Gå til innhold

DanielH: Einser mk1 Værsting-diesel prosjekt:) UPDATE 6.11 med Kawasaki Bilder:)

Ranger emnet


Volvo flerogførr

Anbefalte innlegg

Holder på med ett golf mk1 prosjekt som startet for ca halvt år siden.

Bilen er en 1978mod 1.5diesel 4speed:). Og for de som har kjørt en orginal golf diesel, så er ikke dette noe råskinn. Men rask skal den bli:) Bilen var også nesten fri for rust, litt i innerskjermene forann, men ellers veldig bra...

Da jeg elsker diesel trimming så var ikke valget vanskelig..Orginalt er bilen perfekt til planene mine, den er liten, lett og veteran.

Målet med denne bilen er og få en rask diesel bil:)

 

 

Mods som er gjort:

 

Karroseri:

Bygd stålfanger forann

Fjernet store deler av regnbrønn

Bygd om frontplate til div luftinntak

Kuttet vekk hjulbrønn og bygd batteri kasse

Påbegynt Difuser bak

 

Videre mods:

Bygge kanaler

Bygge hjulbuer

Fjerne Batteribrønnen helt

+Mere kommer

Alle karroseri deler blir i tynnvegget stål

 

Motor:

1.9 TDi motor(AHU)

Nye letta stempler med oljekjølingskanaler

H-profilråder

Ståltoppakning

Porta topp

Spesial kam med Løft 11.2mm, Duration 282°, Nockvinkel 112°

Større og modifisert Bosch diesel pumpe

Større dyser

15mm rustri støttebrygge til rammelager

Bygd egen tørrsump bunnpanne

Plugga igjen fordeler aksel foring

Bygd eget innsug

Rustfritt grenrør

To turboer i serie(Compound oppsett),Første trinn en Toyota VGT turbo,

andre trinn en Garett T70Super, Twin entry

HKS replica wastegate

Egen produsert Wastegate mellom 1 og 2 trinn

+Mere kommer

Motoren er senket og rettstilt for lavere tyngdepunkt,

og slik at stikkaklslingen står rett...

 

Drivverk/Chassis:

 

Vw 02a ASD girkasse, 5 trinns med 3.944 i sluttrinn

Seat toledo Tdi stikkaksler

Seat toledo Tdi spindler

Raceland Coilovers

60mm Spacere bak(har spacet ut hele navet med bremser og det hele)

+Mere kommer

 

Prosjektet begynte så her:)

CIMG4477.jpg

CIMG4478.jpg

"Tøffe flammer":):) Vet ikke hva folk tenker med...

CIMG4479.jpg

Innerskjerm, montert coilovers for og tilpasse fangere og bremser+div

CIMG4480.jpg

Litt rust:)

CIMG4481.jpg

CIMG4483.jpg

CIMG4484.jpg

CIMG4485.jpg

CIMG4486.jpg

CIMG4487.jpg

Bakhjula bygger litt ut:)

CIMG4488.jpg

CIMG4489.jpg

Her lager jeg en mal for hoved formen på frontfangeren

CIMG4490.jpg

Greit med venner innenfor taktekkerindustrien:) Fikk knekt en fin profil i løpet av minutter:)

CIMG4491.jpg

CIMG4492.jpg

CIMG4493.jpg

Christer holder opp fangeren og tenker,,,Hmm, Får vi detta til mon tro:)

CIMG4494.jpg

CIMG4495.jpg

Daniel sier lett, og begynner og kappe:)

CIMG4496.jpg

Sånn sluttet kvelden for denne gang, med stort pågangsmot blir det straks til flere bilder:)

Enjoy!

Endret av DanielH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

B1dik2: Ja, finns ikke noe mere kraftfullt enn diesel:=)

 

Her er noen bilder ifra neste oppdatering:)

 

CIMG4497.jpg

CIMG4498.jpg

Svist litt:)

 

CIMG4499.jpg

CIMG4500.jpg

CIMG4502.jpg

Her var den ene enden delvis ferdig...

 

CIMG4504.jpg

CIMG4505.jpg

CIMG4507.jpg

Begge endene punktet på...

 

CIMG4508.jpg

Bredeste punkt på fangeren fra skjermen er 11cm, og hjula er spacet ut 20mm

 

CIMG4510.jpg

Begynner og ligne på noe:)

 

CIMG4511.jpg

Blir luftinntak kanaler på begge sider av fangeren, disse skal gå inn til diverese kjølere...

 

CIMG4517.jpg

CIMG4525.jpg

Intercooler er oljekjøler er plassert...

 

CIMG4527.jpg

CIMG4528.jpg

Regnbrønnen delvis fjernet:)

 

CIMG4529.jpg

CIMG4530.jpg

Plate for innfelling.Fjerner litt av regnbrønnen for og få plass til den første turboen og innsuget:)

 

CIMG4540.jpg

CIMG4541.jpg

CIMG4543.jpg

Ble litt mere plass nå:) Litt snikreklame av fanta der thomas?

 

CIMG4518.jpg

CIMG4519.jpg

CIMG4521.jpg

CIMG4522.jpg

Reservedekksbrønnen ble også kappet bort, samt nedre del av "Fangeren"

 

CIMG4524.jpg

CIMG4532.jpg

CIMG4534.jpg

CIMG4535.jpg

Batteri brønnen ser da slik ut til slutt...Men ser nå at den tar opp for mye plass med hensyn på difuser og bakkeklaring...Så hele brønen blir fjernet!

 

CIMG4555.jpg

CIMG4557.jpg

Kvelden sluttet sånn her:)

 

Følg med, for med en bøtte cola og en container med pågangsmot skjer det litt av hvert her på verkste:)

Endret av DanielH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut litt bilder ifra Motor byggingen:)

 

DSC00879.jpg

DSC00880.jpg

Her ser dere 1.9AHU motoren jeg hentet ut av vraka Seat Toledo:)

Innsug og grenrør er ikke akkurat det meste volkswagen har lagt pengene i:)

 

DSC00881.jpg

Orginal turbo uten VGT, alt for liten til mine planer:) Denne havner på kawaskien min:)

 

DSC00883.jpg

Her skal det ryddes mye!!

 

DSC00886.jpg

Motoren har en EDC rotor pumpe som skal vekk..Den har ett pumpe element på 10mm, og det holder ikke til diesel mengden motoren trenger...

 

CIMG4578.jpg

Har allerde strippet motoren og satt den i bilen...

 

CIMG4580.jpg

 

CIMG4581.jpg

Girkassa er en 5-Trinns kasse ifra Passat 16v, den skal få ett hardt liv:)

 

CIMG4583.jpg

Fremre motorfeste er bygd om for og rettstille motoren...

 

CIMG4585.jpg

Bygd motorfeste i fremkant, så motoren er nå senket for lavere tyngdepunkt.

 

CIMG4587.jpg

Lav klaring mellom vei og bunnpanne:) Bygd tørrsump bunnpanne som bygger max 10cm, så klaring blir ikke noe problem..

 

CIMG4588.jpg

Motoren ble rettsilt og drivaksler slik at stikk akslene bli rettstilt.

Akslene er fra Seaten og passer PERFEKT på lengde og alt. Bruker også nav ifra seaten, samt opphengskule...

CIMG4589.jpg

Spakstellet til denne girkassa ble også plukket ut, men vil bli erstattet med en sekvensiel skiftermekanisme.

 

CIMG4590.jpg

12stk Rustfrie rørbend er kjøpt inn:)

 

CIMG4591.jpg

Stor oljepumpe som skal klare og levere noen liter olje:)

CIMG4592.jpg

CIMG4593.jpg

Merket på pumpa er ikke annet enn selveste Lamborghini, så dette burde bli knall:)

CIMG4594.jpg

 

Det var alt for denne gang...Følg med videre, for her skjer det ting!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spendene prosjekt. men eg fatter ikke helt hvor du skal ha oljepumpa og hvorfor så stor. ville det ikke være lettere og bruke den som er org? bygget den om sånn at du koble innpå slange? hvor mye hk satser du på og få ut?

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra og se at du har arbeidslyst. og i massevis. men når du senket motoren. ser det ut som du bare har vippet den frem. vil ikke du da få tyngdepungtet lenger fremm og miste litt av balansen? altså du vinner ikke mer en du taper? komer du til og kjøre med tdipumpe? eller skal du bruke ei tdk/gtd pumpe? så slipper du hjerne og elektronisk gass.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er vippet frem ja, men tyngdepunktet flytter seg ikke så veldig...Blir jo montert en hel del bakpå motoren, så måtte flytte motoren for og få plass:) Jeg har skaffet meg en større Rotorpumpe med 11mm pumpe-element, Så pumpa er uten EDC. Dvs, samme som td,tdk pumpa i utseende:) Har en enda større pumpe med 12mm pumpe-element på hånd, så for se hvilken av de to som jeg setter i:) Orginal TDK pumpe er ikke stor nok til mitt effektuttak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår