Gå til innhold

Enda en tråd om dump på diesel

Ranger emnet


Hissig_Pannekake

Anbefalte innlegg

hei ja,

nå kommer et mye omtalt spørsmål/emne og j vil egentlig ha en litt saklig diskusjon rundt emne og svar på spørsmål hvis noen kan, (drit i om dette er harry eller hva som helst og ikke sleng dritt)

 

dump på diesel er til ingen nytte bortsett fra den fete lyden ( GÅSEHUD ), men hvordan funker detta?

 

lest litt rundt på forumet og noen som sa hahahaha av en kar som hadde dette for den blåste like mye/hardt på alle typer turtall, d hørs jo ganske teit ut ja, men denne var nok da elektronisk...

 

sjekk her

 

http://www.zen19051.zen.co.uk/prod01.htm

 

denne er sånn halv elektronisk men bruker turbo trykket til å lage lyden så lyden er tilnærmet lik en bensin bil, litt kraftigere faktisk da mange diesel turboer lader mer..(standard)

 

sjekk også videoene

 

noen som hadde klart og montere et slikt kit? er det vanskelig?

 

man får jo mye hk og dreiemoment ut av en dieselturbo, og de er billigere en å forsikre en bensinturbo ( har gjort det ) så jeg ser bare fordeler med dette så lenge man ikke har råd til bensinturbo, som selvfølgelig hadde vært det beste, men i mangel på det beste osv...

 

vil bare få fram en litt reel diskusjon rundt emne uten at folk skal si hvor dødsharry dette er og slikt for d gir j totalt fan i...

har ikke diesel bil en gang men vurderer d som neste bil...

 

på forhånd takk, og takk til alle tidligere svar på spørsmål, mye kunnskap på forumet her

 

og hvordan er det og montere turbotrykksmåler på dieselturbo?

kult med en sånn måler på a-stolpa (b-stolpa?)

:D:D

 

 

vil gjerne høre fra folk med erfaring om dette...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil den gå dårligere?

har du sett videoene? den drar jo 0-100 på 7,7sek, kjapt nok for en 306 dieselbil det...den har jo påmontert dette....

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rå lyd av avlastningsventil ja!! :D Bilen går jo ikke dårligere av avlastningsventil. Det den gjør er jo å slippe ut trykket når gasspjeldet blir lukket. Men det er ikke det på alle dieselbiler. På noen nyere er det vell. Turbotrykksmåler monteres helt likt som på en bensinbil, med en t og en slange fra trykksiden av turboen og inn på måleren.

Audi A4 Avant TDi '97

244 DL B21ET '79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m_leikfoss

hvorfor vil den gå dårligere?

har du sett videoene? den drar jo 0-100 på 7,7sek, kjapt nok for en 306 dieselbil det...den har jo påmontert dette....

 

Er jo en grunn til at det ikke er en dump orginalt.

 

Slik jeg har blitt fortalt, så er det ikke gasspjeld på dieselmotorer.. Man øker pådrag på dieselpumpen, og motoren vil gå fortere. Turboen blåser rett inn til ventilene.

 

Denne dingsen som blir solgt her, bruker jo elektronikk for å styre ventilen. Dvs når man girer så får ventilen et signal og slipper ut luft og trykket i manifold går ned.

 

Hvorfor skal bilen gå raskere, ved å slippe ut luft som egentlig kunne vært der, uten noe problem ?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seff er dette bare for lyden og jeg vet at denne ikke gjør at bilen går bedre, bare et eksempel med den bilen da jeg tenkte at dette kanskje ikke gjorde at den går saktere ihvertfall

 

har hatt saab 900 turbo, hatt acura legend 2,7V6, og nå vil j prøve en diesel bil for å se utslaget på økonomien..

 

HaRKooN:

240 turbo er uaktuelt, jeg skal ha bil som er nyere en 1998 modell så jo jeg har råd men er kresen, uansett er d ikke min økonomi som skal diskuteres,

 

back to topic

Snurre Sprett:

det VMAX som er i kioskene nu??

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på jakt etter en ventil som jeg kan styre ved hjelp av noen imulser av et slag..

Funker helt greit på diesel biler også, bare at man trenger en vakum kilde til å få åpnet ventilen, dette kan du jo hente ut i fra bremse kraft forsterkeren der er det alltid vakum, eller kjøpe en vakum pumpe som går på 12V.

Iddeen på disele biler er som blir sakt her, ingen hensikt utenom lyde, men som på en bensiner er det fordeler med dette da det oppstår et vakum når en stenger gass spjeldet, dette har ingen nyere diesel motorer, og visst man da slipper ut trykke, slutter vell turboen å snurre, en visst manikke slipper dette ut via en ventil...

men om den vanlige man i gata merker så altfor stor forskjell er ikke godt å si....

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf 3 GTD Special

Tommy Westervik::

 

så på den siden j posta på toppen?

har fått mail fra de folka, den bruker turbo trykket å kjører dette igjennom en reel dump valve...

dvs at den høres identisk ut som en bensin dumpvalve med høyere lyd på høyere turtall og motsatt på lavere, kan passes til alle biler og kommer med monterings anvisning så man skal sette dette på selv...

 

hvis du ordner noe sånt du (som har diesel turbo) så må j få høre hvordan det er...

hvis du er interresert i å ha det da, isåfall send mail til de folka så sender de kit(de kunne sende til norge no prob) som er perfekt tilpasset din bil bare du sender de et bilde av motorrommet først...

 

nyere diesel motorer høres jo ikke så bråkete ut som de gamle heller, (traktor lyd) og hvis man da setter på effekt anlegg, denne dump ventilen, og napper av alle TDI merker vil apselutt mannen i gata ikke vite noen ting...

 

hvordan er d med effektanlegg på diesel? akkurat som på bensin? ikke no prob med de? er helt blank på diesel

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var tenkst til å mekke til Dump på dieseln min, men jeg gidder ikke betale 300$ for et "system" som man like godt kan mekke litt selv, men jeg mangler som sakt en ventil som kan styre vakumet mitt, men har en liten plan...

Akk. når jeg er ferdig med dette vet jeg ikke men kan jo alltids legge ut en liten topic når jeg har...

 

Anngående effektannleg på T-Diesel vet jeg kke helt. effekt messig er det kanskje litt å hente visst en skal trimme den litt, for å få riktig trykk balanse, og når man tenker på lyd er det jo som oftest gjengitt den råe lyden fra 5000rmp og opp over, og diesel er jo ikke så turtalls venlig, men har en kammerat med en BMW 325 TDS og han har raka 3" rør med en potte bak, og den er det grom grom lyd i......

 

Jeg har selv fjernet katalysatoren, og skal fjerne de 2 siste pottene, og sitte i en annen potte bakkerst....

 

Jeg skal jhvertfall på rudskogen i juli, og kanskje på våler i mai, så du kan jo få se og høre det der, eller jeg kan mekke en film når jeg har alt på plass, men jeg lover ingen tidspunkter

:cool:

 

 

Originally posted by m_leikfoss

Golf 3 GTD Special

Tommy Westervik::

 

så på den siden j posta på toppen?

har fått mail fra de folka, den bruker turbo trykket å kjører dette igjennom en reel dump valve...

dvs at den høres identisk ut som en bensin dumpvalve med høyere lyd på høyere turtall og motsatt på lavere, kan passes til alle biler og kommer med monterings anvisning så man skal sette dette på selv...

 

hvis du ordner noe sånt du (som har diesel turbo) så må j få høre hvordan det er...

hvis du er interresert i å ha det da, isåfall send mail til de folka så sender de kit(de kunne sende til norge no prob) som er perfekt tilpasset din bil bare du sender de et bilde av motorrommet først...

 

nyere diesel motorer høres jo ikke så bråkete ut som de gamle heller, (traktor lyd) og hvis man da setter på effekt anlegg, denne dump ventilen, og napper av alle TDI merker vil apselutt mannen i gata ikke vite noen ting...

 

hvordan er d med effektanlegg på diesel? akkurat som på bensin? ikke no prob med de? er helt blank på diesel

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tommy

yupyup mekk film mann..

hvis du får til dette og det høres skikkelig ut så skal du få lov til å mekke dette til meg også, men d r nok sikker møkk lenge til j kjøper diesel så ikke bli bekymra :)

 

har du turbotrykks måler på den a?

går den bra? mye penger brukt på å trimme/justere turbotrykk?

er det noe man kan gjøre selv el`?

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår