Gå til innhold

Syncro fungerer ikke - 86 Golf II

Ranger emnet

Magnuz

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å smårenovere en gammel syncro.

Som topic sier, syncroen slår seg ikke inn når bilen spinner. 2 - 3 tilfeller ifjor vinter slo den inn, men svææææært sjelden.

Kan ikke se noen oljepåfylling på selve viskosekoblingen. Har byttet olje på girkasse og bakaksel.

Når bilen står fritt i lufta spinner den på alle 4, men fungerer ikke når den har motstand.

Noen som har vært borti samme problemet? Noen tips?

Magnus

09 Civic R (Group N, HKS, Hondata)

85 Golf II Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en Baleno som fikk borret hull og gjenget opp plugger til tapping og fylling. Virker som at dette skal være levetidsholdbart. Bare så synd Norge ikke har samme syn på biler og levetid som resten av verden.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hvis noen lurer på hvordan dette gikk.

Jeg prøvde først å bytte olje på viskosekoplingen. Tappet ut noe som så ut fett (seigt og jævlig). Fylte på med haldexolje bare for å prøve. Ingen forskjell. Fikk tak i to brukte koplinger. Ingen av dem hadde dim på boltene som den som sto på. :(

Modifiserte innfestningen, prøvekjørt - DING!!

Alt OK. :)

Hvis noen trenger viskosekobling, har jeg 2 liggende. En defekt (gis bort) og en som er gått ca. 240 000, fungerer. Prøvekjørt på delebil.

Ellers har jeg slipt ned panseret på denne. Satser på litt "rat"-look :)

85 Golf II Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvordan dette gikk.

Jeg prøvde først å bytte olje på viskosekoplingen. Tappet ut noe som så ut fett (seigt og jævlig). Fylte på med haldexolje bare for å prøve. Ingen forskjell. Fikk tak i to brukte koplinger. Ingen av dem hadde dim på boltene som den som sto på. :(

Modifiserte innfestningen, prøvekjørt - DING!!

Alt OK. :)

Hvis noen trenger viskosekobling, har jeg 2 liggende. En defekt (gis bort) og en som er gått ca. 240 000, fungerer. Prøvekjørt på delebil.

Ellers har jeg slipt ned panseret på denne. Satser på litt "rat"-look :)

gratulerer, du har rett og slett ødelagt viskosekoblinga :)

dette fettet, er det som gjør at den fungerer. dette er en sinnsykt nøye oppmålt mengde. men en spesiell type viskositet, og fungerer på en spesiel måte (mer friksjon gjør at den levrer)

bytte dette med haldexolje fungerer ikke.... sorry mac

men, dette har du jo funnet ut av :)

det er forresten 2 type innfesting på VC. du har G60 (passat, rallye etc). denne har større festeringer enn "vanlig" golf. som har mindre ringer fra mellomaksel inn på selve VC. dog er boltene de samme. utvendig 12kant i 10mm

Endret av Housey

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
gratulerer, du har rett og slett ødelagt viskosekoblinga :)

dette fettet, er det som gjør at den fungerer. dette er en sinnsykt nøye oppmålt mengde. men en spesiell type viskositet, og fungerer på en spesiel måte (mer friksjon gjør at den levrer)

bytte dette med haldexolje fungerer ikke.... sorry mac

men, dette har du jo funnet ut av :)

det er forresten 2 type innfesting på VC. du har G60 (passat, rallye etc). denne har større festeringer enn "vanlig" golf. som har mindre ringer fra mellomaksel inn på selve VC. dog er boltene de samme. utvendig 12kant i 10mm

Takk for det :)

Prøvde med Haldex bare for at jeg hadde liggende, just for fun. VC'en var jo ikke fungerende uansett. :)

VC'en jeg brukte var fra en 87'golf, og jeg har en 85'. Ble overrasket over at disse ikke var helt lik. Jukset det til med noen andre tykkere bolter.

85 Golf II Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider