Gå til innhold

Byttet kamsensor, men motorlampe lyser fremdeles.

Ranger emnet


turbotrondsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tidligere vært litt småplaget med motorlampe som har lyst, og sperra har kommet på 4500omd. Lest av feilkode 92 som er kamsensoren.

 

Lyset forsvant og bilen gikk fint.

Men i kveld kuka den seg, og jeg så meg nødt til å bytte.

Fikk lodda på nye kabler og alt var veldig greit.

 

Problemet er at motorlampa fremdeles lyser, tok meg en liten tur på 10min i stad og problem gav seg ikke!

 

Har lest en plass her at bilen må kjøres et par ganger før lampa gir seg. Kan det stemme? I såfall, kan jeg ikke likegodt bare koble av batteriet et par min?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fremdeles opp kode 92.

Jeg kunne forstått det om lampa lyste kontinuerlig etter bytte av sensoren. Men den kom seg i forgårs.

I går lyste den igjen.

 

Periodisk med andre ord.

Må jeg kanskje begynne å sjekke etter irr på koblinger osv?

 

Regner ikke med det skal mye til for å sette en slik sensor ut av spill? Med tanke på 1 volt for lite på en av kablene for eksempel?

 

Noen som har vært borti dette før?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har vært borti dette før. Bare å søke.

 

Sensorene har tighte toleranser, og det er en betydelig andel av nye sensorer som ikke virker.

 

Da jeg hadde kode 92-problemer på min omega gikk jeg om:

-Ny sensor av gammel type

-Ny veivakselsensor

-Sjekke timing på registeret ca. 100 ganger

-Lodde om ledningsnettet til sensoren for å få det bort fra dynamoen

-Ny sensor av den modifiserte sorten

-Koble opp et tokanals oscilloskop til sensoren for å verifisere at den ikke ikke ga et faseskift i AC-signalet slik den skulle.

-Kjøpe brukt sensor av gammel design på skroten for 50 kroner. Det fikset saken.

 

Enjoy ;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy faen da :P

Snakka med en bekjent av meg som er Opel mekaniker, og han mente at det var fort gjort å få slark i reg.reima på disse bilene.

 

Så jeg ser jo muligheten er der for at det ikke lenger er synkront mellom begge kammer og veiv..

Skal ta en kikk i helga for å finne ut av dette.

Som han sa, så gav det samme feilkode som kamsensor, om kammene ikke stemte overens.

 

Bare rart at jeg ikke har merket noe konkret til det, bilen er litt dauere enn før. Men ikke noe jeg har reagert sånn på.

Kan jo hende det er problemet?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår