Gå til innhold

Motparten brøt vikeplikten - jeg fikk skyld? SINNSYKT!!

Ranger emnet

lervik90

Anbefalte innlegg

Vil gjerne forklare forsikringssaken jeg har vært borti:

Jeg og en kompis var ute og kjørte på en vei som var forkjørsvei. Vi ante ingen fare da vi kjørte opp mot et kryss som lå 100-50m foran oss. Jeg ser meg om for å få oversikt over krysset, noe jeg ikke trenger for jeg har forkjørsvei. Jeg ser en varebil som står å venter på å kjøre ut til venstre til det blir ledig i krysset. Bak varebilen kommer det en trangsynt sløving som bare durer på rett ut på forkjørsveien uten å se seg for engang! Det gjør at jeg må hive meg på bremsen. Jeg klarer å manøvrere meg såpass unna at det ikke blir et stort støt, men jeg klarer ikke å unngå å treffe ham. Jeg skraper opp siden hans og bulker høyre forskjermen min. Jeg blir forbanna og skjønner ikke hvordan han bare kan utføre en slik handling uten å se seg for!

Vi stopper opp og jeg spør hvorfor i helvete han kjører slik uten og se seg for. Det jeg får i respons er: " Åh.. Hvor kom du fra?". Ettersom jeg er litt forskrekka etter hendelsen blir det en del vifting og veiving med armene om at jeg kom der ifra. "Åja, jeg så deg ikke..". Er det så rart når du ikke ser deg for.

Vi skriver skademelding og han krysser av for at han har brutt vikeplikten og svingt til høyre. Vi tegnet opp(tegningen ble ikke så bra), fylte ut opplysninger og skrev under. Ettersom jeg aldri hadde skrevet skademelding før var jeg litt usikker, men jeg hadde gjort det som stod på arket. Motparten fåreslo at han bare kunne betale meg for hvor mye skaden ville koste å reparere, så vi sendte ikke inn papirene.

Etter en dag eller to hadde jeg fått pris på hvor mye det ville koste å reparere skadene og jeg ringte å sa dette til motparten. Da sa han at det ble for dyrt og ville heller ta det gjennom forsikringsselskapet. Jeg tenkte; okey, det bør vel gå bra, jeg vinner jo uansett. Så mente han at vi burde tegne en ny tegning, skrive ny skademelding, for den vi hadde skrevet først var dårlig tegnet. Jeg gikk med på dette for jeg synes også den så litt rotete ut. Vi møttes igjen og tegnet opp og skrev på samme opplysninger. Det eneste jeg gjorde feil denne gangen var at jeg ikke var så oppmerksom på å krysse ut der jeg skulle. Jeg så ikke at han krysset ut på det han burde. Han krysset kun av på "svingte til høyre", ikke på "brøt vikeplikt". Tegningen var tegnet, og vi skrev på metre der kollisjonen skjedde. Jeg husker jeg var veldig usikker på det. Han mente det var 30m etter at han svingte ut fra krysset at jeg kolliderte i ham, men jeg husker at jeg synes det var litt for langt, men jeg godtok det... Jeg var som sagt usikker og da vi var ute og målte så det ikke så langt ut.

Jeg fikk det jeg måtte ha og sendte inn til forsikringsselskapet.

Etter noen uker fikk jeg svar om at jeg måtte sende inn en forklaring på det som hadde skjedd og i tillegg skrive på noen tilleggsopplysninger på et ark som lå i konvolutten. Jeg skrev på tilleggsopplysningene og sendte inn. Jeg la ikke merke til at jeg måtte skrive en forklaring, jeg trodde at arket bare skulle fylles ut.

Etter noen uker igjen fikk jeg purring på at jeg måtte skrive en forklaring. Ettersom dette skjedde tidlig i sommerferien, så fikk jeg ikke tid til å skrive forklaring før jeg var hjemme fra ferien, dessuten gikk den litt i glemmeboken og, etter all morroa i sommer. Plutselig en dag fikk jeg et brev i posten fra forsikringsselskapet:

"Saken er nå avsluttet. Du har tapt, Du mister bonus." ( lett forklart )

Jeg ble forbanna. De kan ikke bare avslutte en sak uten at de har fått min forklaring?! Jeg viste det til far, ettersom jeg ikke er så veldig gammel enda. Han ble og forbanna og ringte straks inn til forsikringsselskapet. Han som hadde behandlet saken mente lite, men ble interessert da han fikk høre at det var to skademeldinger. Han sa jeg måtte sende inn forklaring og legge ved den første skademeldingen.

Jeg gjorde som han sa og skrev en meget grundig forklaring, samt vitneforklaring fra kompisen min + at jeg la ved noen bilder og et kart som illustrerte hendelsen. Nå kunne det ikke gå galt for nå har jeg bevist at han har feilen.

Noen uker etter at jeg sendte inn brevet fikk jeg brev tilbake:

"Vi viser til ovennevnte skadesak.

Skaden er nå ferdigbehandlet med følgende utbetaling:

Ansvar 28.706kr

Kasko 0

Totalt 28.706kr

Skaden medfører bonustap ved neste hovedforfall"

Det er ingen forklaring, ikke oppgitt navn på hvem som får pengene, kun de lusne få ordene der sto.

Nå vil jeg høre andres mening om dette?

Jeg hadde som sagt forkjørsvei og det burde under ingen omstendigheter være usikkerhet om hvem som har skylden!

Eg blir faen forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider