Gå til innhold

Bytte håndbrekk E39

Ranger emnet

14269

Anbefalte innlegg

Kjøpte inn wirer og band på BT (Biltema), billig, og som regel god passform.

Måtte senke ned eksos, samt fjerne diverse deksel mellom eksos og karosseri. Skrudde av muttrene inne i kupeen på den wira til venstre side og trakk ut den gamle wira som hadde en røket strømpe. Så, ...inn med den nye wira. Det går et rør fra undersiden av gulvet og rett inn i handbrekkmekanismen. Klarte akkurat å komme oppi med handa for å styre på slik at jeg traff røret. MEN det stoppet etter et stykke inni. Det viste seg at BT-wira var anneledes enn den orginale. Kappet derfor av et stykke med gjenger, samt slipa til firkant innenfor gjengene. Da smatt den inn. Wira på h.s. var det så å si umulig å komme til på, så den lot jeg være å bytte. Var forresten ok. Monterte sammen alle deksel og eksos. Så begynte jeg på bærebrua. Der satt det dønn fast. Prøvde å borre, slipe og banne, men ikkeno hjalp. Til slutt endte jeg opp med å ta av hjullageret (som var en mildt sagt j... jobb). Da kom jeg til skikkelig. Borra så ut med 8 mm, uten at det løsna. Deretter 10 mm. Da slapp hylsa som satt fast i bærebrua. Så var det bare å montere sammen hjullager. Litt enklere å sette sammen, men det betinget 36mm 12 kant kopp, gjerne ny sentermutter og torx E14/ 3/8', samt mange forskjellige forlengere, ledd og overgang til 1/2', for å få godt tak. Disse satt virkelig godt! Så skulle jeg bare stikke inn wira og montere nye bånd. Men så enkelt var det ikke, da wira ikke passa inn i bærebrua heller. Her var hullet 13-14mm og hylsa på wira var 16mm. Heldigvis hadde jeg elektrisk fil, så etter 1 time med filing, så smatt den til slutt inn. Fikk montert sammen og justert, så ble det ok.

Biltema mener fortsatt at jeg har kjøpt riktig wire.....

Vel, ...til slutt så passet den. ...kanskje det var en universalwire som trengte litt tilpassning?

Ønsker alle lykke til som skal gjøre denne jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider