Gå til innhold

Innvilget heving - oppgjør ?

Ranger emnet

Bulle_

Anbefalte innlegg

:rules:

Jeg er innvilget heving av nybil kjøpt i Trondheim for 3 år siden. Slik jeg har forstått forbrukerkjøpsloven skal oppgjøret beregnes som følger:

* + Tilbakebetaling av kjøpspris

* + Forsinkelsesrente fra reklamasjonstidspunktet til heving

[[* - min fordel for bruk av bilen i tre år (0,5 - 2 kr/km)]]

Har og forstått det slik at gitt at forhandler krever kompensasjon for min fordel (siste bulletpunkt) så skal forsinkelsesrente regnes fra kjøpstidspunktet og frem til heving (3 år) og ikke fra reklamasjonstidspunktet. Dette gjør at forhandler normalt ikke krever dette, da min fordel er lavere enn forsinkelsesrente i hele perioden (nybilpris ca 550.000).

Regner med at det ikke skal gjøres fratrekk ut over ovenstående for "normal slitasje" på bilen i de tre årene jeg har eid den (bremseskiver, dekk mv.). Men hva med "normal" slitasje i form av små lakkskader ("kjøpesenterskader") påført av nabobil mv. ?? Kan forhandler kreve erstatning for dette- jeg anser vel det som "normal" slitasje, spesielt siden det er påført av andre og ikke meg!????

Noen som kan bekrefte at jeg har forstått hevingsoppgjøret riktig, eller som har innspill til eventuell kompenasjon for "kjøpesenterskader"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. Mener du at så lenge parkeringsskadene ikke er laget av deg så må forhandleren dekke dem?????

Det er vel ikke forhandleren som har laget skadene.

Nå har vel ikke jeg sagt at jeg er av den oppfatning at en slik løsning vil være 100% rimelig, men i en hevingssak er det en rekke forhold både for forhandler og forbruker som ikke fremstår som helt rimelig. Jeg forsøker bare å tolke hvordan loven skal håndheves, og helst høre hvordan andre som har opplevd heving har gjennomført dette.

Jeg ser at det ikke er forhandler som har laget skadene, men på den andre side så skal (slik jeg har forstått det) jeg ikke dekke forhold som følger av normal bruk. Når man parkerer daglig i parkeringshus, så vil det måtte påregnes "kjøpesenterskader" på en 3 år gammel bil - og snudd på det - er det jo heller ikke jeg som har påført skadene. Videre har forhandler i mitt tilfelle opptrått helt urimelig, noe som er grunnlaget for hevingen - og jeg har dermed ingen problemer med et "moralsk urimelig" krav så lenge det er i henhold til norsk lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider