Gå til innhold

Gebyr ved heving av bruktbil kjøp...

Ranger emnet

Leijoh

Anbefalte innlegg

Heisan, hadde en post her for en stund siden hvor jeg lurte på dette med heving av bruktbil kjøp, hvor der ikke var skrevet noen kontrakt, http://www.bilforumet.no/juridisk/256359-gebyr-pa-heving-kjopskontrakt-skrevet.html vell, nå på lørdag dompet det ned en faktura på 6000kr, uten noen videre spessifikasjon.

Spørsmål 1: hva kan være så dyrt at total summen blir på 6tusen? i telefon nevnte selger bestilling av verksted time, henting av skilter, en verksted time kan avbestilles, mener da jeg, for vår avtale om henting av bilen var først en måned fram i tid. og om skiltene hentes, betales vell ikke omregistreringen før jeg signerer mitt navn?

Spørsmål 2: Det ble ikke nevnt noe gebyr i samtalen hvor jeg da bestilte bilen, kan han kreve det da? evnt kan jeg kreve at det blir forminsket siden noe slikt ikke var nevnt. (vet hva forbrukerkjøpsloven sier, nå, ikke den gang da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Glem hele greia. Han hadde muntlig aksept per telefon. Uten noe skriftlig har de ingenting å dokumentere kravet med.

Når jeg har solgt biler har det ikke sjeldent vært folk som ringer og sier "jeg tar den jeg, kommer i morgen". Og så dukker de aldri opp.

Cost of doing business kaller jeg deg.

Som sagt, glem hele greia.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg kan godt sende deg en faktura på 6000,- om du lover å ikke glemme den :)

Edit: Beklager, var litt kjapp der. Skal komme med noe mer konstruktivt.

Selger har intet skriftlig. Dvs. skulle det bli en sak ut av dette blir det ord mot ord. I utgangspunktet vil jeg ikke oppfordre til å lyve, men at du kan formulere deg mer vagt i forhold til aksepten mener jeg er OK.

Send et svar til selger per brev eller e-post (du må beholde kopi av svaret!) hvor du sier at kravet ikke vil innfris. Jeg ville skrevet noe sånt som dette (selvfølgelig mer detaljert!)

----------

Hei,

Viser til fakturanr XXXXXX sum stor 6000 NOK. Fakturaen bestrides da det ikke er inngått avtale om kjøp av bil. Jeg kan ikke se at min interesse for bilen skal ha medført kostnader for selger, og kravet vil ikke innfris.

Ytterligere henvendelser vil ikke bli besvart.

Mvh.

XXXX XXXXX

--------

Sørg for å bruke et korrekt formulert svar(mottaker, avsender, dagens dato, signatur etc. Dette finner du enkelt på nettet).

Skulle selger sende kravet til inkasso sender du bare melding til dem om at kravet bestrides, og du legger ved kopi av svaret du sendte selger. Når du påpeker at de ikke har noe dokumentasjon på inngått kjøpsavtale vil de stanse kravet (noe de også er lovpålagt å gjøre ettersom inkassokrav som bestrides ikke kan fullbyrdes.)

For øvrig ville jeg slettet trådene da verden er liten, og du vet aldri hva selger kan klare å grave opp når han sitter uvirksom i stolen sin og furter over en kjøper som allikevel ikke var interessert.

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider