Gå til innhold

Syncro?

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Dette er et simpelt system med viskose-senterdiff, som har nesten all krafta foran, og bittelitt bak. Husker ikke fordelingen nøyaktig.

 

Så jeg vil ikke tro bilen er ekstremt sladdevillig, men det går garantert an.

 

Edit: fant dette ved litt googling, skrevet av golfeksperten B.T.i:

 

Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet.

Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen.

Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre.

 

Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt.

Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm..

 

Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep.

Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system..

 

 

Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du..

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syncrosystemet er basert på en viscosekobling som nevnt over. Systemet fungerer veldig bra til å leke med, ikke fullt så lett å få rumpa ut som en quattro, men litt hard gassing og "skandinavian flick er det ingen problemer med å kjøre breit med en Rolf 2 syncro på glatta.

 

treff8.jpg

 

222222_1_of_1_2.jpg

 

Jeg har ca 200hk i min syncro med g60 syncro drivverk, noe mere enn 250hk tror jeg ikke det tåler.

Hiawata

 

Prosjekttråd: Golf 2 syncro 1.8Thttp://www.bilforumet.no/prosjektforum/187834-hiawata-s-golf-2-g60-syncro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår