Gå til innhold

volvo 100serien, nåke i bilcross?

Ranger emnet


volvo kjørar

Anbefalte innlegg

HALLO! lurer litt på 140 serien i bilcross, (har tenkt å bygga sjøl) så vil eg helst ha b23 motor i den! er det møkje jobb i det for å få til det? eller må eg ta den så motorfestene står på over fra 240 til 140'en då? har og hørt at 140 har llåg utv, er det sant? og ka utv er det?

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops, beklager at de kom stk, første gong eg trykkte publiser tråd, så kom an je, men så plutselig kom begge:P

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i att 140-karosseriet er ordntlig tøft å se på, men 140-serien er ikke god å kjøre på bane i forhold til en 240. Har hatt begge deler, og er vel stort sett ikke en eneste fordel med å bygge 140 i forhold til en 240. Vanskeligere med deler, mere trælete å skru på (tommegjenger + veldig gammeldags) og langtifra så fin å kjøre.

Trangt blir det også å skru på motoren frammi der om du setter i f.eks en B23. Alt går, men bygg 240 istedet er mitt råd rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar, akkorat sånn svar eg ville ha:)

 

helder på å bygge 240 nå, så har eg 1 utenom også som er ferdig, men så frister det me 140 serien:P

 

men er det lav utvekslingpå 140? og passer det på 240 eller?

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar: Lav utveksling betyr lav toppfart og bra aks.

Innmaten i kardangklokka passer over i akslingen på 240'n, men selve akslingene passer ikke rett over. 140-akslingen er litt breiere, og stagene er ikke bolt-on. Men ja, 140'n har lavere utveksling enn 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar: Lav utveksling betyr lav toppfart og bra aks.

Innmaten i kardangklokka passer over i akslingen på 240'n' date=' men selve akslingene passer ikke rett over. 140-akslingen er litt breiere, og stagene er ikke bolt-on. Men ja, 140'n har lavere utveksling enn 240.[/quote']

 

 

Det er en vanlig feil, lav utveksling betyr at utvekslingsforholdet er lavt, og med tanke på at det er en nedgiring som foregår i bakakselen, så vil en lav utveksling gi mindre nedgiring, og da mere toppfart og mindre akselerasjonsevne.

 

For eksempel så vil min mercedes gå mye bedre med en 3.27:1 bakaksel enn den orginale 2.65:1 bakakselen, men toppfarten vil synke.

 

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990861

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=880003

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo bare unyttig flisespikking. Forhør deg litt rundt om i motorsportmiljøer, sjekk rundt på nettet om hvilken sjargong som blir brukt. Jo lavere utveksling jo bedre aks. 4:88 blir kalt for ei lavere utveksling enn f.eks 3:98. Kall det gjerne høyere du for min del, men ingen vits å forvirre andre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et spørsmål til, er det bedre å få tak i ein 4:10 utveksling te 240, elle ta ein frå 140 å skru den over?

 

ka e lågast utveksling?

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i 240-aksling med 4:10 utveksling så bruker du den selvsakt. De akslingene får du kjøpt for 1000-1500.- 140-innmaten skal passe over etter hva jeg har hørt. 145 Express har vel den laveste utvekslinga på 4:38 eller noe slikt om jeg ikke husker helt feil. Har ei slik aksling liggende, så skal vel etterhvert fløtte over innmaten til en 240-aksling om det passer... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ok takk for svar:)

 

for å finna utveksling så opner du opp lokket og telller taggene på det store tannhjulet, og det litla, så deler du det store på de litla.

f.eks. viss det er 40 taggar på kronhjulet(det store) og 11 taggar på pinjongen(det litla) så tar du 40:11=3.36363636

 

då har du 3:36, utveksling,

eller eg det ikkje sånn?:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår