volvo-r-sport Skrevet August 31, 2010 Rapporter Share Skrevet August 31, 2010 Hei! Lurte på åssen syncro systemet på rolf 2 er? Lekevennlig på vintern/lettvint å gjøre lekevennlig? Tåler noe stryk eller porseleninnmat? Og åssen fungerer det egentlig mtp fordelinga? Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet August 31, 2010 Rapporter Share Skrevet August 31, 2010 rolf 2 faktisk:D Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Dette er et simpelt system med viskose-senterdiff, som har nesten all krafta foran, og bittelitt bak. Husker ikke fordelingen nøyaktig. Så jeg vil ikke tro bilen er ekstremt sladdevillig, men det går garantert an. Edit: fant dette ved litt googling, skrevet av golfeksperten B.T.i: Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet. Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen. Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre. Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt. Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm.. Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep. Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system.. Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du.. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hiawata Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Syncrosystemet er basert på en viscosekobling som nevnt over. Systemet fungerer veldig bra til å leke med, ikke fullt så lett å få rumpa ut som en quattro, men litt hard gassing og "skandinavian flick er det ingen problemer med å kjøre breit med en Rolf 2 syncro på glatta. Jeg har ca 200hk i min syncro med g60 syncro drivverk, noe mere enn 250hk tror jeg ikke det tåler. Siter Hiawata Prosjekttråd: Golf 2 syncro 1.8Thttp://www.bilforumet.no/prosjektforum/187834-hiawata-s-golf-2-g60-syncro.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.