Gå til innhold

Litt hjelp med lakkering

Ranger emnet

Madison

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er snart 18 år og har arvet av broren min en 1990 VW Golf Madison som er ulykkeskadet. Heldigvis var broren min ok etter ulykken og bilen ble ikke så ille skadet (radiatoren gikk, og noe metall ble bøyd). Nå skal jeg flytte til utlandet om ett eller to år, så jeg tenkte meg å fikse denne Golfen og la bilen få sin siste levetid. Jeg har skaffet meg alle delene nå, men trenger å lakkere panseret og høyre sideskjerm (eller hva det heter igjen).

DSC00254.jpg

Det er bilen.

DSC002531.jpg

DSC002551.jpg

Dette er delene som skal lakkeres.

Jeg vet at selvlakkering uten noe særlig erfaring ikke er lurt og at det ikke kommer til å se så bra ut og alt det der, men denne bilen skal som sagt bare gå i ette eller to år til, så jeg trenger bare å lakkere delene så de ser sånn nogen lunde ut og holder seg ok. Jeg vil heller ikke bruke flere tusen kroner for å sende den inn på lakkeringsverksted.

Dette har jeg kjøpt:

DSC00258.jpg

Jeg og fattern skal gjøre dette sammen. Vi har utstyret og han har litt peiling. Jeg har halv liter med lakk og halv liter med herder, og resten er en liter. Tingen er at jeg ikke vet hvor mye jeg skal blande av hver og hvordan. Har dere noen tips, kanskje?

Litt greit å få litt info før jeg gjør noe jeg ikke har gjort før! :)

Edit: Ops! Skal få på plass bildene nå snart.

Endret av Madison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fargen der er base, så den skal ikke ha herder, skal kun tynnes, ca 50-60% eller deromkring, og den grunningen der er også 1K, så den skal også kun tynnes, ca 50-60% eller deromkring, eneste som er 2K og skal blandes med herder, er klarlakken, og om ikke blandeforholdet står oppgitt på boksen, og du ikke har datablad til produktet, så må du høre med dei du handlet lakken hos hvilket blandeforhold den klarlakken der har

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fargen der er base, så den skal ikke ha herder, skal kun tynnes, ca 50-60% eller deromkring, og den grunningen der er også 1K, så den skal også kun tynnes, ca 50-60% eller deromkring, eneste som er 2K og skal blandes med herder, er klarlakken, og om ikke blandeforholdet står oppgitt på boksen, og du ikke har datablad til produktet, så må du høre med dei du handlet lakken hos hvilket blandeforhold den klarlakken der har

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg så ikke så nøye på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg så ikke så nøye på bildet.

Fort gjort å overse, siden bildet viste dårligt boksen med lakk.

Og til trådstarter, du bør jo også kjøpe en skvett med vått i vått grunning (non sanding etc) og ha på, for den 1K grunningen blir for det meste benyttet som en etchprimer på flekker med bart stål før neste grunning blir sprøytet på, kan til nød brukes som grunning på små gjennomslipinger rett før lakken legges, men kun den grunningen der på en hel skjerm er den ikke helt ideelt

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10%?! Det forklarer hvorfor lakkjobben min sugde iaf, jeg tynna vel sikkert 40-60%...

Hvor mye lakken skal tynnes, og blandes generelt, variere en del fra produsent til produsent, og også hvilke serie lakk som brukes, som f.eks personbil, lastebil lakk osv, og også om en benytter tynner fra en annen produsent enn det lakken er, så kan en risikere å måtte tynne ganske mye mere enn det som står oppgitt i teknisk info

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider