Gå til innhold

Problem ABS pumpe

Ranger emnet

iqbad

Anbefalte innlegg

Hei, har köpt en A3 -96 1.8 där ABS lampan lyste. Trodde först att det var nåt enkelt fel, typ en sensor eller liknande. Tyvärr verkar det vara lite värre. Drog ned felkoderna med wbh-diag och fick följande:

01276 - ABS Hydraulic Pump (V64): Signal outside specifications

Detta verkar vara ett vanligt fel på många VW med liknande styrsystem och ett av tipsen är att det kan vara problem med kontakt från säkringarna ovanpå batteriet eller med jordpunkterna. Jag har dock checkat allt och det ser bra ut. Jag har målt på kontakten som ansluter till ABS controllern och samtliga strömförsörjningar har stabil spänning (även från 5A sikkring inne från kupen när nyckeln är på) Samtliga abs sensorer mäter c:a 1kOhm vilket verkar normalt. Pumpenhetens motor mäter 1,2 ohm.

Det går inte att radera felkoden, den ligger på konstant.

Spörsmål:

1. Är 1,2 Ohm ett normalt värde för elmotorn till ABS pumpen? Är det någon som kan måla på sin pump för att verifiera? (Det tar bara 10min att göra det).

2. Det verkar inte som om wbh-diag kan göra självtestet på pumpen som vag-com kan. Finns det någon annan programvara som är gratis och klarar det?

3. Är det någon som har tagit isär en pump någon gång och sett hur anslutningen ser ut till ventilblocket? Är det möjligt att byta pump utan att lufta systemet?

4. Är det någon som har en bild på hur kopplingen mellan pump/ventilpaket ser ut när de är isärtagna? Nån som har en gammal enhet som de kan skruva isär så jag får se?

5. Är det möjligt att lufta bromsarna utan att ha VAG-COM?

6. Är det någon som vet hur ABS controllern gör för att diagnostisera detta fel? Är det bara resistansen den tittar på eller fungerar det på något annat sätt?

7. Var får man tag i brukte deler till Audi runt Bergen? Finns det inte nån hjemside liknande bildelsbasen.se här i Norge?

Tacksam för svar. Mvh Eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider