?)

Liten L :P sellom Illesand også hadde vert bra

denne grei?

minst mulig funksjoner egentlig. helst bare aux inn og volum :P

hvilke høytalere burde jeg ha i front? komponent eller fulltone? og hva er forskjelden :/ ?

BMW E36 325i

Opel Vectra 
BMW e36 318is

Lada Niva

Chevrolet Astro AWD

BMW e36 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kost på deg en Pioneer-spiller, så har du et godt utgangspunkt.

Skjønner hva du mener, men han har altså en Niva og vil "aldri" kunne høre forskjell på en Pioneer og nær sagt hva som helst annet av nye spillere... ;)

Med tanke på at du har en terrengbil, og snakker om å bruke bilen uten dører om sommeren, er det liten vits i å tenke lydkvalitet, lydperspektiv og alle de vanlige HiFi-parametrene her, og utstyret kan fort bli ødelagt av støv og annen drid. Finn f.eks. utstyr beregnet for marint bruk, altså en spiller som er vanntett (og ergo rimelig støvtett) og ditto høyttalere. Du bør ha en del volum for å kunne overdøve motorstøy og tilfredstille din musikksmak samtidig, så en separat forsterker er nok påkrevd i tillegg.

Komponentsett har separate diskanter (og delefiltre) som kan festes på egnet sted for bedre lydfokusering, gjerne oppe på dashbordet eller høyt på dører, mens koaksiale høyttalere (som noen ganske feilaktig kaller "fulltoner") har diskantene festet i midten av basshøyttalere for enklere montering av hele høyttaleren.

har også planer om å kjøre uten dører om sommeren

Skaff deg et par ekstra dører til sommerbruk, fjern vinduene og kapp ned dørplata til omtrent midt på, og sveis over en plate toppen av det som blir igjen. Ser bedre ut, hakket tryggere enn totalt manglende dør, og du kan vel faktisk risikere å kunne kjøre på offentlig vei uten å ha blå eller oransje lys blinkende bak deg støtt og stadig. I verste fall en mangellapp, kontra kjøreforbud med manglende dører. Og ikke minst så kan høyttalere flyttes over fra vinterdørene til sommerdørene. ;)

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en bmw å :P så er ikke helt bonde^^ tenker å bruke ladan mest til småkjøring og trekke hengere osv. så trenger ikke ha vantett spiller :P

men hva slags oppsett burde jeg ha? 2 12cm forran og en sub baki? eller?

er klar lyd som er målet her. ikke syk bass ;)

BMW E36 325i

Opel Vectra 
BMW e36 318is

Lada Niva

Chevrolet Astro AWD

BMW e36 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forresten litt utstyr fra før, men har ikke no peiling på dette..

klarte å finne ut litt på nettet, men det sier meg lite:P

Cadence z4000 Amp, 4ohm 4x75w, 2ohm 4x150

power flow xsc5 kondensator, står 16-20v på den.

og 2 12" JL audio. bygde de inn i en kasse for noen år siden, men mener å huske de var 400w

har også en del små høytalere hos en kompis.

noe av dette som kan brukes, eller burde jeg selge det å bruke penga på no nytt?

BMW E36 325i

Opel Vectra 
BMW e36 318is

Lada Niva

Chevrolet Astro AWD

BMW e36 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, i en Niva må vel det der kunne holde lenge... du har kjørt Niva'en på vei ennå? Og dratt den opp i 80-90 km/t? ;)

Du mangler vel bare noe høyttalere foran i bilen da, og en spiller (velg kanskje en uten noe CD-drivverk i det hele tatt?). F.eks. en Clarion:

FB289RBTangle.jpg

FZ409Eangle.jpg

Så får du heller gå gjennom høyttalerne dine og se om det er noe brukandes der, om budsjettet er på student-nivå og blir sprengt av en spiller til 1400-1600,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider